مصوبه جدید آموزش و پرورش:

تهیه فیلم و عکس در کلاس درس ممنوع شد

آموزش‌وپرورش به تازگی اعلام کرده است که معلمان حق ندارند از دانش‌آموزان فیلم بگیرند برای اینکه فیلم ها را در صفحات خود در فضای مجازی با هدف جذب فالوور نشر دهند.

«پسرم دیگر دوست ندارد به مدرسه برود. فیلمی که معلم‌شان از او در فضای مجازی منتشر کرده باعث شده هر روز دوستانش مسخره‌اش کنند»، «دخترم بیشتر از اینکه به درس توجه کند ذهنش درگیر این است که این هفته معلم‌شان کدام چالش را برگزار می‌کند». این فقط بخشی از شکایت مادران در مورد آسیب‌های پدیده معلم بلاگر است.

برخی کارشناسان معتقدند معلم بلاگرها برای مشهور شدن در فضای مجازی دانش‌آموزان را سوژه عکس و فیلم می‌کنند و با استفاده از جذابیت‌های رفتاری و کلامی آنها به  دنبال فالور بیشتر هستند؛ جذب فالوری که گاهی برای دانش‌آموزان گران تمام می‌شود.

آموزش و پرورش در واکنش به پدیده معلم بلاگرها اعلام کرده که ضبط فیلم از دانش‌آموزان در کلاس درس ممنوع است و خانواده‌ها حق شکایت دارند. مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش تهران می‌گوید که اگر اطلاع پیدا کنیم که معلمی در کلاس درس از دانش‌آموزان فیلم گرفته حتماً با او برخورد می‌کنیم.

اواخر دهه هشتاد ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد و بسیار بازتاب پیدا کرد. در این ویدئو معلم گوشی تلفن همراه خود را روی میز گذاشته بود و از بیژن دانش آموز کلاس سومی سوالات جغرافیایی می‌پرسید. استرس و لهجه این دانش‌آموز هنگام پاسخ به سوالات باعث شد تا در فضای مجازی مورد تمسخر قرار گیرد. انتشاین فیلم پیامدهای ناخوشایندی برای بیژن داشت؛ ترک تحصیل، تغییر محل زندگی‌ و اصرار به تغییر نام بخشی از این پیامدها بود.

صدف صفرزاده، معلم ریاضی پایه دبستان یکی از معلم بلاگرهایی است که با ایجاد حواشی (هم‌خوانی آهنگ گنگستر شهر آمل  با دانش‌آموزان در کلاس درس) بیش از ۳۳۰ هزار دنبال کننده در فضای مجازی جذب کرده است.

تولید محتوا با استفاده از دانش‌آموزان گذشته از زیر پا گذاشتن قانون منع انتشار تصاویر کودکان و آسیب‌های روانی‌ و اجتماعی‌ای که برای آنها به دنبال دارد باعث می‌شود مدرسه از جنبه پرورشی خود دور شود. به گفته کارشناسان محیط مدرسه و معلم اولین الگوهای شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان است. الگوگیری دانش‌آموزان از معلم بلاگرها باعث می‌‌شود مشهور شدن در شبکه‌های اجتماعی برایشان در اولویت قرار گیرد، فعالیت‌های علمی در اولویت‌های بعدی قرار بگیرند دانش‌آموزان آینده خود را در مشاغلی مانند بلاگری جست و جو کنند.

مرضیه زارعی، بلاگر معلم شیرازی معتقد است که زمانه عوض شده و نمی‌شود با دانش‌آموزان مانند گذشته رفتار کرد. دهه هشتادی ها و نودی ها با آنچه ما هستیم متفاوتند. رفتار تند، تحقیر و امر و نهی برای آن‌ها قابل قبول نیست و دوای این تفاوت رابطه صمیمانه با آن‌ها است.

ساناز رجبی، کارشناس کودک معتقد است رفتار صمیمانه با بچه‌ها لازمه محیط آموزشی است اما لازم نیست پای این رفتار دوستانه به فضای مجازی باز بشود. رجبی می‌گوید که اگرچه زمانه تغییر کرده اما نباید با رفتارهای آموزشی اشتباه آسیب‌های بیشتری را به کودک وارد کنیم.

اگرچه ورود آموزش و پرورش به موضوع معلم بلاگرها اتفاق مثبتی است اما پیگیری خانواده‌ها می‌تواند تا حد زیادی از این آسیب جلوگیری کند. مدیر کل آموزش و پرورش توصیه می‌کند که اگر والدین با این موضوع مواجه شدند در سامانه شکایات آموزش و پرورش درخواست خود را ثبت کنند یا به واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه خود مراجعه کنند.

فارس