به بهانه روز عفاف و حجاب

محدودیت دسترسی به پوشاک اسلامی در ایران

راه اندازی سکوی فروش دائم برای پوشاک اسلامی نیاز ضروری زنان و جامعه اسلامی است که متاسفانه با وجود وعده‌های مکرر هنوز محقق نشده و زنان محجبه همچنان برای تهیه پوشاک مناسب با مشکل مواجه می‌شوند.

یکی از مهمترین پیش نیازها در موضوع عفاف و حجاب، دسترسی آسان به پوشاک اسلامی است. هرچند که در یک سال گذشته برپایی سلسله نمایشگاه های پوشاک ایرانی اسلامی هدی که توسط انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی برگزار می‌شود، توانسته بستر مناسبی را برای پاسخ به نیاز زنان محجبه و عرضه پوشاک عفیفانه فراهم کند با این وجود این تنها یک سکوی فروش موقت برای عرضه پوشاک اسلامی است که پاسخگوی بازار این پوشاک نیست.

محدودیت دسترسی به پوشاک اسلامی در کشور مسلمان

بی‌شک همه زنان محجبه و افرادی که در قید و بند پوشش معقول برای حضور در جامعه هستند، تجربه این را داشته‌اند که برای خرید به بازار بروند و پوشاک مورد نظر خود را پیدا نکنند و یا در خوشبینانه‌ترین حالت موفق به خرید از مزون‌هایی شوند که قیمت محصولاتشان بسیار گران است و زنان محجبه را با مشکل مواجه می‌کند؛ اما با چنین شرایطی همواره این سوال پرسیده می‌شود که چرا در یک کشور مسلمان پوشاک اسلامی به میزان لازم در دسترس نیست و زنان بدون هیچ چالشی نمی‌توانند به مرکز خرید ثابتی دسترسی داشته باشند؟

متاسفانه درحال حاضر زنان ما حتی برای خرید یک چادر مشکی نیز با چالش‌های متعددی مواجه هستند و از آنجایی که مرکزی برای خرید وجود ندارد، یا باید با پرس‌و‌جوی به تولیدکنندگان دست پیداکنند و یا به یکی از شهرهای زیارتی سفر کنند و چادر موردنظرشان را با مبلغی بیشتر از قیمت واقعی اش بخرند! و این در شرایطی است که از نگاه رهبر انقلاب، «چادر به عنوان حجاب برتر» شناخته می‌شود و دسترسی آسان با قیمت مناسب باید اولویت متولیان فرهنگی باشد؛ به همین دلایل ایجاد سکوی فروش دائم، از اصلی‌ترین مطالبات زنان محسوب می‌شود.

وعده‌هایی که محقق نشده است

پیش از این، اسدالله سلیمانی، عضو فعال و رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی از درخواست انجمن برای ایجاد سکوی دائم فروش گفته بود و در مواردی از وعده‌های مسئولین برای ایجاد مرکز خرید پوشاک اسلامی خبر داد که البته این وعده‌ها انجام نشد و انجمن را بر آن داشت تا تلاش کند و سلسله نمایشگاه‌های پوشاک ایرانی اسلامی هدی را به صورت فصلی برگزار کند، هرچند که این نمایشگاه‌ها نیز نمی‌توانند به صورت دائم امکان دسترسی به پوشاک اسلامی را در اختیار مطالبه کنندگان قرار دهند.

سکوی ثابت فروش دسترسی آسان و خرید ارزان را فراهم می‌کند

قطعا ایجاد سکوی ثابت فروش پوشاک اسلامی نه تنها دغدغه زنان محجبه را برای تهیه پوشاک عفیفانه تمام می‌کند، بلکه مزایای دیگری نیز به دنبال دارد. یکی از مهمترین دستاوردهای چنین مرکز خریدی، احترام به‌ شان بانوان محجبه است. به قول اسدالله سلیمانی، «شایسته نیست که در کشوری اسلامی زندگی کنیم و مرکز خریدی برای پوشاک اسلامی وجود نداشته باشد. در حال حاضر گردشگرانی که از کشورهای اسلامی به ایران سفر می‌کنند و درخواست خرید پوشاک ایرانی اسلامی دارند، هیچ مرکزی را برای خرید نمی‌شناسند، چون سکوی فروش متمرکزی وجود ندارد و این در شان کشوری اسلامی نیست.»

تجمیع تولیدکنندگان حجاب در مراکز خرید متعدد، ضمن ایجاد دسترسی آسان برای خریداران، فرصت مقایسه در مدل و قیمت را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند انتخابی متناسب با شرایط خود داشته باشند؛ شرایطی که متاسفانه در حال حاضر برای خریداران مهیا نیست. ضمنا یک سکوی فروش متمرکز منجر به کنترل قیمت‌ها و ایجاد بازار رقابتی می‌شود که قطعا این به نفع خریداران است و تولیدکنندگان را نیز ترغیب به تولیدات گسترده‌تر، ارزان‌تر و متنوع تر کرده و درنهایت موجب رضایت تولیدکننده و خریدار می‌شود.

ادعایی که تکذیب شد

همزمان با برپایی نمایشگاه هدی(۴) که ماه گذشته در مصلی تهران برگزار شد، ادعایی از سوی برخی مسئولین مبنی بر ایجاد سکوی فروش برای تولیدکنندگان حجاب مطرح شد که به گفته انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی این ادعا صحت ندارد.

مدیر انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی در رابطه با این موضوع می‌گوید: «برخی از دوستان ما با هزینه شخصی خود مغازه‌هایی را در طبقه منفی ۵ بازار دلگشا اجاره کرده‌اند تا در کنار یکدیگر بتوانند پوشاک مناسب بانوان را عرضه کنند. چه بسا که اجاره‌های سنگینی هم پرداخت می‌کنند و اصلا شاید به خاطر مبلغ اجاره‌ها نمی‌توانند قراردادشان را تمدید کنند؛ متأسفانه برخی از دوستان دولتی ما ادعا کرده‌اند، مغازه‌های دلگشا را آن‌ها ایجاد کرده در حالی که این ادعا صحت ندارد و سکوی فروش متمرکز ایجاد نشده است.»

فارس