مریم اردبیلی: رویکرد مدیریت شهرداری تهران نسبت به زنان و خانواده تغییر کرده است

به گزارش جهان بانو، مشاور امور بانوان شهردار تهران اعلام کرد که رویکرد مدیریت شهری نسبت به زنان و خانواده تغییر کرده است. این مقام مسئول رویکرد جدید شهرداری را رویکردی خانواد محور عنوان کرد و اجرایی شدن آن را نیازمند یک تحول فرهنگی بزرگ دانست. مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهردار تهران در ارتباط […]

مریم اردبیلی: رویکرد مدیریت شهرداری تهران نسبت به زنان و خانواده تغییر کرده است

به گزارش جهان بانو، مشاور امور بانوان شهردار تهران اعلام کرد که رویکرد مدیریت شهری نسبت به زنان و خانواده تغییر کرده است. این مقام مسئول رویکرد جدید شهرداری را رویکردی خانواد محور عنوان کرد و اجرایی شدن آن را نیازمند یک تحول فرهنگی بزرگ دانست.

مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهردار تهران در ارتباط با رویکرد مدیریت شهری جدید برای بانوان ساکن تهران اظهار کرد: سعی ما بر این است که از همه ظرفیت ها و زیرساخت ها در شهرداری برای زنان این کلان شهر بهره ببریم و آن را به نقطه بهینه خود برسانیم.

اردبیلی افزود: تصمیم داریم تا هر زیرساختی که مختص بانوان شهر تهران بوده اعم از شهربانو و… اما بنا به دلایلی تعطیل شده یا نیمه تعطیل شده و یا حتی از مسیر اصلی خود دور شده است، مجددا به چرخه فعالیت بازگردانیم؛ چرا که متاسفانه و به خصوص پس از همه گیری کرونا بعضی از مراکز مربوط به بانوان به صورت نیمه فعال در حال بهره برداری است. لازم است که در این زمینه برنامه ریزی شود تا بتوان از تمام ظرفیت چنین مراکزی برای بانوان منطقه و محله استفاده کرد.

افزایش کیفیت خدمات در دستور کار شهرداری

نوآوری در اداره شهربانوها

مشاور امور بانوان شهردار تهران تصریح کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد که بعضی خدمات انجام شده در مراکز مخصوص بانوان از نظر کیفی پاسخگوی نیازهای بانوان شهروند نیست. به همین دلیل ما تصمیم داریم که از حداکثر توان این مراکز برای ارائه خدمات و توانمندسازی زنان استفاده کنیم و در همان حال کیفیت خدمات را نیز افزایش دهیم. این مسئله به عنوان اولین موضوع در دستور کار قرار گرفته است و ما نیز تمام تمرکز و توجه خود را معطوف آن کرده ایم تا مراکز شهرداری با بهترین امکانات، خدمات و آموزش در اختیار بانوان پایتخت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که ذکر آن ضروری است، نوآوری در سبک اداره شهربانوهاست که در دستور کار ما قرار گرفته است و در تلاش هستیم تا  با در نظر گرفتن نیازها و مسائل بانوان هر منطقه، خدماتی در شهربانوها ارائه شود که برای همه افراد مفید واقع شود.

جامعه هدف ما ۵ میلیون زن و دختر تهرانی است

مشاور امور بانوان شهرداری تهران تاکید کرد: می توانیم با ارتقا کیفیت و بهره وری زیرساخت های موجود، فرصت نوآوری های بیشتری را فراهم کنیم. باید این موضوع را در نظر گرفت که جامعه هدف ما حدود پنج میلیون نفر از بانوان تهرانی هستند و می خواهیم در سطوح مختلف به آنها خدمات ارائه دهیم. مهم ترین اصل در این میان گستردگی و دامنه این خدمات است که باید به همه زنان و دختران شهر تهران ارائه شود. در حقیقت تک تک بانوان تهرانی در زمره جامعه هدف ما قرار دارند و می خواهیم خدماتی تعریف کنیم که تمامی افراد بتوانند از آن بهره مند شوند.

