منجلاب جنسیت‌ زدایی

گرایش‌های مختلف جنسی در غرب، با تلاش‌های زیاد هویت و جنسیت را از هم جدا کرده‌اند تا افراد را با جنسیت دلخواهشان خطاب کنند. این مسأله باعث تحریف‌های بسیار زیادی شده است.

«سلام، من دیوید هستم و ترجیح می‌دهم فقط با اسمم صدایم کنید. از لفظ آقا یا خانم خوشم نمی‌آید» این گفته یک دانش آموز ترنس در یکی از ایالت‌های آمریکاست.

به نقل از روزنامه نشویل در تاریخ ۸ آگوست سال جاری میلادی، امسال اولین سالی است که مدارس ایالت تنسی آمریکا دانش آموزان ترنسجندر را در اختیار والدین شان می‌گذارند. این قانون توسط بیل لی، فرماندار این ایالت به تصویب رسیده است.در ادامه این گزارش به نظرات موافقان اشاره شده است که والدین حق دارند بدانند فرزندشان دوست دارد با چه ضمیری خطاب شود.

جنسیت اکتسابی، ارمغان لیبرال‌ها برای تمدن غرب

یکی از اقداماتی که نظام لیبرال و سرمایه‌داری تلاش زیادی برای آن کرده، جنسیت‌زدایی است. نظام لیبرال تلاش‌ زیادی کرد تا اثبات کند جنسیت درونی نیست بلکه اکتسابی است. افراد باید جنسیت دلخواه خودشان را داشته باشند و نباید تولد و عرف جنسیت شما را تعیین کند.

اصطلاح ترنسجندر که نخستین بار توسط کلینیک هیرشفلد آلمان در سال ۱۹۲۳ مطرح شد، به افرادی گفته می‌شود که هویت جنسی خود را نپذیرفته‌اند. به عنوان مثال فرد پسر متولد شده است با این وجود خودش را دختر می‌داند و رفتارها، فعالیت‌ها و پوشش خود را از دخترها تقلید می‌کند.

افراد را آنطور که دوست دارند، صدا کنید

از جمله کارهایی که طرفداران ترنسجدر در کشورهای غربی انجام دادند، استفاده از لفظ it, they، them به جای she, he است. در واقع این افراد در صحبت‌ها و معرفی خودشان از لفظ آقا و خانم استفاده نمی‌کنند.

میدا، موسس یک نهاد مردمی در کانادا که خودش یک ترنس است، می‌گوید: «این فرد است که تصمیم می‌گیرد با چه ضمیری صدا زده شود. در زبان‌هایی که ضمایر مونث و مذکر دارند، برخی افراد دوست دارند با ضمایری مثل «ایشان» خطاب شوند. ضمیر نشان دهنده هویت جنسیتی افراد است و ممکن است فرد به فرد متفاوت باشد.»

ترنسجندر؛ محصول فمینیسم

شاید تعجب کنید اگر بگویم که جنسیت‌زدایی و ترنسجندر هم مثل بسیاری از گرایش‌های انحرافی جنسی ارمغان فمینیسم است. همانجایی که سیمون دوبووار نویسنده کتاب جنس دوم، گفت: «هیچکس زن به دنیا نمی‌آید بلکه زن می‌شود.» جرقه جنسیت‌زدایی زده شد.

فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده می‌گوید: «فمینیسم‌ها زنانگی را ساخته عناصری مثل مذهب، تربیت، رسانه، خانواده و فرهنگ می‌دانند تا زن را آنگونه که دوست دارند تعریف کنند و تعریف خودشان را به افراد تحمیل می‌کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند وقتی شما یکسری امور برای مرد و زن بودن را مرتب القا می‌کنید، افراد طبق آن‌ها پرورش می‌یابند.»

