محدودیت‌های غیر قابل تحمل طالبانی

یک مقام ارشد سازمان ملل روز یکشنبه هشدار داد که قوانین جدید طالبان برای آینده افغانستان ارائه می دهد.

رزا اوتونبایوا، که ریاست نمایندگی سازمان ملل در این کشور را بر عهده دارد، گفت که این قوانین «محدودیت های غیرقابل تحمل» را در مورد حقوق زنان و دختران گسترش می‌دهد و «حتی صدای یک زن» در خارج از خانه ظاهرا نقض اخلاقی تلقی می شود.

حاکمان طالبان افغانستان چهارشنبه گذشته اولین مجموعه قوانین این کشور را برای جلوگیری از منکر و ترویج معروف در جامعه صادر کردند. طبف این قوانین زنان ملزم به پنهان کردن چهره، بدن و صدای خود در خارج از خانه هستند. این هیئت گفت که در حال مطالعه قانون جدید تصویب شده و پیامدهای آن برای افغان ها، محدودیت و همچنین تأثیر بالقوه آن بر سازمان ملل و سایر کمک های بشردوستانه است. مقامات طالبان بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبودند. محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر در سخنانی که یکشنبه توسط شبکه دولتی RTA پخش شد، گفت که هیچ کس حق ندارد حقوق زنان را بر اساس آداب و رسوم یا قوانین نا بجا نقض کند.

وی افزود: ما متعهد هستیم که تمام حقوق زنان را بر اساس شریعت اسلامی تضمین کنیم و هر کسی که شکایتی در این زمینه داشته باشد، شنیده و حل خواهد شد. هیبت الله آخوندزاده، رهبر عالی طالبان، سال گذشته گفت که زنان افغان علیرغم احکامی که آنها را از بسیاری از فضاهای عمومی، تحصیل و بیشتر مشاغل منع می کند، از زندگی «راحت و مرفه» برخوردار هستند.

اوتونبایوا قرار است در ۱۸ سپتامبر، سه سال پس از توقف تحصیل دختران از صنف ششم توسط طالبان، در مورد وضعیت افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل گزارش دهد.

پولیتیکو