زنان ۸۰ درصد از مشاغل خانگی را اداره می‌کنند

در حالی که موضوع اشتغال این روزها پای ثابت مناظره‌ها است، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌گوید که «زنان ۸۰ درصد مشاغل خانگی را عهده‌دار هستند».

«از موقعی که طلاق گرفته‌ام، سربار پدرم شده‌ام، با وجود یک بچه ۵ ساله و برادری با سندرم داون، در مخارج زندگی‌ام مانده‌ام» این‌ها را کبری ۳۷ ساله می‌گوید که به تازگی در خانه پدری‌اش بسته‌بندی پوشاک را انجام می‌دهد. این در حالی است که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری انسیه خزعلی در ۱۳ تیرماه با اشاره به کاهش چشم‌گیر بیکاری بانوان می‌گوید که «زنان، ۸۰ درصد مشاغل خانگی را عهده‌دار هستند».

طبق آمار منتشرشده از ۲ میلیون و ۶۰۰ شغل ایجاد شده، ۴۱ درصد از آن‌ها متعلق به بانوان است. همچنین تسهیلات مشاغل خانگی در دولت شهید جمهور ۲۵ برابر شده است.

در جریان نهضت تسهیل مجوزها و مقررات‌زدایی از فضای کسب‌وکار در درگاه ملی مجوزها مصوب سال ۱۳۹۶، اولین گروهی که مشمول این طرح قرار گرفت مشاغل خانگی بود.

از سویی دیگر مشاغل خانگی در بحث افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بانوان مؤثر است و می‌تواند به ترمیم نرخ مشارکت اقتصادی آن‌ها کمک کند.

عمده‌ترین فعالیت مشاغل خانگی در فعالیت‌های تولیدی نظیر صنایع دستی، تهیه غذا، نگهداری غذا، اسباب‌بازی، چاپ و خیاطی و حتی خدمات سفارش الکترونیکی و فروش اینترنتی است.

بهره‌برداری از مشاغل خانگی تنها مختص به ایران نیست، بلکه در ۱۵۰ کشور جهان استفاده از این ظرفیت صورت می‌گیرد. به گونه‌ای که در آمریکا ۳۸ میلیون مشاغل خانگی وجود دارد، این آمار در انگلیس ۷ میلیون شغل خانگی است. همچنین طبق آخرین آمار بیش از ۴۱ میلیون نفر هندی در مشاغل خانگی مشغول به کار هستند یا در ایتالیا ۹۰ درصد برندهای درجه یک در حوزه چرم و پوشاک در شبکه مشاغل خانگی است.

کارشناس کار فتح‌الله بیات می‌گوید که «مشاغل خانگی علیرغم‌ زودبازده بودن، پایدار نیستند» و می‌توانند تحت تأثیر نوسانات و شرایط اقتصادی و مسائل اقلیمی آب‌وهوایی قرار بگیرند.

اما از سویی دیگر کارشناس کار محمود کریمی بیرانوند می‌گوید که «مشاغل خانگی مصرف انرژی و هزینه‌های تولید و حتی ترافیک را کاهش می‌دهد» و از طریق بستر اشتغال خانگی می‌توان ورود بانوان به بازار کار را تسریع کرد.

کارشناسان معتقدند که موفقیت در شغل‌های خانگی تا حد زیادی به توانمندی، قابلیت‌ها، صبر و بردباری فرد بستگی دارد. همچنین رشد حمایت‌های تسهیلاتی از مشاغل خانگی علاوه بر ایجاد بسترهای فعالیت گسترده در این بخش، بستر تحقق فرصت‌های شغلی، رشد و توسعه تولیدات و اقتصاد تولید می‌شود.

فارس