اردبیلی در ادامه گفت: از مهم ترین اقشاری که لازم است در برنامه ریزی ها در نظر گرفته شوند، پرسنل زن شهرداری تهران هستند. از میان حدود ۶۰ هزار نیروی انسانی بیش از ۱۱ هزار نفر خانم در شهرداری تهران مشغول به کار هستند و لازم است که شرایطی فراهم شود تا بتوانیم به صورت بهینه از توان همه این افراد استفاده کنیم و آن ها نیز بتوانند نقش تاثیرگذارتری در شهر ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری سعی دارد تا مخاطبان برنامه‌هایش همه گروه های بانوان باشند، خاطر نشان کرد: البته در این میان لازم است برای گروه ها و اقشاری از بانوان توجه ویژه و برنامه ریزی جداگانه ای در نظر گرفته شود. به عنوان مثال بانوان سرپرست خانوار یکی از این گروههای هدف خاص هستند که تا به امروز نیز برنامه هایی برای آنها لحاظ شده بود. مدیریت شهری در این دوره نیز ارتقاء وضعیت آن ها و رسیدگی به آنان را با هدف توانمندسازی این عزیزان در دستور کار خود قرار داده است.

بر اساس اظهارات مشاور امور بانوان شهرداری تهران در خصوص بهبود و ارتقاء وضعیت بانوان سرپرست خانوار و دیگر زنان به نظر می رسد که چنین اقدامی نیازمند حمایت، چهار محور اصلی است که شامل آموزش و حمایت، کارآفرینی، مددکاری و مشاوره است. لازم به ذکر است که این چرخه تا مرحله ای که این بانوان عزیز توانمند شوند و قادر به اداره امور زندگی خود باشند، ادامه پیدا می کند.

توسعه  مشاغل خانوادگی و مشاغل محله ای جزو اولویت های شهرداری برای زنان

ایجاد غرفه های موقت و دائمی برای عرضه محصولات زنان

اردبیلی به فعالیت مثبت مراکز کوثر شهرداری اشاره و توسعه مشاغل خانوادگی و مشاغل محله ای را از اولویت های شهرداری برای بانوان برشمرد و عنوان کرد: شهرداری تهران در حال ایجاد و توسعه غرفه های موقت و دائمی برای عرضه محصولات بانوان است تا زنان سرپرست خانواری که توسط شهرداری به توانمندی لازم می رسند، بتوانند تولیدات خود  را در این محیط ها در معرض فروش قرار دهند. البته در کنار توسعه کمی و کیفی مراکز کوثر لازم است تا به موضوع مشاغل خانگی بانوان نیز توجه شود، به گونه ای که زنان در راستای توانمندسازی اقتصادی بتوانند در خانه نیز به کسب و کار بپردازند. در این بین شهرداری به طور حتم واسطه تسهیل‌گری خواهد شد تا مسیر ارتقاء برای رشد این افراد فراهم باشد.

تاکید بر اهمیت و جایگاه خانواده

حمایت شهرداری تهران از خانواده ها در محلات

وی با تاکید براهمیت و جایگاه خانواده بیان کرد: نهاد خانواده به عنوان یک واحد کنشگر که می تواند در حل مسائل اجتماعی موثر واقع شود، برای مدیریت شهری دارای اصالت و رسمیت است. این رویکرد بر خلاف نگاه هایی است که خانواده را یک موضوع حاشیه ای، فرعی، حداقلی و منزوی می بیند. برای رسیدن به این هدف لازم است تا به خانواده و محور فرهنگی – تربیتی آن که بانوان هستند، بها داده شود و موجبات رشد آنان فراهم آید، چرا که چنین موضوعی رمز بهبود وضعیت اجتماعی شهر است.

مشاور امور بانوان شهردار تهران با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود تا خانواده از انفعال درآید و فعال گردد، یادآورد شد: جای سوال است که شهرداری در این زمینه چه نقشی دارد؟ ما در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که هر خانواده ای که بخواهد کاری در محله خودش انجام دهد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت. نهاد خانواده برای ما رسمیت دارد و نمی گوییم حتما باید در قالب سمن یا شرکت فعالیت کنند یا به یک نهاد دولتی اتصال داشته باشند، بلکه این نهاد با توجه به ماهیت ذاتی خود برای ما رسمیت دارد و خانواده محوری در همه طرح ها اولویت دارد.

