روایت کوتاه جهان بانو از مسیر عشق

موکب ام‌الامام المهدی؛ میعادگاه بانوان خادم

وقتی خانم های ایرانی و عراقی را دیدم که در کنار هم در حال پاک کردن سبزی برای نهار ظهر بودند، ذوق زده شدم و بی اختیار خود را در میان آنان جا دادم.

قصه اینجا را مریم برایم تعریف می‌کند؛ موکب ام الامام المهدی

در دل نخلستان های سرسبز حاشیه فرات و زیر سایه پرچم‌های سرخ، این موکب، میعادگاه عاشقانی است که از گوشه و کنار ایران و عراق، به عشق سیدالشهدا(ع) گرد هم جمع شده اند.

بانوان ایرانی این موکب، از دیار سبز بروجن، با دل‌هایی سرشار از عشق و شور، راهی این دیار شده‌اند. خانه باغی قدیمی و خانه‌های اطراف آن در مسیر نجف به کربلا، اکنون به مکانی برای خدمت به زوار تبدیل شده است. سادات این خانواده، که افتخار شهادت عزیزانشان را در کارنامه دارند، اکنون با تمام وجود به میزبانی از زوار می‌پردازند.

مریم میگوید صفای اینجا از صفای دل افرادی ست که عاشقانه در خدمت زائران اباعبدلله الحسین علیه السلام هستند.

برایم تعریف می‌کند؛ «ام‌نور»، بانویی است که پس از فوت پدر همسرش، تمام دارایی خود را وقف خدمت به زوار کرده است. او ۲۲ سال صبر کرده و در سختی زندگی کرده تا بتواند منزلی در مسیر زائران خریداری کند و اکنون با عشق و علاقه به آنها خدمت می‌کند. و در تمام طول سال با همه ی زندگی خود در خدمت زوار هستند.

«ام‌یوسف»، بانوی مترجم جوانی که از اهواز آمده است، نیز داستان جالبی دارد. او با وجود داشتن فرزند کوچک، تمام وقت خود را در خدمت زوار صرف می‌کند.
خود مریم هم، پرستار بوده و هر سال در موکبی مشغول خدمت و درمان بیماران است.. او می‌گوید: هیچ سالی نبوده که طبق برنامه از پیش تعیین شده پیش بروم، و هر سال در جایی که گمان نداشتم قرار گرفتم. جالب اینکه با وجود کم بودن دارو و تجهیزات، همه بیماران درمان می‌شوند و این نفس حق امام حسین است که زائرانشان را شفا می‌دهند.

نانواهای موکب نیز قصه‌ای شنیدنی دارند. آنها با عشق و علاقه، روزی چندین نوبت در گرمایی طاقت فرسا نان می‌پزند و با تمام وجود به زوار خدمت می‌کنند و با اتمام پیاده روی اربعین، دلهایشان غصه دار جدایی میشود.

همکاری بانوان عراقی‌ و ایرانی‌ در این موکب، منظره‌ای بدیع و دیدنی خلق کرده است. ایرانیان با برپایی خیاط‌خانه، غرفه کودک و نانوایی، به رفع نیازهای زوار می‌پردازند و عراقی‌ها نیز با تمام وجود در پذیرایی، پخت و پز و اسکان زوار مشارکت می‌کنند. این همکاری صمیمانه، فضایی آکنده از محبت و صمیمیت را در مسیر حاکم کرده است.

موکب ام‌الامام المهدی، تنها یک موکب نیست اینجا قلبی که می‌تپد، برای همه می‌تپد، اینجا عشق به امام حسین(ع) همه را به هم پیوند داده است. اینجا همه یک خانواده اند که دست خواهری در دست هم نهاده و مقدمات ظهور فرزند ام الامام المهدی،‌ را زمینه سازی می‌کنند.