محدودیت‌های قانونی سقط جنین چقدر موثر بوده است؟

در حالی که بسیاری از متخصصین زنان و زایمان، برای سقط قانونی جنین با کمبود داروهای سقط در بیمارستان‌ها مواجه هستند، این دارو در دسترس هر فردی در بازار آزاد قرار دارد.

 سقط جنین غیرقانونی، که این روزها تبدیل به یکی از معضلات مهم حوزه بهداشت و درمان شده است. اثرات منفی در استان قزوین داشته که به آن می‌پردازیم:

 بر اساس مطالعات انجام شده در کشور، سالانه بین ۳۵۰ تا ۵۳۰ هزار سقط به طور میانگین انجام می‌شود، و تقریباً یک سوم تولدها در کشور از بین می‌رود. تنها حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار سقط با مجوز قانونی و از سوی پزشکی قانونی، از این تعداد انجام می‌شود.

کمبود داروی سقط جنین در بیمارستان و جولان دلالان در بازار سیاه

 به گفته دکتر لیلا رحمانی، متخصص زنان و زایمان و نازایی شهر قزوین، کمبود دارو در بیمارستان یکی از مشکلاتی است که در سقط‌های قانونی با آن مواجه هستیم. متاسفانه برای مریضی که بنا به دلایلی مجبور به سقط شده ،پس از بستری باید ۲ الی ۳ سونوگرافی انجام داده و بعد به دنبال دارو برای او باشیم. در حالی که قرص‌ها و داروهای سقط جنین با هزینه چند میلیونی، و به وفور در بازار سیاه یافت می‌شود و با دزهای بالا هر ۱۵ دقیقه یک بار به فرد باردار تجویز می‌گردد.

 وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، بیمار با مجوز سقط جنین توسط متخصص زنان، با مراجعه به داروخانه هلال احمر آن دارو را تهیه، و سقط قانونی او صورت می‌گرفت. اما امروز ،چنانچه سقط برای بیماری تجویز شود به دلیل عدم نظارت بر بازار دارو، به ناچار باید بیمار حتماً چند روز در بیمارستان بستری شود.

 رحمانی با اشاره به عوارض بسیار زیاد سقط غیرقانونی که گاهاً منجر به مرگ می‌شود، ادامه داد: تقاضای ما از مسئولین، جلوگیری از خرید و فروش این قبیل داروها در بازار سیاه است.

 وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در خصوص عمل سقط جنین افزود: دستگاه‌های متولی فرهنگ در این زمینه، لازم و ضروری است که بیش از پیش تلاش کند، چرا که سقط جنین عملی غیر شرعی است.

 این پزشک متخصص عنوان کرد: همانطور که گفته شد، خطرات زیادی از جمله عفونت رحم ،چسبندگی رحم، آسیب به دهانه رحم و گاهاً سوراخ شدن رحم، خونریزی شدید، آسیب به اندام‌های داخلی، افسردگی و حتی مرگ در کمین افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به سقط جنین می‌کنند وجود دارد.

 چرا که با وجود آمار بسیار زیاد سقط غیرقانونی جنین، و عدم توجه دستگاه‌های اجرایی، با پدیده جدید و غیر قابل جبرانی روبرو خواهیم بود.

حمایتی که از مادران باردار دریغ می‌شود

 در ادامه، ناهید یزدی معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین، با اشاره به برخورد جدی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نسبت به پزشکان و ماماهایی که اقدام به سقط غیرقانونی جنین می‌کنند ،می‌گوید: به دلیل اهمیت مسئله افزایش جمعیت برای دانشگاه علوم پزشکی، و در راستای فرهنگ‌سازی ،آموزش و آگاهی بخشی موضوع، مبنی بر رسالت اجتماعی خود ،به برگزاری جلسات آموزشی تبیین قبح سقط غیرقانونی جنین ویژه عموم مردم، دانشجویان، اساتید، هنرمندان، نویسندگان ،بلاگرها و مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی، با فرصت ایام مذهبی و ملی توسط مربیان دوره دیده دانشگاه علوم پزشکی، اقدام نموده‌ایم.

 معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین، همچنین به نصب ۹۲۵ پوستر ماده ۵۶ هشدارهای سقط غیرقانونی جنین در کلیه بیمارستان‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت، پرداخت.

 وی می‌گوید: ۵۵ بازدید در قالب گشت ترکیبی به همراه نماینده دادگستری، تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی، علاوه بر نظارت‌های مستقل دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته است.

 همچنین ۴۵۰ مادر باردار و شیرده و ۷۵۰ کودک، طبق ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط دانشگاه علوم پزشکی شناسایی، و به اداره کار رفاه و امور اجتماعی و کمیته امداد معرفی شدند ،اما حمایتی از آنها انجام نشده است.

 به عقیده یزدی، ارائه مشاوره‌های انصراف از سقط جنین عمدی به مادران در سال ۱۴۰۲ با همکاری مرکز مردمی نفس، منجر به ۹۲.۶ درصد تولد نوزاد زنده شد‌ همچنین با آگاهی بخشی جهادگران علوم پزشکی، به مادرانی که بنا به دلایل اقتصادی تمایل به سقط داشتند، تهیه و توزیع ۱۹ پک سیسمونی صورت گرفته است.

 وی با اشاره به قانون اجباری نبودن غربالگری ناهنجاری جنین می‌گوید: صرفاً با دستور متخصص زنان و زایمان، توصیه در مورد مادران باردار دارای عامل خطر به انجام غربالگری شده ،و تنها قابلیت پیش بینی تریزومی ۲۱ (سندروم داون )و تریزومی ۱۳ و ۱۸ (جنین قابلیت حیات بعد از تولد را ندارد) را داشته و تمام معلولیت‌ها را تشخیص نمی‌دهند.

 معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین، در پایان تصریح نمود: رهگیری داروهای سقط جنین به صورت مستمر و منظم با همکاری معاونت غذا و دارو در سامانه نظارت انجام شده، و مواردی که در سایت‌ها یا بازار به فروش می‌رسد توسط پلیس فتا قابل پیگیری است.

 سقط جنین بر اساس قانون جوانی جمعیت کاملاً غیرقانونی بوده، و ابزارهای رایگان پیشگیری از بارداری هم ،در خانه‌های بهداشت توزیع نمی‌شود. از طرفی، تا زمانی که پزشکی قانونی اتمام بارداری را تایید نکند، حتی سقط‌های قانونی هم با موانع بسیاری مواجه و انجام نمی‌گیرند.

 آنچه اهمیت دارد این است که پیامد قوانین سفت و سخت افزایش سقط‌های غیرقانونی در کشور را که حالا از ماما گرفته تا جراح عمومی، با دریافت چند ۱۰ میلیون انجام می‌گیرند به همراه داشته، و با وجود اینکه در صورت شناسایی از سوی وزارت بهداشت یا نظام پزشکی، منجر به باطل شدن همیشگی پروانه فعالیتشان می‌شود، اما به خاطر درآمد بالای سقط جنین، این ریسک را پذیرفته و از طرفی حتی با ابطال پروانه، مجدداً فعالیت‌های غیرقانونی خود را ادامه می‌دهند.

 ایسنا