تاکید بر انجام پیوست خانواده در مدیریت شهری

توجه به زنان و خانواده در همه حوزه های شهری

اردبیلی ضمن بیان اینکه لازم است در تمامی برنامه ریزی های مدیریت شهری پیوست خانواده وجود داشته باشد، در ادامه گفت: این یک اتفاق مهم است که در همه طرح های شهری جایگاه و تاثیرات وارده بر نهاد خانواده نیز مشخص گردد؛ هرچند که این امر مهم به یکباره تحقق نمی یابد. با این وجود تلاش خود را به کار خواهیم بست تا خانواده محوری در برنامه های شهری مورد توجه واقع شود.

وی با اشاره به لزوم اشاعه دید بانوان و خانواده در تمامی حیطه های مدیریت شهری، بیان کرد: برنامه ها و مسائل این حوزه تنها محدود به اداره کل امور بانوان نیست و دلیل این امر نیز این مسئله است که نمی توان به حوزه زنان بخشی نگاه کرد و باید در همه سطوح خدمات شهرداری نگاهی ویژه به حوزه بانوان به وجود آید و این نگاه نهادینه گردد. به عبارت دیگر لازم است که زنان و خانواده در همه حوزه های شهری از حمل و نقل و ترافیک، فضاسازی، زیباسازی و کارهای فرهنگی اجتماعی و…  مشاهده و در نظر گرفته شوند تا در برنامه ریزی و سیاست گذاری هایشان نیازهای بانوان در شهر مورد توجه قرار گیرد.

دوستدار خانواده” رویکرد جدید شهرداری تهران

مشاور امور بانوان شهردار تهران افزود: اگر شهری برای زیست زنان مناسب باشد، پس برای زیست خانواده نیز مناسب است و اساسا چنین شهری انسانی تر است. یکی از شاخص هایی که مناسب بودن فضای شهری برای حضور زنان و خانواده ها را تعیین می کند امنیت است بگونه ای که  اگر زنان در فضاهای شهری احساس امنیت،  آرامش و حال خوب داشته باشد، شهر به معیارهای شهر دوست دار خانواده نزدیک می شود و خانواده در آن احساس آرامش می کند و این رویکرد “دوستدار خانواده ” می تواند در همه حوزه های شهری تهران ایجاد شود پس برای رسیدن به این مهم  باید خانواده را در تمام ابعاد شهر اعم از طراحی فضاهای شهری و ساخت و ساز از نظر فنی عمرانی، شهرسازی، حمل و نقل، ترافیک، زیباسازی و فرهنگی هنری به عنوان یک رویکرد محوری و اصلی  در برنامه ریزی ها در نظر بگیریم؛ هرچند بسیاری این مسیر را دنبال کرده اند و شاید درجاتی از توفیق داشتند؛ اما هنوز راه زیادی باقی مانده است و ما تلاش می کنیم پله های بعدی  را در این مسیر طی کنیم.


اردبیلی در پاسخ به این سوال که  آیا لازم است که طرحی را در مورد شهر دوستدار خانواده به شورای شهر ببرید و از شهر دوستدار کودک و سالمند عبور می کنید و خانواده را به عنوان یک هسته مرکزی در نظر می گیرید؟ گفت:  شهر دوستدار کودک و سالمند و… زیر مجموعه “خانواده” است؛ یعنی اگر شهری دوستدار خانواده باشد حتما دوستدار کودکان، زنان و سالمندان است و خوشبختانه در دیدگاه دوستان شورای شهر جدید ، شهر دوستدار خانواده جزو اولویت هایشان است و به همین دلیل امیدواریم با کمک شورای اسلامی شهر تهران بتوانیم گام های خوبی در این مسیر برداریم.

مشاور امور بانوان شهردار تهران گفت: در بدنه شهرداری تهران، زنان توانمند زیادی حضور دارند که می توان از توانمندی آنها برای تحقق این اهداف استفاده کرد تا در سیاست گذاری های شهری،  اقتضائات زیست زنان و خانواده ها  دیده شود. البته امیدواریم در فضای داخل شهرداری نیز  در سطوح بالا و میانی از زنان توانمند استفاده شود .

