صندوقچه انتخابات؛ نمایندگان نامزدها:

در مناظره نمایندگان بانوان ۶ ستاد ریاست جمهوری چه گذشت

مناظره مسئولان بانوان ستادهای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در خبرگزاری فارس برگزار شد.

حجاب موضوع اصلی گفتگوهای نمایندگان نامزدها؛ در این نشست ریحانه اخلاقی به عنوان نماینده ستاد قاضی زاده هاشمی، یکه زارع نماینده ستاد زاکانی، علی آبادی نماینده ستاد قالیباف، روح افزا نماینده ستاد جلیلی، نژادی نماینده ستاد پزشکیان و نیره قوی نماینده ستاد پورمحمدی حضور داشند.

اخلاقی نماینده ستاد قاضی‌زاده هاشمی: کارت تسهیلات مخصوص در دولت خانواده به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد

ریحانه اخلاقی مسئول بانوان ستاد قاضی‌زاده هاشمی در این نشست گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی به این نگاه قائل‌اند که باید به زنان به‌عنوان فرصت نگاه کرد.  ایشان به این نگاه قائل‌اند که زنان با قرارگرفتن در هسته مرکزی خانواده می‌توانند نقش بسیار اساسی در خانواده خودشان و جامعه ایجاد کنند به همین دلیل اسم خودشان را دولت خانواده گذاشتند.

بعد از انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی در حوزه زنان داشتیم ولی بعضی از اقتضائات زنان نادیده گرفته شده است. سازمان‌ها و دستگاه‌های ما مردانه طراحی شده است و باید تغییر کند در این سال‌ها برنامه‌ای برای تغییر این سازوکار نداشته‌ایم.

مهم‌ترین برنامه‌ای که برای خانواده در نظر گرفته‌اند ارائه کارت تسهیلات خانواده است که این تسهیلات در اختیار زوجین قرار می‌گیرد زوجین اختیارداران تسهیلات را به هر طریقی که می‌خواهند استفاده کنند.

اخلاقی نماینده ستاد قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال دوم راجع به لایحه عفاف حجاب گفت: وقتی بحث حجاب می‌شود بحث شرعی مقدس ما و قانون اساسی ما است و قانون کاملاً واضح راجع به عفاف حجاب صحبت کرده است. موضوع اصلی دیدگاه مقام معظم رهبری و حاج‌قاسم سلیمانی که نسبت به حجاب باید دید منعطفی داشته باشیم و تمام دختران جز جامعه ما هستند.

در این زمینه مسئله امر به معروف پوشش و مد لباس است که باید به آن پرداخته شود.  در مسئله عفاف حجاب هم باید خانم‌ها را مد نظر قرار بدیم هم آقایان را و عفت و حیا را کل جامعه باید به آن بپردازد. متاسفانه در صنعت مد و پوشاک ویترین‌های بازی برای بانوان ما موجود ندارد و باید ساز و کاری طراحی شود که از فرهنگ ما استفاده بهتری شود.

اخلاقی در ادامه راجع به فرمایشات رهبر انقلاب در این زمینه گفت: معتقدیم در حوزه بین الملل زنان طلبکار هستیم.

ما باید در حوزه خانواده گفتمان مشخصی را نمایندگی کنیم. مسئله این است که در غرب زنان آزادی‌های مختلفی را پشت سر گذاشتند و نهایتاً به این رسیدند که داوطلبانه به سمت عفاف پیش بروند. این مسئله نشان می‌دهد که مسئله حفاف حجاب منحصر به مرزهای بعضی کشورها نیست و دارد تمام دنیا را فرا می‌گیرد.

ما باید در زمینه عفاف و حجاب کنشگری پیش دستانه داشته باشیم و باید بانوانی رو که در این زمینه موفق بودند را درست معرفی کنیم.

