مسئولیت‌پذیری اولین گام برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است

بسیار مهم است که بانوان سرپرست خانوار معنای مسئولیت را درک کنند. مسئولیت‌پذیری مرحله اول برای توانمندشدن در زمینه کارآفرینی است.

مدیر مؤسسات امام موسی صدر در لبنان گفت: بسیار مهم است که بانوان سرپرست خانوار معنای مسئولیت را درک کنند. مسئولیت‌پذیری مرحله اول برای توانمندشدن در زمینه کارآفرینی است.

وبینار بین‌المللی «خانواده متعالی و چالش‌های مدرنیته» به همت خبرگزاری ایکنا و با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف بررسی ضرورت تشکیل جنبش جهانی خانواده متعهد، ششم مردادماه برگزار شد.

موضوع «چرایی لزوم جنبش جهانی خانواده متعهد» و «زیست عفیفانه؛ وجه مشترک ادیان» 

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مریم اردبیلی، مدیر کل زنان و خانواده شهرداری تهران مهمانان حضوری در این وبینار بودند که با موضوع «چرایی لزوم جنبش جهانی خانواده متعهد» و «زیست عفیفانه؛ وجه مشترک ادیان»  نظرات خود را بیان کردند.

 رباب صدر، مدیر مؤسسات امام موسی صدر در لبنان نیز با موضوع «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بهره‌گیری از نیروهای مردمی و جهادی برای اشتغال‌زایی زنان» در یک پیام ویدئویی از برنامه‌های جامع این مؤسسات برای توانمندسازی بانوان از دوره کودکی تا بزرگسالی و حمایت مداوم برای پرورش بانوان توانمند سخن گفت.

صدر اظهار کرد: توانمندسازی بانوان در این مؤسسات از سنین کودکی شروع می‌شود؛ از زمانی که کلاس‌های دبستان را آغاز می‌کنند و روی شخصیت، اخلاق، تربیت و آداب کار می‌شود و در این مراکز تنها دروس آکادمیک تدریس نمی‌شود. در هر قسمت از مؤسسه متخصصانی شامل روان‌شناس، جامعه‌شناس و دیگر متخصصان هستند که همه روی کودکان کار می‌کنند و به مرور بزرگ می‌شوند و هنر زندگی کردن را درک می‌کنند. آن‌ها پس از ورود به مرحله ابتدایی درس‌های تکمیلی را نیز فرا می‌گیرند. این مباحث درسی، کارگاه‌های عمومی و تخصصی  را در بر می‌گیرد و پس از اینکه دانش‌آموزان به مرحله متوسطه می‌رسند کار بسیار جدی می‌شود.

مدیر مؤسسات امام صدر تأکید کرد:  ما در این مراکز به بانوان آموزش می‌دهیم تا برای پذیرش مسئولیت خود در نقش مادری، همسری و خواهری آمادگی لازم را دریافت کنند.

ما درباره مسئولیت به صورتی رفتار می‌کنیم که مانند واجبات درک شود. به عنوان مثال همانطور که همه ما نماز می‌خوانیم، باید مسئولیت خود را نیز انجام دهیم؛ مسئولیت‌پذیری مرحله اول برای توانمندی در حوزه کارآفرینی است.

رباب صدر در ادامه به برنامه نظارت و ارتباط پیوسته مؤسسات با دانش‌آموزان و سایر گروه‌های تحت پوشش خود پرداخت و اضافه کرد: ما با این گروه‌ها در ارتباط هستیم، در نتیجه یک مادر عضو مؤسسه احساس تنهایی نمی‌کند، چراکه ما هم در پرورش و تربیت فرزندان به آنها کمک می‌کنیم و به صورت هفتگی آنها را ملاقات می‌کنیم و آنها نیز ماهانه یک بار در مؤسسه حاضر می‌شوند و در نتیجه یک ارتباط دائم بین ما و مادران سرپرست خانوار وجود دارد.

به گفته وی اغلب این امور بر توانمند شدن بانوان از همه نظر تأکید دارد و جوانب مختلفی از جمله ارتباط با خداوند و اهل بیت(ع)، زندگی فردی  و اجتماعی و انجام واجبات دینی مورد توجه است. این جوانب به معنای گسترش مسئولیت‌های آنها نیز بوده است.

وقتی یک زن خود مسئول همه امور برای فرزندانش است، هم کار می‌کند، هم زندگی را اداره و هم فرزندانش را تربیت می‌کند، همه این موارد مسائل دقیقی هستند که ما برای این امور برنامه داریم تا زنان دامنه توانایی‌های خود را گسترش دهند تا توانایی اداره این امور را داشته باشند. علاوه بر این متخصصان روانشناسی و جامعه‌شناسی در کلاس‌ها و خارج از مؤسسه با زنان تعامل می‌کنند.

ایکنا