نارضایتی زنان از ویزیت‌ های گروهی، از شرم تا انتقال بیماری

به گفته یک وکیل دادگستری، گرچه در صورت اعتراض و اعلام شکایت بیماران از روند ویزیت گروهی پزشکان، امکان پیگرد آن وجود دارد؛ اما این موضوع چندان پیگیری نمی‌شود.

ویزیت گروهی زنان در مطب پزشکان زنان و زایمان که به یک‌روال روتین درآمده، درحالی‌که در اصل ۲۹ قانون اساسی حق همگانی برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی ذکر شده، و دولت مسئول تأمین آن برای همه افراد جامعه است، موضوع «زن و حریم شخصی» را مطرح می‌کند.

براین‌اساس، در سال ۱۳۸۱ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی متنی جامع در خصوص حقوق بیمار تدوین کرد.

«حق احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری»، یکی از محورهای منشور حقوق بیمار بوده، موضوعی که متأسفانه در خیلی از مواقع رعایت نمی‌شود!

طبق قانون، میزان زمانی که پزشکان باید برای مشاوره و ویزیت بیماران وقت بگذارند بر اساس استانداردهای ویزیت که در مصوبه هیئت وزیران آمده است: مدت‌زمان ویزیت یک پزشک عمومی در بخش خصوصی مؤسسات غیردولتی و دولتی که وابسته به وزارت بهداشت نیستند ۱۵ دقیقه، پزشک متخصص ۲۰ دقیقه، پزشک فوق‌تخصص ۲۵ دقیقه و ویزیت روانپزشک ۳۰ دقیقه است.

قانون در این باره چه می‌گوید؟

دکتر سعید بیرودیان رئیس هیئت‌مدیره انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران، درباره رسیدگی به وضعیت معاینه چند بیمار به طور هم‌زمان توسط پزشکان گفت: حضور و معاینه چند بیمار به طور هم‌زمان در مطب پزشکان، بر اساس مفاد کتاب «راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حرف پزشکی وابسته سازمان نظام‌پزشکی جمهوری اسلامی ایران»، جزو موارد ممنوعه اخلاق پزشکی به‌حساب می‌آید. بااین‌وجود، شکایتی در ارتباط با معاینه چند بیمار به‌صورت هم‌زمان توسط پزشکان ثبت نشده است‌.

او ادامه داد: در صورت تشکیل پرونده‌ای در خصوص معاینه چند بیمار به طور هم‌زمان، ارجاع آن از معاونت انتظامی سازمان نظام‌پزشکی به هیئت انتظامی و کمیسیون اخلاق سازمان نظام‌پزشکی صورت می‌گیرد.

باتوجه‌به ممنوعیت معاینه بیماران به‌صورت هم‌زمان در مطب‌های پزشکان، این عمل جزو تخلف شئون پزشکی به‌حساب آمده و هیئت انتظامی، خاطیان را جریمه می‌کند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران با بیان اینکه جرائم تخلف حضور چند بیمار به‌صورت هم‌زمان متفاوت است افزود: جرائم از تذکر شفاهی در موارد خفیف، تا جلوگیری از طبابت موقت یا دائم در موارد شدید در نظر گرفته شده است. تذکر شفاهی در موارد خفیف، تذکر کتبی، درج در پرونده و جلوگیری از اشتغال موقت یا دائم پزشک در موارد شدید، نیز جزو جرائم است.

به گفته بیرودیان درباره وضعیت کلی پرونده‌های اخلاق پزشکی، سالیانه حدود ۳۰ تا ۴۰ پرونده در استان تهران در ارتباط بااخلاق حرفه‌ای به هیئت‌های انتظامی بدوی و تجدیدنظر ارجاع داده و کمیسیون اخلاق در تمام استان‌ها مسئول رسیدگی به این پرونده‌ها است.

نقض قوانین درباره حریم خصوصی

به گفته نادر جعفری، وکیل دادگستری، اعلام شکایت بیماران از روند ویزیت گروهی پزشکان چندان پیگیری نمی‌شود.

درباره موضوع حریم خصوصی، قواعد ما بسیار ناقص است و به نظر می‌رسد اراده‌ای هم برای اصلاح این قوانین و به‌روزرسانی آنها وجود ندارد.

او با اشاره به ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی تعزیرات ادامه داد: در این ماده آمده است:  «اطبا و جراحان و ماماها و داروفروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند، هرگاه در غیر از موارد قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به چهل و پنج‌روز و دوازده ساعت تا شش ماه حبس یا به یک‌میلیونی پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود».

از طرفی، این ماده‌قانونی مشخصاً به نقض حریم خصوصی اشاره ندارد.

جعفری راهکار دیگری برای پیگیری این موضوع مطرح می‌کند:

این موارد تخلف صنفی محسوب می‌شود، و این مسئله از طریق پیگیری صنفی قابل دنبال‌کردن بوده، و سازمان نظام‌پزشکی مجازات‌هایی برای آن، مثلاً درج در پرونده یا بدترین حالت ابطال پرونده طبابت در نظر می‌گیرد.

تازه نیوز