نامه جمعی از اعضای مجمع فعالین خانواده به رئیس جمهور پیرامون انتخاب معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزیر ورزش و جوانان

جمعی از اعضا مجمع فعالین خانواده به عنوان یک انجمن غیر دولتی و تخصصی متشکل از اساتید، پژوهشگران و کنشگران حوزه زنان و خانواده لازم می داند در این برهه حساس، دلسوزانه نکاتی را به شما پیرامون انتصاب معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت ورزش و جوانان یادآوری نماید.

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان
رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام و احترام
جمعی از اعضا مجمع فعالین خانواده به عنوان یک انجمن غیر دولتی و تخصصی متشکل از اساتید، پژوهشگران و کنشگران حوزه زنان و خانواده لازم می داند در این برهه حساس، دلسوزانه نکاتی را به شما پیرامون انتصاب معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت ورزش و جوانان یادآوری نماید:
۱- حوزه زنان و خانواده همواره از عرصه های پرچالش در سال های اخیر بوده است و جریانات سیاسی–اجتماعی سال های اخیر و آمار سیر تحولات این حوزه‌ها گویای این مطلب است. بهبود وضعیت فعلی و گذر از بحران‌های موجود نیاز به تخصص و کنش فعال و انقلابی دارد. شما بزرگوار در سخنان خود بارها به کار کارشناسی شده و انتخاب افراد شایسته اشاره کرده‌اید. اما متاسفانه با یک نگاه مختصر به اعضای کارگروه انتخاب معاونت زنان و رزومه ایشان می‌توان دید که وجه تخصصی در اعضای این کارگروه کمرنگ و وجه سیاسی و حزبی بسیار پررنگ‌تر است. عدم استفاده از افراد متخصص اما متعلق به گروه‌ها و جریانات دیگر بسیار نمایان است و این خلاف ادعای شایسته سالاری و تخصص مداری شماست.
۲- آقای دکتر پزشکیان عزیز شما صحبت از دولت وفاق ملی داشته‌اید و استفاده از ظرفیت همه طرف‌ها اما چگونه کارگروه فوق الذکر تا این اندازه حزبی و تقریباً تمامه متعلق به یک جریان سیاسی است؟!
ما متاسفانه در حوزه خانواده تقریباً در بدترین شرایط تاریخ آماری خود از نظر کاهش ازدواج، افزایش طلاق، کاهش فرزندآوری، بالا رفتن سن ازدواج ،قرار داریم و در حوزه زنان هم با انبوهی از مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رو به رو هستیم. این وضعیت، جامعه را با انواع بحران ها رو به رو کرده‌است، که افزایش آسیب‌های اجتماعی تنها نشانه‌ای از آنها است.
تجربه سال‌های دور و نزدیک نشان می‌دهد که استفاده از افراد غیرمتخصص و غیرکارآمد و تبدیل این عرصه‌ها به جولانگاه‌های حزبی و سیاسی نمی‌تواند راه علاجی برای این وضعیت باشد. کاش بیاییم با یک وفاق و همگرایی خصوصا در عرصه‌های حساس فرهنگی و اجتماعی کار را پیش ببریم و مسائل و مشکلات مردم را حل کنیم.
۳- آقای رئیس جمهور درباره روند انتصابات شما با وجود گام رو به جلوی دولت‌تان در معرفی اعضای کارگروه‌ها که جای تقدیر دارد اما هنوز جای سوال و شبهه وجود دارد. دلیل انتخاب افراد حاضر کارگروه نامشخص است و البته رزومه و سوابق فعالیت ایشان نیز نامعلوم، با یک جستجوی ساده می توان دید که تعداد نسبتا بالایی از این افراد تخصص لازم را ندارند و از کنش‌گران و صاحب نظران این عرصه شناخته نمی‌شوند. این روند غیر شفاف که نه دلیل کنار گذاشتن‌هایش، معلوم است و نه انتخاب‌هایش، بسیار می تواند فسادزا باشد.این روند می‌تواند باعث دلسردی فضای نخبگانی شود . این حق را به آنان بدهید که از خود بپرسند،چرا آنها در روند انتخاب دخیل نبوده‌اند؟ چرا باید صلاحیت های علمی و حرفه ای نادیده گرفته شود؟ و …
۴_ از آنجا که حوزه‌ی خانواده بر خلاف اهمیت بالایی که دارد فاقد نهاد رسمی مستقل برای پیگیری امور مربوط به آن است، انتظار می‌رود وزیر منتصب ورزش و جوانان که همزمان با مسئولیت امور ورزشی، وظیفه‌ی پرداختن به مسائل خانواده و جوانان را دارد، فردی توانمند در این حوزه باشد تا خلاهای مربوطه را به دقت بشناسد و پیگیری کند، متاسفانه در سالهای دور و نزدیک وزرای محترم این وزارتخانه بیشتر سویه ورزشی داشته و این وزارتخانه را به وزارت ورزش تقلیل داده اند.
به هر حال ما وظیفه خود دانستیم، دلسوزانه اما صریح این موارد را به شما یادآوری نماییم و وظیفه شرعی و میهنی خود را به انجام رسانیم. برای شما و دولت چهاردهم از صمیم قلب آرزوی موفقیت داریم.
با تشكر
جمعی از اعضای مجمع فعالین خانواده.

