مستند «ما کتک نمی خوریم» با محوریت خشونت علیه زنان آمریکایی رونمایی شد

مستند «ما کتک نمی‌خوریم» - We will not be beaten- محصول جدید شبکه پرس تی وی درباره خشونت علیه زنان در آمریکا رونمایی شد.
مستند

آیین رونمایی از مستند «ما کتک نمی‌خوریم» – We will not be beaten- محصول جدید شبکه پرس تی وی با حضور مدیر تولید مستند شبکه پرس تی وی، عوامل این اثر و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مریم فرهنگ، مدیر تولید مستند شبکه پرس تی وی در این مراسم ضمن ابراز تشکر و قدردانی از عوامل تولید این اثر گفت: خوشحالم که پرس‌تی‌وی توانست در راستای هدف اصلی خود که همان صدای بی صدایان است، چنین مستندی را تهیه کند. این مستند اولین قسمت از یک مجموعه مستند خواهد بود که در حوزه زنان در واحد مستند شبکه پرس تی وی تولید می شود و این روند ادامه خواهد داشت.

شکل‌دهی یک گفتمان جدید

فاطمه گودرزی تهیه کننده مستند ما کتک نمی خوریم – We will not be beaten- نیز درباره این مستند و ایده شکل‌گیری آن گفت: ما در مجمع داداندیشی زنان مسلمان که یک سازمان مردم نهاد (NGO)مستقل است و در راستای حقوق زنان و حقوق بشر فعالیت می کند، پژوهش‌های بسیاری را در حوزه زنان انجام دادیم و اخیراً به این نتیجه رسیدیم که باید به صورت رسانه‌ای، پرونده حقوق بشر زنان در غرب مورد بررسی قرار گیرد. اما نکته بسیار مهم برای ما این بود که با ادبیات و مستندات غربی، محتوایی به نمایش گذاشته شود که ذهن انسان غربی را درگیر مقولات حقوق زنان و حقوق بشر کند.

در واقع، با این مستند سعی کردیم از جایگاه مطالبه‌گری به این موضوع بپردازیم و یک گفتمان جدید را شکل دهیم. کار مهمی که در این پروژه صورت گرفت، این بود که همه پژوهشگران افرادی هستند که سال ها فعال حقوق بشری بوده و مدارک علمی آنها نیز مرتبط با حوزه حقوق زنان و حقوق بشر است.

به واسطه پژوهش های مکتوب و مصاحبه‌های متعددی که با افراد ساکن در خارج از ایران یا آنهایی که بیش از از یک دهه در خارج از ایران زندگی کردند داشتیم، به نتیجه رسیدیم که می‌شود در حوزه حقوق بشر در غرب خصوصاً در حوزه حقوق زنان ورود پیدا کرد. خصوصاً در مبحث خشونت علیه زنان؛ اما نه با فرضیات خودمان. ما هیچ چیز را فرض نداشتیم، تمام مدارک، اتفاقات، رخدادها، داستان‌ها و سوژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا سوژه‌هایی باشند که واقعاً در سطح آمریکا هم مورد قبول هستند و هم مورد بحث باشند.

تمرکز ما در این مستند روی حوزه خشونت خانگی است. اتفاقات بسیار فاجعه باری که فیلم‌ها و مستندات بسیاری وجود دارد که همچنان ادامه دارد و آمریکا هنوز کار خاصی برای حل آن نکرده زیرا در این مسئله، ضعف حقوقی مطرح است و بستر لیبرالیسم تفکری است که می‌گوید تو یک انسان آزادی و تبعات این آزادی این شد که انسان آزاد به خودش اجازه دهد در قبال خواسته ها و امیال خود، هر واکنشی نسبت به جامعه داشته باشد و در این مستند سعی شد تا به طور دقیق به این مسئله پرداخته شود.

با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند «غرب را با غرب باید نقد کرد و باید در این حوزه مطالبه داشت» ، توانستیم حداقل در سطح بسیار کوچک یک انجام وظیفه در این حوزه حتی نسبت به بررسی وضعیت حقوق زنان در آمریکا داشته باشیم. امیدواریم که بتوانیم ذهن مخاطب خارجی را صرفاً درگیر این بکنیم که بیشتر بیندیشد و این سوال را بپرسد که آیا حق خود را گرفته و کرامتش حفظ شده یا نه. چون قرار بود برابری، کرامت بیاورد اما متاسفانه آنچه در عرصه بین الملل اتفاق می‌افتد این است که روز به روز کرامت زن در غرب کاسته می شود.

با این مستند، یک نمایی از وضعیت زنان در آمریکا ترسیم می شود. حرکت در این مسیر نه تنها وضعیت زنان در آمریکا را برای زنان ایران و سایر کشورها روشن و شفاف می کند، بلکه ماهیت اصلی تفکر غرب و لیبرالیسم برای همه دنیا افشا و شناخته خواهد شد.

طبق گزارش ها، در آمریکا هر پنج روز یک افسر پلیس به زنان و شهروندان آمریکایی تعرض می کند و زنان در زندان، توسط افسر و مراقب زندان مورد آزار و تعرض قرار می گیرند و این در حالی است که در زمان آزاد شدن، تهدید می شوند که در صورت افشای این آزارها به قتل خواهند رسید. با این حال، آمریکا و غرب به خودشان اجازه می دهند در مورد وضعیت زنان در زندان های ما دروغ هایی مطرح کنند و کمیته حقیقت یاب نیز این دروغ ها و تصویرسازی ها را تصویب می کند. در واقع، این کمیته، حقیقت یاب نیست بلکه مستندساز دروغ هایی است که به ایران نسبت داده اند. این ها نشان دهنده اوج خباثت و دروغگویی نظام سلطه است.

بنا بر اظهارات یکی از نمایندگان مجلس هرکس که در نظام سرمایه داری، نقش بهتری ایفا کند برای جامعه غرب ارزشمندتر است. بنابراین، هرچه قدر نسبت ایران را نسبت به این گفتمان ها شفاف تر کرد و در این تمایز بتوان گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در موضوع زن را شفاف کرد، اقدام و تکلیف مهمی است که بر دوش جامعه زنانی است که خود را متعلق به این گفتمان می دانند و باید به طور جدّی وارد این عرضه شد.

ایرنا