اثر منفی پخش موسیقی مبتذل در خانه بازی کودکان

کودکان در سنین قبل از مدرسه هویت جنسیتی خودشان را درک می‌کنند و بی شک محتوای جنسیت زده هویت جنسیتی آنها را با قالب های کلیشه ای «جلب توجه جنسی» مواجه می کند.

راه می رود و با خودش این آهنگ را تکرار می کند :«:مگه غیر دلبری کار دیگه ام بلدی ؟» مادر کنجکاو می شود که بداند دختر ۵ ساله اش این جمله را از کجا یاد گرفته. با حساسیت بیشتری گوش می دهد. کودک هنوز دارد می‌خواند «چه چشمای قشنگی داری دختر…نرو بیرون به هم می ریزه کوچه بشین خونه مگه بیکاری دختر …» مادر دختر بچه را صدا می زند و از او درباره شعر می پرسد و او هم بدون معطلی می گوید که صبح ها توی باشگاه این آهنگ را برایشان می گذارند و با آن حرکات ورزشی انجام می دهند!

به گزارش جهان بانو، پخش موسیقی های نامتعارف با اشعاری ضعیف در اماکن ورزشی و خانه های بازی دغدغه بسیاری از والدین است. موسیقی های زیرزمینی که جای خود را در فضاهای شادی مانند ورزشگاه ها باز کرده است می تواند به کودکان که در برابر محتواهای جنسیت زده بی دفاع هستند آسیب وارد کند. در برخی از باشگاه های ورزشی و خانه های بازی، هر نوع موسیقی با اشعاری دور از چارچوب های فرهنگی و تنها با تکیه بر موضوع «ایجاد نشاط»  پخش می شود و در ازای تقویت جسم کودک به روحش آسیب های جبران ناپذیری وارد می آید. در حال حاضر هیچ نظارتی بر این گونه فعالیت ها نمی شود و صاحبان این اماکن با سلیقه خود موسیقی های مختلف را برای کودکان پخش می کنند این در حالی است که می شود موسیقی های شاد با اشعار مناسب دوره کودکی پیدا و پخش کرد.

*اشعار مبتذل بلوغ زودرس می آورد

اگرچه موضوع نشاط آفرینی در محیط هایی که کودکان در آن قرار دارند از موضوعات بسیار مهم در آموزش و پرورش آنهاست اما اجرای برنامه هایی بی ضابطه و بدور از هر نوع خلاقیت و با ادبیات جنسیت زده که می تواند حتی موجب بلوغ زودرس شود آسیب زا خواهد بود.

« فاطمه رشیدی»، دکترای روانشناسی و روان درمانگر هیجان مدار درباره آسیب هایی که این گونه اشعار بر روح و روان کودکان وارد می کند می‌گوید: «ذهن کودک به شدت آماده یادگیری است و هر چه را که در محیط اطراف می بینند و می شنوند به خزانه شناختی خود وارد می کند. اگر این کودکان بی دفاع در معرض محتوای نامناسب قرار بگیرند سبک و سلیقه موسیقیایی خاص به آن ها تحمیل می شود که در آینده تغییر این سلیقه دشوار است».

 پژوهش های زیادی در حوزه موسیقی انجام شده که بسیاری از آنها اثر موسیقی، شعر و کلام را بر روی کودکان تایید می کند. در واقع موسیقی روی رشد ذهنی_شناختی، روانی_اجتماعی و روانی_جنسیتی کودکان اثرگذار است و نباید نادیده گرفته شود. رشیدی به دو نمونه از پژوهش های حوزه موسیقی اشاره می کند و می گوید:« یکی از این پژوهش ها مربوط به زمانی است که موسیقی با اشعار نوع دوستی و رفتارهای جامعه پسند برای کودکان و نوجوانان پخش شد پس از مدتی مشخص شد که تمایل آنها برای انجام رفتارهای جامعه پسند و کمک و همیاری به همنوع بیشتر شده است. از سوی دیگر در پژوهشی موسیقی با محتوای جنسی پخش شد و پس از طی مراحل پژوهشی مشخص شد که اشتیاق این افراد برای برقراری رابطه جنسی نسبت به سایرین که این موسیقی را نشنیدند بیشتر بوده است. بنابراین در چنین فضا و با چنین اثرگذاری به طور حتم نوع محتوای ارائه شده بر درک نسبی کودکان از هویت جنسی خود اثرگذار است.

*تاثیر کلام در موسیقی بسیار زیاد است

او می گوید:« طبق روانشناسی تحولی کودکان، آنها در این سنین درک کلی نسبت به جنسیت خودشان پیدا می کنند . در این سن بیشترین اثرگذاری بر قالب ها و کلیشه های جنسیتی بچه ها را داریم و اگر قرار باشد اصلاحی در این کلیشه ها صورت گیرد باید در این سنین باشد چون در این سنین برای آنها مهم است که رفتار دخترانه چطور است و یا رفتار پسرانه به چه گونه ای است. حالا وقتی ما یک چنین محتوای کلامی را که از زیبایی دخترانه می گوید و او را تشویق به نشستن در خانه می کند  به ذهن کودک وارد می کنیم یعنی کلیشه های جنسیتی ایجاد کرده ایم که به کودک می گوید تو با این ویژگی ها ارزشمندی و اگر غیر این باشد تو از هویت خود دور شده ای. تو باید تا می توانی زیبا باشی و دلبری کنی و بعد در خانه بمانی و از حضور در عرصه اجتماعی و کسب موفقیت دور باشی».

رشیدی اضافه می کند: «تاثیر کلام در موسیقی بسیار زیاد است و اگر ما با پخش محتوای نامناسب ذهن کودک را کلیشه ای کردیم او در دوره های بزرگسالی با مشکلاتی مواجه خواهد شد. محتوای این نوع موسیقی ها به کودک می گوید تو با رفتارهای جنسیتی و اغواگرانه ارزشمندی و بدون این هویت جنسیتی چیزی برای ارائه نداری و تلاش هم نکن که داشته باشی اینجاست که اعتماد به نفس کودک به مرور دچار خدشه خواهد شد و اعتماد به نفس بسته به آن کلیشه های جنسیتی مدام درون آنها کمرنگ می شود».

او تاکید می کند که کودکانی که محتوای موسیقی نامتعارف و جنسیت زده می شنوند به طور ناخودآگاه رفتارهای کلیشه ای جنسیتی در آنها تقویت شده و انگیزه پیشرفت و نگاه انسانی در درون آنها در نطفه خفه می شود.وقتی ذهنیت تغییر می‌کند نیازهای جدیدی مانند نیاز به تایید شدن به روش خاص در کودک ایجاد می شود که این امر شکل خاصی از رفتار را در او شکل می دهد.در واقع ارائه محتوای نامناسب موجب تغییر در هویت جنسیتی کودک می شود و سپس شاهد تغییر در آمال ، ارزش ها و نیازهای کودک هستیم. تغییر در ارزش ها هم موجب تغییر در سبک زندگی در آینده خواهد شد».

موسیقی که برای کودک ساخته می شود باید حاوی اشعاری باشد که به درک احساسات کودک کمک کند بنابراین وقتی کودک را در معرض اشعاری سخیف ، جنسیت زده ، پر از آشفتگی و بی ارادگی قرار می دهیم این قدرت درک را از او گرفته و قالب های کلیشه ای را در او نهادینه می کنیم بنابراین باید نظارت در این حوزه بیشتر شود تا کودکان کمترین آسیب را ببینند.

فارس