تحلیل خبر:

صیانت اصولی

خبرگزاری یورونیوز خبر از محاکمه یک زن چینی 29 ساله داد. این زن 29 ساله پس از انتشار پست های توهین آمیز درباره ورزشکاران و مربیان مربوط به فینال تنیس روی میز زنان دستگیر شد.

خبر اصلی:

بازی‌های المپیک پاریس، درگیری های وسیعی را بین «طرفداران سرسخت» در چین به راه انداخته است که منجر به حذف هزاران پست در رسانه‌های اجتماعی و تعلیق صدها کاربر شده است. چین به اندازه کافی درگیری‌های مرتبط با المپیک پاریس را داشته است و شروع به سرکوب کردن آنچه که «فرهنگ منفی» افترا و تهمت می‌داند، کرده است.

مقامات پکن از رشد درگیری های آنلاین به رهبری “لیدرهای هواداران” که به ورزشکاران و سایر طرفداران حمله می کنند و بخش نظرات را برای ایجاد درگیری بین گروه های هوادار دستکاری می کنند ابراز تاسف می کنند.

در جدیدترین جنجال، یک زن ۲۹ ساله چینی پس از انتشار پست های توهین آمیز درباره ورزشکاران و مربیان مربوط به فینال تنیس روی میز زنان در روز شنبه بین دو رقیب چینی به نام های چن منگ و سون ینگشا دستگیر شد.

پلتفرم Weibo، پلتفرم اصلی رسانه های اجتماعی در چین، گفت که روز بعد از مسابقه، بیش از ۱۲۰۰۰ پست و نظر حذف شدند، در حالی که بیش از ۳۰۰ حساب کاربری به حالت تعلیق درآمدند.

پلیس نگفت که زن دستگیر شده چه پست کرده است، اما او را به “جعل اطلاعات بدخواهانه و تهمت آشکار به دیگران، که باعث تأثیرات اجتماعی منفی می شود” متهم کرد.

تحلیل خبر:

یکی از مباحث پراهمیت در علوم اجتماعی «فرهنگ هواداری» است. با گسترش ارتباطات و تعاملات در قرن ۲۱ میلادی طبیعی است که مدل پیگیری و دنبال نمودن بسیاری از سرگرمی‌هایی که مفرح و جاذب هستند تفاوت پیدا می‌کند.

رشته‌های ورزشی یکی از این سرگرمی‌ها هستند که مدل پیگیری‌شان چه از سمت و سوی ورزشکاران و چه از سوی علاقه‌مندان به دیدن آنها تفاوت پیدا کرده است.

پیگیری بسیاری از رشته‌های ورزشی توسط ورزشکاران امروزه به صورت حرفه‌ای و اصولی دنبال می‌شود اما هواداری این رشته‌ها تغییر خاص و حرفه‌ای به لحاظ فرهنگی نداشته است. همین امر سبب شده است که اتفاقات ناخوشایندی در میان جمعیت هواداران رشته‌های مختلف ورزشی مشاهده شود که دون شان ورزشکاران و هواداران است و مخل گذران مفرح و سلامت لحظات افراد است.

گسترش شبکه‌های اجتماعی در طی دهه‌ی اخیر شدت بی اخلاقی‌ها و پرخاش‌های اعمال شده را بیش از پیش کرده است. بر حسب همین معضل در میام محافل علوم اجتماعی «فرهنگ هواداری» از جمله مباحث داغ و پر اهمیت محسوب می‌شود.

راه حل‌های مختلفی در راستای صیانت از هواداران، ورزشکاران و ورزش حرفه‌ای از طرف فدراسیون‌های مختلف ورزشی و باشگاه‌ها اعمال می‌شوند تا به قدری هواداران افراطی را کنترل نمایند. محرومیت‌هایی به ماننده محرومیتی که برای خانم ۲۹ ساله چینی اعمال شد از جمله این راه‌حل‌ها است. اما آیا این تمام ماجراست؟

به نظر می‌رسد باید ریشه‌های مهم و پنهان چرایی پرخاشگری افراطی و جمعی هواداران ورزشی که این روزها جنسیت بردار هم نیست را کشف نمود تا بتوان به فرهنگ هواداری و ایجاد فضای سالم رقابت ورزشی دست یافت.

بخش مهمی از فرهنگ عامه به فرهنگ هواداری گره خورده است بر این اساس می‌بایست بر آنچه در هواداری ورزشی و حتی هنری می‌گذرد حساس بود و برای آن برنامه داشت.

جهان بانو