جولان مصرف سیگارهای الکترونیکی در بین نوجوانان انگلیسی

مقامات بهداشتی انگلیس نسبت به افزایش موارد بستری نوجوانان و کودکان در بیمارستان‌های این کشور به دلیل عوارض ناشی از سیگارهای الکترونیکی هشدار می‌دهند.

براساس گزارش نیویورک پست، آمارهای رسمی نشان می‌دهد میزان بستری شدن کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال در چهار سال گذشته ۷۳۳ درصد افزایش داشته و این آمار کودکان زیر پنج سال را نیز در برمی‌گیرد. پزشکان تاکید می‌کنند مصرف سیگارهای الکترونیکی در بین کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال در سال‌های گذشته موجب بیمار شدن و حتی بستری شدن آنها شده است. در سال گذشته ۵۰ مورد بستری در بیمارستان‌ها به دلیل اختلالات مربوط به استعمال سیگارهای الکترونیکی وجود داشته که ۱۱ نفر از آن‌ها چهار سال یا کمتر سن داشتند.

با این وجود در سال ۲۰۲۰ میلادی هیچ کودک پیش دبستانی به دلیل استفاده از این سیگار تحت درمان بیمارستانی قرار نگرفت و تنها شش کودک به کمک‌ پزشکی نیاز پیدا کردند.

در ارقام سازمان خدمات ملی بهداشت انگلیس (NHS) درصد پذیرش همه افراد اعم از کودکان و بزرگسالان برای چنین اختلالاتی از سال ۲۰۲۰ تا کنون ۲۷۶ درصد افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد پذیرش کودکان در بیمارستان‌ها، شش درصد از کل پذیرش‌ها در سال ۲۰۲۰ را تشکیل داده است.

با این وجود در سال گذشته ۱۴ درصد از ۳۶۵ مورد بستری در بیمارستان‌ها به دلیل عوارض سیگارهای الکترونیکی مربوط به بیماران ۱۹ ساله و کمتر بوده است.

کارشناسان می گویند افزایش استعمال دخانیات توسط کودکان به دلیل طعم های جذاب این مواد و تصمیم دولت انگلیس برای اجازه دادن به استعمال سیگار رایگان برای همه است.

متخصصان هشدار می‌دهند کودکانی که بیشتر سیگارهای الکترونیکی را مصرف می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که به تنباکو اعتیاد پیدا کنند. دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز پیش‌تر در این رابطه هشدار داده است در حال حاضر کودکان و نوجوانان در سنین پایین در برخی کشورهای ثروتمند در دام مصرف سیگارهای الکترونیکی افتاده‌اند و ممکن است که این نسل به نیکوتین گره بخورند. من از کشورها می‌خواهم که برای محافظت از شهروندان خود، اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از مصرف سیگارهای الکترونیکی به کار بگیرند به ویژه برای فرزندان و جوانانشان.

سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین و بسیار اعتیادآور هستند که برای سلامتی بسیار مضر است. در ابتدای عرضه این محصولات، اثرات طولانی مدت مصرف آنها به‌ طور کامل شناخته شده نبود اما حالا ثابت شده که این محصولات دخانی، باعث تولید مواد سمی در بدن می‌شوند که برخی از این مواد سمی سرطان‌زا هستند و برخی دیگر از آنها خطر ابتلا به اختلالات قلبی و ریوی را افزایش می‌دهند.

مصرف سیگارهای الکترونیکی همچنین می‌تواند بر رشد مغز تأثیر سوء بگذارد و منجر به اختلالات یادگیری در جوانان شود. قرار گرفتن جنین در معرض دود حاصل از استفاده از سیگارهای الکترونیکی هم می‌تواند بر رشد جنین در زنان باردار تأثیر منفی بگذارد.

در عین حال مطالعات جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض تبلیغات سیگارهای الکترونیکی در رسانه‌های اجتماعی هرچند هم که کوتاه باشد، تمایل به استفاده از این محصولات و همچنین ایجاد نگرش مثبتِ کاذب نسبت به استفاده از این محصولات را افزایش می‌دهد.

ایسنا