یکه زارع نماینده ستاد زاکانی: انقلاب اسلامی جریان ساز برای الگوی سوم زنان

یکه زارع مسئول ستاد بانوان زاکانی در ابتدای این مناظره گفت: انقلاب اسلامی پرچم‌دار الگوی سوم زنان است. این مرزبندی واضح است و مرزبندی دیگر جمهوری اسلامی با این نگاه است که زنان را خانه‌نشین صرف تلقی می‌کنند. زنان خانه‌دار ما عمده بار انقلاب و دفاع مقدس را پیش بردند.

تاریخ انقلاب و جنگ سرشار از خانم‌های فعال و کنشگر است که مسئولیت مادری و اجتماعی را با هم داشتند.

متأسفانه گاها آدم ها صرف اینکه حرف از حقوق زنان می‌زنند برچسب فمینیستی زده می‌شود. آقای دکتر زاکانی به الگوی سوم زنان باور دارند و این مسئله را در شهرداری نیز عملیاتی کردم و ظرفیت زنان استفاده کرده‌اند.

زارع در مورد لایحه عفاف و حجاب هم گفت: ما باید بسته کامل و جامع در زمینه عفاف و حجاب زنان داشته باشیم. عده‌ای متاسفانه توانمندسازی زنان را قبول ندارند و برچسب فمینیستی به آن می‌زنند.

باید در زیرساخت‌های ورزشی و تفریحی ما شرایطی فراهم شود که زنان کاملاً راحت و با آرامش در این زمینه فعالیت کنند. آقای زاکانی نیز در این زمینه کارنامه قابل عرضه و موفقی دارند. در شهرداری تهران رکورد انتصابات و استفاده از زنان شکسته شد.

در زمینه عفاف و حجاب نکته مهم این است که برای حکممان این مسئله مهم باشد مثلاً در زمینه کنترل جمعیت سال ها پیش همه دستگاه‌ها وارد شدند در این زمینه نیز باید همه دستگاه وارد شود.

اینکه ما در حوزه زنان از غرب طلبکاریم اینکه مسئله کاملاً مشخصی است کافی است به شیوه برخورد قرن با زنان غزه نگاه کنید تا نگاه آنها را به این قضیه متوجه شوید.

هر چقدر با صدای بلندتری می‌توانیم این اقدامات را محکوم کنیم تأثیرگذارتر خواهد بود. اصل این مسئله این است که گفتمان غرب در حوزه زنان به چالش کشیده شود.  در الگوی زنانه سوم هم زنان شخصیت فردی خودشان را پیش می‌برند و هم جایگاه اجتماعی خود را پیش خواهند برد.

علی آبادی نماینده ستاد قالیباف: ایجاد فضای امن اجتماعی برای زنان در جمهوری اسلامی ایران

شیما علی‌آبادی نماینده ستاد قالیباف نیز در این نشست گفت: حضور زنان در بخش‌های ساختاری و حرکت آنها در مسیر اجتماعی با نگاه جنسیتی هیچ وقت دیده نشده و جمهوری اسلامی با این نگاه که از ظرفیت زنان استفاده کنیم کنشگری خود را پیش برده است.

از آن طرف نهادسازی که در مورد قانون حجاب پیش آمد موجب شد این فضای امن اجتماعی برای زنان ایجاد شود. زنان وارد فضای جهاد سازندگی می‌شوند در دفاع از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی حضور فعالی داشتند و در عرصه پژوهشگری ورزش و ساعت‌های مختلف نیز حضور دارند. ظرفیت‌های جمهوری اسلامی برای حضور زنان مانع ایجاد نکرده است.

ما الان با حجم زیادی از آبی مواجه هستیم که پشت سد جمع شده است و اگر ظرفیت‌های بانوان را استفاده نکنیم متأسفانه فرصت طلایی را از دست دادیم.

محور اصلی که آقای قالیباف در برنامه هفتم توسعه در فصل زنان و خواهان تأکید دارند رفع موانع رشد و شکوفایی زنان بود.

علی آبادی نماینده قالیباف نیز در ادامه این نشست در پاسخ به سوال راجع به لایحه عفاف حجاب گفت: در جامعه مفاهیمی مثل ناموس غیرت و حیا وجود دارد که با  فرهنگ ایرانی عجین شده است و قابل حذف نیست. زنان ما این مفاهیم را با زیست خودشان حمل می‌کنند. تمام زنان جامعه در قیاس با حیا تعریف خاصی را برای خودشان دارند.

