بانویی که موسس رشته داروشناسی سمنان شد

از اولین زنان موفق در اوایل دهه ۶۰، دانش‌آموخته دکترای حرفه‌ای داروسازی، موسس رشته داروشناسی (فارماکولوژی) در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، ارایه‌دهنده مقاله‌های پژوهشی در بیش از ۱۰ کشور جهان می باشد.

دکتر امامی ابرقویی سال ۱۳۳۶ در شیراز به دنیا آمد، دیپلمش را در اصفهان گرفت. سال ۱۳۶۲ در رشته داروسازی دانشگاه تهران پذیرفته و طی ۶ سال موفق به کسب مدرک دکتری حرفه‌ای در این رشته شد. در نهایت، دست سرنوشت او را از سال ۱۳۶۳ به سمنان کشاند تا سرمایه‌ای برای توسعه «دیار دارالمرحمه» باشد.

سال ۱۳۶۳ در حالی که کمتر از انگشتان یک دست در سمنان داروخانه وجود داشت، دکتر امامی ابرقویی برای گذراندن طرح سه ساله، سمنان را برای خدمت برگزید و کوله‌بارش را بست و راهی دیار کویری سمنان شد. از آن موقع تا سال ۱۳۹۱ در داروخانه‌ای که تاسیس کرده بود، به مراجعه‌کنندگان خدمت ارایه می‌کرد؛ همانطور که در داروخانه پرتلاش و پر جنب و جوش در پی تسکینی بر آلام مردم بود، به دلیل معلومات علمی و شناختی که پزشکان وقت از او داشتند، از سال ۱۳۶۹ تا زمان بازنشستگی(در سال ۱۳۹۶) عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان بود.

دکتر امامی گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی سمنان را در سال ۱۳۶۹ تشکیل داد و آزمایشگاه فارماکولوژی این دانشگاه را راه‌اندازی کرد و به مدت ۳۴ سال به تدریس در رشته داروسازی و مشاوره در پایان ‌نامه‌های مختلف پزشکی و انجام پژوهش‌های مختلف دراین رشته پرداخت.

داروشناسی یا فارماکولوژی شاخه‌ای از داروسازی و زیست‌شناسی است که به مطالعه واکنش متقابل داروها بر جانداران می‌پردازد که منجر به ایجاد اثرات زیست‌شناختی این ترکیبات می‌شود. فیزیولوژی نیز یکی از شاخه‌های زیست‌شناسی است که به مطالعه اعمال حیاتی موجود زنده، اندام‌ها، بافت‌ها، سلول و عناصر آن می‌پردازد.

دستاوردهای علمی بین‌المللی

ارایه مقالات علمی و پژوهشی در کنگره‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف از جمله دانمارک در سال ‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰، کانادا در سال ۲۰۰۵، چین در سال ۲۰۰۶، هلند در سال ۲۰۰۷، انگلستان(منچستر) در سال ۲۰۰۸، اسکاتلند در سال ۲۰۰۹، انگلستان(لندن) در سال ۲۰۱۱ و انگلستان(کمبریج)در سال ۲۰۱۳، تنها بخشی از تلاش‌های علمی دکتر امامی است.

دکتر امامی اولین نفری است که از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در دانمارک مقاله ارایه کرد.

از آخرین افتخارآفرینی‌های دکتر امامی می‌توان به کسب جایزه در پنجمین کنگره بین‌المللی و بیست و ششمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران در سالن همایش حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در مهر ماه ۱۴۰۲ اشاره کرد.

ایرنا