مصر؛ برای اولین بار یک زن راننده قطار شهری شد

متروی قاهره در حالی که آماده توسعه برای خدمات رسانی به جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر است، اولین راننده قطار زن مصر را به خدمت گرفته است این موضوع در کشوری که تعداد کمی از زنان مشاغل رسمی دارند، تازگی دارد. به گزارش جهان بانو به نقل از فرانس ۲۴، زنان مصری از سال […]

متروی قاهره در حالی که آماده توسعه برای خدمات رسانی به جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر است، اولین راننده قطار زن مصر را به خدمت گرفته است این موضوع در کشوری که تعداد کمی از زنان مشاغل رسمی دارند، تازگی دارد.

به گزارش جهان بانو به نقل از فرانس ۲۴، زنان مصری از سال ۱۹۵۶ حق رای دادن و نامزدی در مناصب خود را داشته اند، اما قوانین مردسالارانه و فرهنگ مردسالار حقوق شخصی را به شدت محدود کرده است. با این حال وقتی مسافران می‌فهمند که «هند عمر» رانندگی قطار را برعهده دارد واکنش‌های مختلفی از جمله شادی یا بی‌تفاوتی را بروز می‌دهند.

هند عمر، فارغ التحصیل رشته بازرگانی و مادر دو فرزند گفت که برای راننده قطار درخواست داده و مشتاق است در کشوری پیشگام شود که بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۰ تنها ۱۴٫۳ درصد از زنان در آن شغل رسمی دارند.

او می‌گوید: برخی از مسافران می ترسند. آنها به مهارت های من شک کرده و می‌گویند با یک زن در کنترل احساس امنیت نمی کنند.

متروی قاهره که در سال ۱۹۸۷ راه اندازی شد، قدیمی ترین مترو در جهان عرب است، اما در زمینه ایجاد فرصت های شغلی برای زنان از سایر کشورهای عربی عقب افتاده است. سعیده عباد مراکشی اولین زن راننده قطار در آفریقا و جهان عرب در سال ۱۹۹۹ محسوب می‌شود. حتی در عربستان سعودی که تا همین اواخر زنان از رانندگی با اتومبیل منع می شدند، اولین گروه از زنان در حال حاضر در حال آموزش رانندگی در راه آهن هستند.