موزه هنرهای معاصر، زنانه شد!

موزه هنرهای معاصر تهران با نمایشگاه «به گزارش زنان» برای نخستین بار بیش از ۲۷۰ اثر از ۶۵ هنرمند زن نوگرای ایرانی را مرور می‌کند؛ رویدادی که نه‌تنها روایت‌گر تاریخ هنر زنان، بلکه بیانیه‌ای آرام در ستایش جایگاه آنان در متن هنر معاصر ایران است.

موزه هنرهای معاصر تهران این روزها میزبان نمایشگاه «به گزارش زنان» است؛ مجموعه‌ای که از دوم مرداد آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد. این نمایشگاه مروری بر ۸۰ سال حضور زنان در هنر نوگرای ایران است و در سه حوزه نقاشی، مجسمه‌سازی و عکاسی آثار برجسته‌ای را در معرض دید عموم قرار داده است.

آثار ارائه‌شده از گنجینه موزه انتخاب شده و در بخش‌هایی همچون «پیشگامان»، «پرتره»، «هنر انتزاعی»، «منظره‌نگاری»، «زندگی روزمره»، «نوسنت‌گرایی»، «گروه‌های هنری» و «مسائل اجتماعی» دسته‌بندی شده است. نام‌های بزرگی چون منصوره حسینی، شکوه ریاضی، منیر فرمانفرمایان، ایران درودی، فریده لاشایی و لیلی متین‌دفتری در میان هنرمندان این رویداد دیده می‌شود.

رضا دبیری‌نژاد، رئیس موزه هنرهای معاصر، هدف این نمایشگاه را روایت تازه‌ای از گنجینه موزه عنوان کرده و می‌گوید بیش از ۲۷۰ اثر از زنان شناسایی شد که بر اساس سناریوی نمایشگاه، بخشی از آن‌ها انتخاب و به نمایش گذاشته شد. به گفته او، زنان نقش پررنگی در هنر معاصر ایران داشته‌اند، هرچند در موزه‌های تاریخی کمتر از آن‌ها نام برده شده است.

افسانه کامران، پژوهشگر فرهنگ دیداری، این نمایشگاه را فرصتی برای گفت‌وگو درباره نگرش و جهان‌بینی زنان هنرمند دانسته و تأکید می‌کند که «به گزارش زنان» نشان می‌دهد آثار هنری زنان الزاما کلیشه‌های رنگارنگ و طبیعت‌گرایانه را دنبال نمی‌کند، بلکه روایتگر واقعیت‌های تلخ و تجربه‌های اجتماعی آن‌ها نیز هست.

این نمایشگاه بخشی از آثار خود را به دو هنرمند شهید جنگ ۱۲ روزه، منصوره علیخانی و مهرانگیز ایمن‌پور، اختصاص داده و علاوه بر بخش اصلی در موزه، آثاری از دیگر زنان هنرمند نوگرا در گالری‌های مختلف تهران به نمایش درآمده است.

با چینش دقیق، نورپردازی مناسب و نمایش ویدئوآرت‌ها و مستندهای مرتبط، «به گزارش زنان» فراتر از یک نمایشگاه هنری، بیانیه‌ای آرام و مصمم است؛ در ستایش زنانی که با پشتکار و جسارت، جایگاه خود را در تاریخ هنر معاصر ایران تثبیت کرده‌اند.

روزنامه آگاه