مسئله این است که اگر می‌خواهیم مسئله دین را تصریح بدهیم باید در بستری از منطق اجتماعی حرکت کند و بستر اجتماعی معنا و مفهوم اجماعی است.

در دل سازمان‌های بین‌المللی ظرفیت‌های وجود دارد که اگر بتوانیم با آنها تعامل کنیم می‌توانیم فرهنگ خود را گسترش داده و به دنیا معرفی کنیم مثلاً در کشورهای عضو همکاری اسلامی که قرابت بیشتری داریم می‌توانیم مفهوم سازی مشترک و کنش اولیه و فعال داشته باشیم.  با همین رویکرد و نگاه بود که با حمایت دکتر قالیباف در برنامه هفتم توسعه نسبت به جایگاه زنان در داخل و بین‌المللی تصمیمات مهمی گرفته شده است.

روح‌افزا نماینده ستاد جلیلی: برای کاهش آمار طلاق و سن ازدواج برنامه مدون داریم

روح‌افزا نماینده ستاد جلیلی در مناظره گفت: نظر دکتر جلیلی این است که فرصت بالقوه و جهشی در حوزه زنان دارند. در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی‌ باید نقش و کنشگری آنها مشخص شوند.

اساس تفکر دکتر جلیلی بر اساس منویات مقام معظم رهبری و دین مبین اسلام است. معتقدند خانمی که بچه دارد و می‌خواهد درس بخواند نباید اذیت شود.

برای اشتغال خانم‌ها و ازدواج و زنان سرپرست خانوار به‌ طور اخص برنامه داریم. سرپرست خوار را باید بازتعریف کنیم. برای پایین آوردن طلاق و سن ازدواج هم برنامه مدون داریم.

بحث تشکیل خانواده آسان و زنان روستایی و محروم را نیز به طور جدی پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم موانع قبلی را برداریم و زمینه رشد آن ها را آماده کنیم.

روح افزا نماینده ستاد جلیلی در این نشست گفت: معنای حجاب فقط پوشش نیست و موارد مختلفی را شامل می شود. وقتی راجع به حجاب صحبت می‌کنیم راجع به پوشش ظاهری حجاب صحبت نمی‌کنیم.

موارد غلط در زمینه عفاف حجاب را نباید بازگو کنیم چون قوانین ما کاملاً مبرهن و مشخص است. ما باید در زمینه عفاف حجاب به اجرای قانون بپردازیم. درصد کمی از افراد معاند در زمینه حجاب داریم و بیشتر جامعه با منطق و فرهنگ سازی این مسئله را می‌پذیرند.

حق زندگی زن در غرب در حالپایمال‌شدنن است و خودم از نزدیک این مسئله را مشاهده کردم. در اکثر زندگی‌های غربی ازدواج به معنای تشکیل خانواده نرمال وجود ندارد و غیر پایدار است.

قبلاً مواد مخدر اولین تجارت جهانی بود ولیمتأسفانهه در غرب حال حاضر تجارت زنان اولین مسئله است. ‌زن غربی دچار کشتار فرزند خودش شده است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که ما نسبت به زنان عالم مطالبه داریم.

نژادی نماینده ستاد پزشکیان: ما نمی‌توانیم به جای تمام جامعه تصمیم بگیریم

نژادی نماینده بانوان ستاد پزشکیان نیز در این مناظره گفت: همه زنان ما اعم از هر گروه و طیفی که هستند نیازهای مشترکی دارند ما هنوز در برآورده‌شدن نیازهای مشترک مسئله داریم. ما در مبانی هنوز مسئله امیدوار به نتیجه برسد.

آقای دکتر پزشکیان ویژگی جالبی داشتند که در اولین نشست ستاد انتخاباتی خودشان مطرح کردند و گفتن وعده‌ای نمی‌دهم که نتوانم محقق کنم.