علاسوند عنوان می‌کند: «حتی ترشح هورمون‌های مردانه و زنانه را هم نتیجه واکنش به موقعیت می‌دانند. آن‌ها معتقدند چون زن‌ها در خانه هستند، هورمون‌هایشان با گذشت زمان به این شکل درآمده اما اگر زن‌ها مانند مردها از خانه خارج شوند، همان هورمون‌های مردانه را ترشح می‌کنند.»

گذار از جنسیت خنثی به بی‌جنسیتی

دعوای فمینیسم  man «مرد» و woman «زن» شروع شد. اما از این هم فراتر رفت و به female «مونث» و male «مذکر» رسید. فرق مرد و زن با مذکر و مونث این است که علاوه بر انسان به همه موجودات تعلق می‌گیرد. به گفته علاسوند «این مونث و مذکر طبیعی از همه خصوصیات روانی، رفتاری و روحی خالی است، با این وجود این واژه‌ها هنوز به ما یادآوری می‌کند که جنس طبیعی وجود دارد و نمی‌توانیم آن را کتمان کنیم.»

علاسوند تصریح می‌کند: «پس از سال ۲۰۰۰ روند تغییر عجیب‌تر شد. طرفداران این گفتمان ایده‌های عجیبی را مطرح کردند. آن‌ها معتقد بودند که اصلا جنسیت وجود ندارد. آن‌ها می‌گفتند که ما برای همه از واژه gender «گرایش» استفاده می‌کنیم. افراد خودشان می‌توانند گرایش جنسی‌شان را تعیین کنند.»

والد ۱ و۲ جای پدر و مادر را می‌گیرند

در سال‌های اخیر در فرم‌های کشورهایی مثل آمریکا در بخش تعیین جنسیتM و F حذف شده است و به جای آن G اضافه شده. یعنی افراد فقط می‌توانند گرایش‌های جنسی‌شان را بنویسند. علاوه بر این در برخی از کشورها مانند آلمان؛ جنس سوم، دیگری و غیره نیز به فرم‌ها اضافه شده است.

این منجلاب غرب فقط به دنبال بی‌هویتی جنسیتی و تغییر ضمیر افراد نیست. پیش‌تر هم آنتونی بلینکن، رئیس وزارت امور خارجه آمریکا در یادداشتی نوشت: «از اصطلاحات رایج مانند پسر و دختر، شوهر و زن و پدر و مادر نباید استفاده شود. به جای اینها کلماتی مانند فرزند، شریک زندگی و والد باید استفاده شود، به این دلیل که جنسیت امر اکتسابی است. هویت جنسی یک فرد، ممکن است با جنسیت تعیین شده در هنگام تولد مطابقت داشته باشد یا جنسیت دیگری باشد.»

به همین دلیل در شناسنامه‌های فرزندانشان به جای لفظ پدر و مادر، از والد ۱ و والد ۲ استفاده می‌شود که این والدها هرکدام می‌تواند مرد، زن یا والدین همجنسگرا باشد.

منجلاب فرهنگی که خیلی از ما دور نیست

زمانی غربی‌ها به دلیل احترامی که نسبت به زن باردار قائل بودند، از اصطلاح with a baby «با بچه» استفاده می‌کردند. اما حالا به جایی رسیده‌اند که ترجیح می‌دهند نام مادر از شناسنامه حذف شود. در بسیاری از برنامه‌هایشان به جای مادر از اصطلاح فرد زاینده استفاده می‌کنند و در بحث خانواده هم همین وضعیت وجود دارد.

ما باید بسیار هشیار باشیم. امام علی (ع) می‌فرماید: «خداوند از اولیاء خود نمی‌پسندد که در زمین گناهی انجام شود و آن‌ها همچنان آرام و ساکت باشند.» فرهنگ بسیار سریع منتقل می‌شود. در دنیای امروز که اطلاعات بسیار سریع  جا به جا می‌شود، فکر نکنیم این منجلاب از کشور ما خیلی دور است.

فارس