به دنبال افزایش مشارکت زنان در بهبود شهر و محلات هستیم


اردبیلی افزود: نظر مدیریت شهری جدید این است که  همه زنان ساکن تهران مشمول برنامه های شهرداری تهران شوند و همچنین مدیریت شهری به عنوان یک کل واحد، اقتضائات بانوان را در نظر بگیرد.  این درحالی است که به دنبال  افزایش مشارکت حداکثری زنان در بهبود محله و شهر  هستیم. ما نیازمند طرح ها و پروژه هایی هستیم که ظرفیت و بستر مشارکت و حضور حداکثری زنان و دختران شهروند شناسایی و رفع مسائل  شهری فراهم سازد.

وی اظهار کرد: زنان شهروند تهرانی می‌توانند با تحقق عاملیت و فاعلیت زنانه ارزش افزوده‌ای برای شهر به ارمغان بیاورند. زنان مسأله شهر تهران نیستند، زنان می‌توانند حلال مسائل شهر تهران باشند.  در این زمینه می‌توان از ظرفیت سراهای محله و… برای جلب مشارکت عمومی زنان شهروند  استفاده کرد.

وی با اشاره به شبکه فرهنگی مویرگی شهرداری تا سطح محلات گفت: هیچ نهاد دولتی چنین سازوکار گسترده ای تا سطح محله ها  ندارد و لازم است شرایطی فراهم شود تا شهروندان حس تعلق شان به شهر غنی تر شود و مسئولیت خودشان نسبت به  شهر را ایفا کنند؛ یعنی اگر خانمی در محله اش از مشکلی نگران است یا فضای محله حس آرامش و زندگی به  خانواده ها را نمی دهد انگیزه  و امکان آن  را داشته باشد که وارد کنشگری رفع مساله شوند. باید گفت مشارکت مردمی برای ما نه شعار، نه تاکتیک و نه استراتژی است، بلکه برای ما “مشارکت” یک بخش جدایی ناپذیر از ماهیت کار  مدیریت شهری است و کار حوزه بانوان در شهر به شدت مردمی تعریف می شود.

اردبیلی تأکید کرد: اداره کل بانوان شهرداری تهران  در حال ارتباط گیری با سمن ها، گروه های مردمی ، جهادی، علمی و عموم کنشگران سطح جامعه که بسیار زیاد هستند، می باشد،  چراکه این سازمانهای مردم نهاد می توانند به عنوان حلقه واسط ارتباط مدیریت شهری  با بیش از  چهار میلیون زن شهروند تهرانی،  ایفای نقش کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات تغییر مدل کار از عمودی به افقی است، گفت: در ساختار مرسوم اداری عمدتا برنامه ها به صورت متحدالشکل از مرکز به مناطق و نواحی ابلاغ می شود که در رویکرد جدید به دنبال افزایش تعامل با سطوح مختلف هستیم تا با اقدامات متکثر شبکه ای و محله ای اتفاق های خوبی را در سطح شهر رقم بزنیم. یعنی با کمک خود مردم در محلات و مناطق مساله ها را پیدا کنیم و برایشان راه حل طراحی کنیم و به عبارت دیگر از یکپارچگی سلسله مراتبی بالا به پایینی به سمت دوسویگی ارتباط، تکثر و تنوع تحول ایجاد شود تا بستر مناسبی برای فعالیت زنان و خروجشان از حالت انفعال فراهم شود.

اردبیلی با تاکید بر نقش های مختلف زنان در خانواده و جامعه، افزود: زنان علاوه بر نقش های خانوادگی که از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است، در عرصه بهبود محیط زندگی و نقش های اجتماعی نیز مسئولند. باید به خاطر داشت که این نقش ها نه تنها در تقابل هم نیستند بلکه امکان هم افزایی این نقش ها نیز وجود دارد. در واقع زن ذاتا همه‌ی نیازهای افراد خانواده و جامعه را در نظر می‌گیرد. زنان  بهبوددهنده و تربیت‌کننده هستند و می‌توانند در محیط شهری ایجاد کننده فضای انسانی‌تری در محیط پیرامون باشند، به طوری که روح و ریحان را در پیکره سخت شهر تهران بدمند.

وی افزود: البته اجرایی شدن  این رویکرد نیازمند یک تحول فرهنگی بزرگ است و یکی دو روزه هم اتفاق نمی افتد و نیاز دارد تا همه دستگاه ها و افراد سهم خودشان را در این تحول به خوبی ایفا کنند. ما دست همکاری و مشارکت به سوی همه  زنان شهر دراز می کنیم.

منبع: ایسنا