اگر یک کار در دستور رئیس‌جمهور برای زنان پیگیر شوم باید این باشد که هر دستگاه اجرایی که قرار داریم علاوه بر توجه بر نیازهای آن به نیازهای خاص خودمان هم توجه کنیم. شعار دکتر پزشکان هم عدالت و انصاف است. شرایط کشور ما شرایط بسیار پویا و تغییراتی هم مداوما انجام می‌شود.

نژادی نماینده ستاد پزشکیان در مورد لایحه عفاف و حجاب گفت: همه ما هم از هر نگاه و حزبی که باشیم بعضاً مسائل مشترک داریم. فرضا این لایحه به قانون تبدیل شد چقدر به اجرایی‌شدن آن امید داریم؟‌ چطور به خودمان اجازه می‌دهیم به‌جای همه جامعه صحبت کنیم.

هر برنامه‌ای که شما در آن تمام ذی‌نفعان را در نظر نگیرید با شکست مواجه می‌شوید. ما آن‌قدر حرف و مطالبه داریم که در دنیا حرف اول را بزنیم اگر تعاملی هم با دنیا صورت می‌گیرد مسئله‌ای وجود ندارد و نمی‌توانی در دنیایی که ارتباطات سرتاسر آن را گرفته در عرصه بین‌الملل فعال نباشید.

به همان دلیل که از زنان و کودکان فلسطین دفاع می‌کنیم نیاز است که جایگاه بانوان ایران را در عرصه بین‌المللی ارتقا دهیم.

آن چیزی که باید در این حوزه به آن توجه می‌کنیم این است که باید تأثیرگذاری را بر گروه‌های مختلف انجام دهیم.  وقتی درس‌های بین‌المللی وارد می‌شویم همه ما به‌عنوان زن ایرانی معرفی می‌شویم و به همین دلیل است که باید کنشگر فعالی در این حوزه باشیم.

نیره قوی نماینده ستاد پورمحمدی: لزوم تربیت زنان کنشگر و فعال 

نماینده ستاد پورمحمدی نیز در این مناظره گفت: بسیاری از اولویت‌ها برای زنان شاغل مطرح است که برای زنان خانه‌دار مطرح نیست به نظرم باید این سوال را نباید کلی پاسخ دهیم.

اولویت‌های نظام ما قانون اساسی و اسناد بالادستی است به نظرم باید همین قوانین اجرا شود که در آنها رشد و ترقی زنان نیز بسیار تاکید شده است.  هر شش کاندیدا باید بر روی مبانی تاکید کنند.

 برای زنان و اقشار مختلف ذیل قانون و اسناد بازرسی در عرصه داخلی و بین‌المللی انقلاب اسلامی زن کنشگر و فعال می‌خواهد.

نیره قوی نماینده ستاد پورمحمدی نیز در پاسخ به سؤالیی راجع به عفاف و  حجاب گفت: این قانون اشکالات  خاص خودش را دارد وطول‌کشیدنش در مجلس نیز به همین خاطر است.

هرکدام از بزرگوارانی که رئیس‌جمهورر شدند ما از آنها مطالبه می‌کنیم که اشکالات این قانون را بررسی کنند.  ما یک اصول ثابت و مشخصی به عفاف حجاب داریم و آن این است که هر انسانی باید به ارزش‌های خودش پایبند باشد.  ما اینجا لازم نیست راجع به واجب وجوب حجاب صحبت کنیم چون پذیرفته شده است و همه طیف‌های سیاسی هم آن را قبول دارند. ما معتقدیم اسلام دین جامع و پویایی است و شرایط آن بنابر اقتضائات ممکن است عوض شود. جوانان نیز استدلال و منطق را می‌پذیرند.

در مورد بحث زنان واقعاً اجحاف می‌شود اگر یک بحث کلی را در مورد مسائل حوزه زنان برداشت کنیم.  در غرب وقتی نگاه می‌کنیم هم ظلم مضاعفی در طول تاریخ زنان انجام شده است. نگاه به زنان در غرب تک ساعتی است. کنوانسیون‌های بین‌المللی واقعاً قابلیت احقاق تمام حقوق زنان ندارند و مشکل دارد.