مضرات استفاده از مانیتور دیجیتال برای کودکان

سرپرست یک پروژه پژوهشی دکتر جاسپر اشمیت پرسون، عضو دانشگاه جنوب دانمارک، تأثیرات مثبت کاهش ساعات استفاده از صفحه‌نمایش برای کودکان و نوجوانان بر سلامت روان و بهبود رفتار آنها وجود دارد.

پژوهش به شکل تصادفی، دو گروه از ۸۹ خانواده با مجموع ۱۸۱ کودک و نوجوان شرکت کردند.گروه اول مجبور به کنارگذاشتن تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها برای یک دوره دوهفته‌ای شده، و همچنین محدودیت استفاده بدون احتساب وقت کار و مدرسه به سه ساعت یا کمتر در هفته، برای استفاده از سایر صفحات نمایش مانند: تلویزیون و کامپیوتر شدند. اما هیچ محدودیتی برای گروه کنترل نداشتند. میانگین سنی کودکان به طور متوسط بین ۸ تا ۹ سال متغیر و ۴ تا ۱۷ساله بودند.

در پایان دوره، خانواده‌ها پرسش‌نامه نقاط قوت و دشواری (SDQ) که علائم روانی کودکان را ارزیابی می‌کرد را پر کردند.

طبق نتایج که ماه گذشته در نشریه آمریکایی جاما نتورک اپن منتشر شده، کودکانی که زمان تماشای محدود داشته، به‌خصوص در نحوه مدیریت و احساسات و هنگام صحبت با همسالان به شیوه‌های مفید و باملاحظه واکنش نشان می‌دادند، از سلامت روانی بهتر برخوردار بوده و مشکلات رفتاری کمتری داشتند.

در سال ۲۰۲۳، به گزارش ایندیپندنت، توصیه‌هایی توسط سازمان خدمات بهداشت عمومی ایالات متحده آمریکا در مورداستفاده جوانان از شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، و بر نگرانی‌های مربوط به‌سلامت روان تأکید کرد.

همچنین، به گفته دکتر جاشو وا استاین، روانپزشک کودک، بنا بر شواهد، کودکانی که شبکه‌های اجتماعی دارند بیشتر با افسردگی و اضطراب مواجه‌اند.

 نوجوانانی که در روز بیش از ۵ ساعت صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، ۶۰ درصد احتمال بیشتر برای افکار آسیب‌زننده دارند. این کودکان با ۲.۸ درصد افکار منفی بیشتر در مورد بدنشان، احتمالاً ۳۰ درصد بیشتر اندوه عمیق را تجربه می‌کنند.

 افزایش خطر آزار سایبری، افسردگی، نگرانی‌های مربوط به خواب، آسیب‌زدن به خود، مشکلات مربوط به تصویر بدن، با دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده و توانایی کاهش عزت‌نفس و تحت‌فشار قراردادن اجتماعی برای عمل خارج از اخلاق و اعتقادات خانوادگی افراد را دارد.

به توصیه آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوانان آمریکا، محدودیت استفاده از صفحه‌نمایش برای کودکان ۲ سال و بالاتر به دو ساعت در روز، و جلوگیری از هر نوع صفحه‌نمایش برای کودکان کمتر از ۲ سال، با دستورالعمل‌های خاص هر گروه سنی ارائه شده است.

همچنین، محدودیت چت ویدئویی  نوزادان تا ۱۸ ماه با بزرگسالان و بین سنین ۱۸ ماهگی تا ۲۴ ماهگی فقط در مواقع ضروری آموزش، و برای کودکان ۲ تا ۵ سال هم یک ساعت در روزهای هفته و ۳ ساعت در آخر هفته‌ها اختصاص‌داده‌شده، و برای سنین ۶ سال و بالاتر محدودیت زمانی در نظر نگرفته، اما ترغیب عادت‌های سالم و محدودیت فعالیت‌های مبتنی بر صفحه‌نمایش را توصیه می‌کند.

به گفته دکتر زیاد بیکر پزشک اطفال در نیوجرسی، کمترین میزان استفاده از صفحه‌نمایش برای کودکان مفید بوده، اما تعیین استفاده متعادل وقتی پای انجام تکالیف آنلاین در میان باشد، دشوار می‌شود. همچنین تماشای محتویات بی‌اهمیت و بی‌ارزش در اینترنت با استفاده آموزشی و مطالب عمیق و موضوعات ارزشمند متفاوت است.

توصیه این پزشک اطفال کودکان، در طول هفته به محتویات آموزشی و علمی اختصاص داده، و آخر هفته دسترسی خاص به رسانه‌های اجتماعی یا کانال‌های تلویزیونی داشته باشند.

همچنین، خاطرنشان می‌کند والدین باید کودکان را به فعالیت‌های دیگر، مانند بازی‌کردن تشویق نموده و محدودیت‌های زمانی صفحه‌نمایش را به‌عنوان تنبیه در نظر نگیرند.

افزایش فعالیت و سطح ویتامین D بدن، نه‌تنها برای سلامت جسم مفید بوده؛ بلکه مزیت‌های بسیاری برای سلامت روان هم دارد.

ایسنا