نخستین قرص بارداری ساخته شد

یک قرص جدید به نام OXO-001 نتایج مطلوبی در بهبود فرایند کاشت جنین در روش IVF نشان داده است که احتمالا موجب افزایش قابل توجه تولد نوزادان خواهد شد.

شرکت فناوری زیستی Oxolife در اسپانیا تولیدکننده این قرص خوراکی است. به نوشته نشریه گاردین، این داروی جدید در آزمایش ها به  میزان ۷ درصد در افزایش تولد نوزادان زنده موثر بوده است.

دکتر ایگناسی کانالز، مدیر ارشد علمی شرکت در یک بیانیه نوشته است: ما از نتایج این آزمایش بسیار خرسندیم که نشان دهنده پتانسیلOXO-001 برای تبدیل شدن به اولین درمان افزایش موفقیت کاشت جنین با کمک یک داروی غیر هورمونی و یک مکانیسم عملکردی جدید است که به صورت مستقیم روی آندومتر تاثیرگذار است.

این خبر خوشی برای زوجین نابارور و به ویژه افرادی است که از روش آی وی اف رضایت چندانی نداشته‌اند.

این  دارو برخلاف سایر درمان های ناباروری که از هورمون استفاده می‌کنند، به صورت مستقیم روی غشای رحم اثر می‌گذارد و آن را برای کاشت جنین پذیراتر می کند.

هرچند مکانیسم دقیق فعالیتOXO-001 فاش نشده، با این وجود شرکت سازنده مدعی است این قرص روی تولید مولکول های خاصی تاثیر می گذارد که برای کاشت جنین اهمیت بسزایی دارند. این مولکول ها این امکان را برای جنین کمک فراهم می‌کنند تا به دیواره رحم متصل شود و اجازه حرکت را به آن نمی‌دهند. در نتیجه موفقیت فرایند کاشت جنین بهبود پیدا می‌کند.

کارآمدیOXO-001 در مرحله دوم آزمایش بالینی در ۲۸ مرکز در سراسر اروپا مورد ارزیابی قرار گرفت و ۹۶ زن زیر ۴۰ سال که هر کدام انتقال جنین را انجام داده بودند بهمورد آزمایش قرار گرفتند. ۴۲ نفر پلاسیبو و ۵۴ نفر دیگر دوز روزانه ای از OXO-001 را دریافت کردند.

نتایج آزمایش مطلوب بود و گروهی که قرص خوراکی را دریافت کرده بودند، نرخ بالاتر بارداری(۷۶ درصد) را نسبت به گروه پلاسیبو(۵۲درصد) تجربه کردند.

مهر