نتایج بهتر درمان توسط پزشکان زن

این مطالعه نشان می دهد که زنان در صورت درمان توسط پزشکان زن کمتر دچار مرگ می شوند

  مطالعه ای که در مجله پزشکی آنالز منتشر شد ، نشان می‌دهد  که زنان بستری در بیمارستان در صورت درمان توسط پزشکان زن، کمتر احتمال دارد بمیرند یا دوباره در بیمارستان بستری شوند.

در این مطالعه افراد ۶۵ ساله و بالاتر، ۸٫۱۵ درصد از زنان تحت درمان پزشکان زن در عرض ۳۰ روز جان خود را از دست دادند، در حالی که ۸٫۳۸ درصد از زنان تحت درمان پزشکان مرد بودند.

اگرچه تفاوت بین این دو گروه اندک به نظر می رسد، اما محققان می گویند که پاک کردن این شکاف می تواند جان ۵۰۰۰ زن را در سال نجات دهد.

این مطالعه شامل نزدیک به ۸۰۰۰۰۰ بیمار مرد و زن بود که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ در بیمارستان بستری شدند.  برای بیماران مرد بستری شده در بیمارستان، به نظر نمی رسد که جنسیت پزشک تأثیری بر خطر مرگ یا بستری مجدد در بیمارستان داشته باشد.

داده‌ها به تنهایی توضیح نمی‌دهند که چرا زنان با درمان توسط زنان دیگر بهتر عمل می‌کنند. دکتر آتسوشی میاواکی، سرپرست تیم تحقیق، استادیار ارشد تحقیقات خدمات بهداشتی در دانشکده پزشکی دانشگاه توکیو، گفت: اما مطالعات دیگر نشان می‌دهد که زنان در هنگام درمان توسط پزشکان زن کمتر احتمال دارد که «سوء ارتباط، عدم توجه و سوگیری» را تجربه کنند.

دکتر مگان رانی، رئیس دانشکده بهداشت عمومی ییل گفت: «درد و علائم بیمار اغلب نادیده گرفته می شود.” ممکن است پزشکان زن بیشتر از این موضوع دقت کنند و همدل تر باشند.»

نویسندگان در مطالعه جدید نوشتند، تحقیقات نشان می‌دهد که زنان کمتر از مردان مراقبت‌های ویژه دریافت می‌کنند، اما احتمال بیشتری دارد که تجربه‌های منفی در مراقبت‌های بهداشتی، نادیده گرفته شدن نگرانی‌هایشان و نادیده گرفتن علائم قلبی یا دردشان را گزارش کنند. پزشکان مرد نیز بیشتر از پزشکان زن علائم خطر سکته مغزی را در زنان دست کم می گیرند .

میاواکی گفت که بخشی از مشکل این است که دانشجویان پزشکی “آموزش محدودی در مورد مسائل بهداشتی زنان” می بینند.

دکتر رونالد وایات که سیاه پوست است، گفت که دختر ۲۷ ساله اش اخیراً برای تشخیص دقیق تنگی نفس خود با مشکل مواجه شده است. یک پزشک اورژانس به او گفت که این مشکل ناشی از آسم است. او دو مرتبه دیگر نیز به دلیل برطرف نشدن مشکلش به اورژانس مراجعه کرد  تا پزشکان متوجه شدند در ریه های دخترش لخته خون وجود دارد، این در حالی است که وضعیت می‌توانست هر لحظه زندگی دخترش را تهدید کند.

وایات، رئیس پیشین سرپرست پزشکی، گفت: «گرایشی وجود دارد که پزشکان بدون توجه به سن، سوگیری جنسیتی در مورد زنان داشته باشند، مانند این تصور که علائم زنان احساسی‌تر است یا درد آنها خیلی شدید نیست یا منشأ روانی آنها بیشتر است».

به نظر می رسد زنان در صورت درمان توسط زنان دیگر کمتر از این مشکلات را تجربه می کنند.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای که JAMA Surgery در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد ، نشان داد که بیماران زنان در صورتی که جراح آنها زن باشد، عوارض کمتری دارند. مطالعه دیگری در JAMA Surgery که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، نشان داد که همه بیماران در صورتی که توسط جراحان زن جراحی شوند که کندتر از همتایان مرد خود عمل می‌کردند، عوارض کمتری داشتند و مدت اقامت کوتاه‌تری در بیمارستان داشتند.

رانی گفت که پزشکان مراقبت های اولیه زنان نیز تمایل دارند زمان بیشتری را با بیماران خود بگذرانند . اگرچه این توجه بیشتر به نفع بیماران است، اما به این معنی است که زنان در روز بیماران کمتری را می بینند و به طور متوسط ​​درآمد کمتری نسبت به پزشکان مرد دارند.

دکتر Ashish Jha، رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون، گفت که چندین مطالعه نشان می دهد که پزشکان زن از شواهد و دستورالعمل های پزشکی پیروی می کنند و بیماران آنها نتایج بهتری را تجربه می کنند.

یکی دیگر از پزشکان  که در مطالعه جدید شرکت نداشت، گفت: “تفاوت های زیادی بین پزشکان زن و مرد وجود دارد.” زنان «در برقراری ارتباط، گوش دادن به بیماران و صحبت کردن بهتر هستند. بیماران گزارش می دهند که ارتباط بهتر است. شما این چیزها را کنار هم می گذارید و می توانید بفهمید که چرا تفاوت های کوچک میتواند نتایج بهتری را در پی داشته باشد.

ان بی سی نیوز