معلم بلاگرها حواس‌جمع باشد!

معلم بلاگرهایی که حریم خصوصی دانش‌آموزان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند، به زودی با تصویب یک قانون تعیین و تکلیف می‌شوند.

«ترک تحصیل کردم.حتی جرات نداشتم از خونه خارج شوم، می‌خواستم خودکشی کنم.» این جملات بیژن، دانش‌آموز تنکابنی است که معلمش در مدرسه از او فیلم گرفت و آن را در فضای مجازی منتشر کرد.

موسی‌الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرده است که شورای عالی آموزش و پرورش قرار است در رابطه با معلم بلاگرها قوانینی را وضع کند و قانون ماده واحده این موضوع پس از بررسی و اصلاح، ابلاغ می‌شود.

۳ ماه پیش ‌در راستای حل معضل معلم بلاگرها و استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی، به دستور وزیر سابق آموزش و پرورش با توجه به درخواست برخی از اولیا، قانون ماده‌واحده حفظ حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان طراحی شد.

براساس این ماده هیچ کس حق ندارد وارد حریم خصوصی دانش آموزان شود و با انتشار عکس، تصویر، کلیپ و صوت به شرایط روحی و روانی دانش آموز آسیب وارد کند. این کار ممنوع است و اگر مشاهده شود، افراد به مراجع قانونی معرفی شده و باید پاسخگو باشند.

کارشناسان آموزشی بر این باورند که اگرچه بعضی از معلم بلاگرها با سوءاستفاده از دانش‌آموزان، به دنبال افزایش فالور و درآمدزایی در فضای مجازی هستند، اما برخی از معلم‌بلاگرها نیز با حفظ چارچوب‌ها و به کارگیری خلاقیت خود روش‌های نوینی در آموزش ایجاد کرده‌اند.

ابراهیم سحرخیز، کارشناس حوزه آموزش و پرورش معتقد است که باید به شکل مورد به مورد معلم بلاگرها را مورد قضاوت و برخورد قانونی قرار داد. «اینکه به طور کلی فعالیت معلم بلاگرها را ممنوع کنیم، باتوجه به فعالیت مفید بعضی از معلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی  رویه درستی نیست.»

موسی‌الرضا کفاش، کارشناس دیگر آموزش و مرورش نیز معتقد است که حضور معلمان در شبکه‌های اجتماعی یک تیغ دولبه است و با تصویب یک ماده واحده «قرار نیست اجازه فعالیت درست معلمان که موجب رشد سطح آموزشی می‌شود، از بین برود.»

نرگس ملک‌زاده، کارشناس نظام آموزشی معتقد است که حل این معضل، تهیه دستورالعمل و بخشنامه‌‌ای است که چارچوب فعالیت بلاگرها در کلاس درس را مشخص کند. او می‌گوید: «برای فضای مجازی نیز باید دستورالعملی وجود داشته باشد و زمانی که هنجارها و موازین اخلاقی رعایت نشود، اقدامات قانونی لازم در دستور کار قرار گیرد. به طوری که معلم‌هایی که خارج از ساعت کلاس و با رعایت قوانین با هدف ارائه آموزش بهتر فعالیت می‌کنند، مورد تشویق و قدردانی قرار گیرند و معلمانی که از فضای کلاس و دانش‌آموزان سواستفاده می‌کنند توبیخ شوند.»

فارس