دکتر مریم السادات سقایت (روانشناس و دکتری مطالعات زنان) الهه سادات شفیعی (پژوهشگر و فعال رسانه‌ای حوزه‌ی زنان) دکتر منصوره طالبیان (دکتری مشاوره مدرس دانشگاه) زهرا عباسپور، امید توتچی فتیدهی (قائم مقام سازمان داوری هدایت) مهدیه جمولی، مونا عسگرپور (پژوهشگر) زهرا کریمی (پژوهشگر علوم اجتماعی و مدیرعامل گروه آموزشی پژوهشی سپیدار) حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مولایی (دکترای امنیت ملی و رییس مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف قرآن کریم) دکتر نرگس وحیدنیا (روانشناس) دکتر زهرا نجفی منش (متخصص تربیت فرزند و فعال جمعیت) هاجر رودسرابی (مدیر پنل خانواده مرکز پژوهشی مبنا) دکتر لیلا ظفردعاگو (ماما، دانشجوی دکتر مطالعات زنان) دکتر اکرم عشقی، دکتر فاطمه فیاض (عضو هیات علمی گروه روانشناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا س) محدثه مهرابی‌زاد (دانشجوی دکتری مطالعات زنان) زهرا میرزائی (دکترای مطالعات زنان و مدیر اندیشکده‌ی تبار) حجه الاسلام محمد مرتضوی،، دکتر خدیجه زارعی، یوسف بیوکخان، فاطمه سرخ حصاری، مهدی عالمی. (پژوهشگر خانواده) دکتر نیلوفر مقدمی خمامی (عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا) فاطمه شجاعی (پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده) علی اصغر نیاز (پژوهشگر حوزه خانواده) رضا رسولی نژاد )پژوهشگر و فعال فرهنگی) دکتر فاطمه مهدوی (مدرس دانشگاه) دکتر فاطمه السادات رازقی( مدرس پژوهشگر و درمانگر خانواده) دکتر مریم سیدیان (جانشین قرارگاه مردمی تحول اجتماعی استان تهران) ربابه پادام (روان شناس) دکتر شیوا مقدم (دکتری مدیریت فرهنگی ، استاد دانشگاه، رییس فرهنگسرای خانواده) دکتزمرتضی رزم آرا (متخصص روانشاسی و مشاوره و مدرس دانشگاه) دکتر صدیقه گل پور( مدرس دانشگاه و پژوهشگر روابط زوجین) دکتر سید کمیل حسینی (پژوهشکز اجتماعی) شیما سلطانی (روانشناس) دکتر ابوالفضل اقبالی (مدیر اندیشکده زوج) سعید حسن زاده (پژوهشگر عرصه سیاست گذاری) سید محمدمهدی دزفولی (مستندساز و فعال رسانه ای) عظم یزدان پرست (کنشگر حوزه زن و خانواده) زینب سودی (روزنامه نگار) محدث تک فلاح (پژوهشگر حوزه خانواده و سردبیر ایرنا زندگی) محمدرضا زهرائی (دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران.) الهام غفاری (روانشناس و دانش‌پژوه دکترای مطالعات زنان) دکتر علیرضا لاور، دکتر زاهره سادات میرجعفری (پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده) و …