ترجمه اختصاصی؛

معلمی که در قلب جنگ، شعلۀ امید را زنده نگه می‌دارد

خانم «ظریفه لطفی خالد عابد»، معلم دورۀ ابتدایی، با بیش از هفت سال سابقه در آموزش کودکان، نمونه‌ای از مقاومت و تعهد به آموزش است. او که از کودکی در سایۀ انتفاضه‌ها و رنج‌های غزه بزرگ شده، آموخته است که آموزش، رسالتی است که حتی در سخت‌ترین شرایط نیز نباید متوقف شود. ظریفه در مدارس دولتی و خصوصی کار کرده و در پروژه‌های آموزشی اضطراری در زمان جنگ نیز مشارکت داشته است.

این تعهد منجر به کسب جایزه «معلم برتر سال ۲۰۲۲» از سوی وزارت آموزش و پرورش غزه برای او شد. علاوه بر تدریس حضوری، او با تولید دروس ساده و جذاب در کانال یوتیوب خود، تلاش می‌کند تا جریان آموزش برای کودکان در هر مکانی تداوم یابد.

آموزش؛ از آوارگی تا اصرار

سفر «ظریفه عابد» در تدریس با اجبار جنگ برای آوارگی به جنوب نوار غزه آغاز شد. وی می‌گوید: «با وجود سختی آوارگی، تصمیم گرفتم دست از رسالت آموزشی‌ام بر ندارم؛ نه فقط به عنوان یک وظیفه شغلی، بلکه به عنوان بخشی از پایداری مردم و مقاومت یک معلم.» او می‌خواست در تاریکی جنگ، نوری از خود به جا بگذارد تا غزه، هر چقدر هم که بمباران شدید باشد، به آموختن ادامه دهد.

پس از بازگشت به غزه در ژانویه ۲۰۲۵، او تدریس را در مدرسه «أوائل وقادة» ادامه داد و روشی ترکیبی در پیش گرفت: آموزش حضوری برای کسانی که می‌توانستند بیایند و آموزش الکترونیکی برای کسانی که به دلیل شرایط امنیتی قادر به حضور نبودند. او بر این باور عمیق بود که آموزش نباید متوقف شود.

او شرح می‌دهد که چگونه با وجود کمبود امکانات، مسافت‌های طولانی را طی می‌کرد تا به نقطه‌ای با اینترنت برسد و دروس ضبط‌شده را برای دانش‌آموزان آپلود کند. او با بیان خاطرات تلخ خود از آوارگی‌های مکرر و خواندن نام دانش‌آموزانی که در حملات شهید شده بودند، مقاومت قلبی خود را نشان می‌دهد. او اعتراف می‌کند که تدریس زیر صدای بمباران بسیار دشوار بود، اما بر ترس خود غلبه کرد تا پیام آموزش به دست دانش‌آموزان برسد.

چالش و خلاقیت در دل محال

«ظریفه عابد» توانست با اراده‌ای قوی، آموزش را در میانه‌ی نابودی ادامه دهد. او وقت خود را به دقت میان تدریس مستقیم صبحگاهی و کلاس‌های آنلاین برای غایبان تقسیم می‌کرد. او به دنبال این بود که هیچ کودکی از حق یادگیری محروم نشود.

او با وجود کمبود شدید منابع، استراتژی‌های آموزشی انعطاف‌پذیری را به کار می‌گیرد که جنبه‌های روانی و آموزشی کودکان را در نظر می‌گیرد و یادگیری را با بازی ترکیب می‌کند. در مواجهه با ضعف اینترنت و کمبود تجهیزات، او محتوا را ساده‌سازی کرده و از ویدیوهای کوتاه و مستقیم استفاده می‌کرد تا یادگیری متوقف نشود.

ظریفه عابد سخنان خود را با پیامی تأثیرگذار به پایان می‌برد: «ما فقط اعدادی در گزارش‌های خبری نیستیم؛ ما ملتی هستیم که شکسته نمی‌شویم… پیام من این است که غزه شکست‌ناپذیر است، و معلم فلسطینی زیر آتش خواهد ایستاد و نسلی را تربیت خواهد کرد که به آرمان خود ایمان دارد. ادامۀ آموزش ما، عالی‌ترین شکل پایداری و مقاومت است.»