کاهش ۲ ساعته کار برای زنان شاغل در روز جمعه، پیشنهاد جدید مجلس دومای روسیه

براساس گزارش روزنامه ایزوستیا هفته کاری زنان را می‌توان دو ساعت کاهش داد. این پیشنهاد به این معنا است که زنان در روزهای جمعه زودتر محل کار را ترک کنند.

روزنامه ایزوستیا روسیه در گزارش جامعه‌شناسی خود در رابطه با پیشنهاد باریس چرنیشوف، نماینده مجلس و معاون دومای دولتی روسیه به بررسی دیدگاه‌های کارشناسان حوزه اجتماعی پرداخته است.

براساس گزارش روزنامه ایزوستیا هفته کاری زنان را می‌توان دو ساعت کاهش داد. این پیشنهاد به این معنا است که زنان در روزهای جمعه زودتر محل کار را ترک کنند. این ابتکار توسط باریس چرنیشوف نایب رئیس دومای دولتی روسیه مطرح شد. یا این وجود کارشناسان هشدار می‌دهند که کاهش ساعات کار زنان تبعات اقتصادی جدی به دنبال خواهد داشت.

این پیشنهاد توسط نماینده مجلس روسیه به وزیر کار و حمایت اجتماعی فدراسیون روسیه ارسال شده است.

چرنیشوف پیشنهاد می‌کند ساعات کاری زنان را با حفظ میانگین حقوق کاهش دهد. انتظار می‌رود که این اقدام بر کارمندان دولتی و کارمندان شهرداری تأثیر بگذارد و در سازمان‌های خصوصی ممکن است ماهیت مشاوره‌ای داشته باشد.

براساس آمارهای وزارت کار روسیه، زنان در مارس ۲۰۲۳ حدودا ۴۹ درصد از کل نیروی کار در فدراسیون روسیه را تشکیل می‌دادند که یکی از بالاترین آمارها در جهان است.

نایب رئیس دومای دولتی به آمارهای سرویس تحلیلی شبکه حسابرسی و مشاوره FinExpertiza استناد می‌کند، با این وجود طول هفته کاری در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به ۳۸ ساعت و ۳۰ دقیقه افزایش پیدا کرد که حداکثر زمان در طول ۱۰ سال اخیر است. این اتفاق به دلیل افزایش فعالیت اقتصادی زنان رخ داده است؛ به همین دلیل هفته کاری آنها ۲۷ دقیقه افزایش یافته است. برای مردان، این عدد تنها چهار دقیقه است.

چرنیشوف، نماینده مجلس تاکید می‌کند در حال حاضر کار زنان تا حد زیادی خارج از محدوده مناسبات بازار است. کارشناسان پورتال «به طور دقیق» محاسبه می‌کنند که اگر میانگین حقوق روسی برای کارهای خانه به زنان پرداخت می‌شد، هر سال باید مبلغ ۲۲.۳ تریلیون روبل پرداخت می‌شد.

او در مصاحبه با روزنامه پارلمان در مورد ضرورت اجرای این اقدام گفت: زنان علاوه بر انجام وظایف در محل کار خود، تعداد زیادی از وظایف مهم را نیز در خانه انجام می‌دهند و این نیز زمان می‌برد. کاهش دو ساعت کار در هفته به زنان این امکان را می‌دهد که استراحت بیشتری داشته باشند و زمان بیشتری را به فرزندان خود اختصاص دهند. انتظار می‌رود که این موضوع تأثیر مثبتی بر وضعیت جمعیتی کشور داشته باشد.

کاهش ساعات کاری به نفع زنان یا به ضرر آنها؟

یکاترینا مووسسیان، مدیرکل شرکت توسعه ارتباطات عمومی در این باره گفت: تغییر پیشنهادی در برنامه کاری فرصت‌های بیشتری را در اختیار زنان قرار می‌دهد تا از مسئولیت‌های اضافی دیگر مانند مراقبت از فرزندان و کارهای خانه فارغ شوند و استراحت کنند. زنان حدود شش ساعت در روز را صرف انجام امور خانه می‌کنند. با این وجود ما باید درک کنیم که اغلب چنین ابتکاراتی به جای تغییرات واقعی، هدف افزایش شناخت مبتکر را دنبال می‌کند.

دنیس زومر، یکی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه مستقل کارگری «کار جدید» موافق است که معاون رئیس دومای ایالتی باریس چرنیشوف به خاطر چنین ابتکاراتی مشهور است. به عنوان مثال، یکی از پیشنهادات قبلی او بحث برانگیز بود و به معنای لغو تکالیف برای دانش آموزان مدرسه بود. درست است، ابتکار فعلی معاون را می‌توان تا حدی پوپولیستی دانست.

بالاخره زنان در واقع به وقت آزاد نیاز دارند تا بتوانند به امور خانواده و خانه و تربیت فرزندان برسند. زومر خاطرنشان می‌کند که از سوی دیگر، ما نباید مردان را فراموش کنیم.

موسیسیان یادآور می‌شود که هدف اصلی دولت برای سال‌های آینده افزایش نرخ زاد و ولد و غلبه بر شکاف جمعیتی است. ابتکار عمل به عنوان یکی از ابزارهای حل این مشکل ارائه شده است. اما کاهش ساعات کار زنان پیامدهای اقتصادی نیز به همراه خواهد داشت که باید به آن نیز توجه نمود.

طبق گزارش Rosstat (سرویس آمار فدرال)  سهم زنان از کل افراد شاغل در اقتصاد بیش از ۴۸ درصد است و این رقم در سال‌های اخیر تغییری نکرده است که این تقریبا نیمی از کل افراد شاغل را تشکیل می‌دهد به این معنی که کاهش روز کاری تأثیر محسوسی بر اقتصاد خواهد داشت.

آناتولی بارانوف، یکی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه مستقل کارگری «کار جدید» می‌گوید: نرخ اشتغال زنان که یکی از بالاترین‌ها در جهان محسوب می‌شود، نتیجه برابری واقعی زنان و مردان است که در سال‌های شوروی به دست آمد. و چگونه برای نیمی از کل نیروی کار، دو ساعت کار در هفته را «کم» کنیم؟ آیا اقتصاد در برابر چنین «کار نیکی» مقاومت خواهد کرد؟ به خصوص وقتی موضوع کمبود نیروی کار اینقدر حاد است.

اقدام تبعیض‌آمیز

وظایف تولید در واقع ثابت خواهند ماند و مدیران زمان کمتری برای اجرای آنها خواهند داشت. به گفته یکاترینا مووسسیان، این می‌تواند موجب تبعیض شود. این کارشناس مطمئن است: این ابتکار می‌تواند تأثیری ایجاد کند که در آن مدیران بی سر و صدا کارمندان جنس مخالف را ترجیح دهند و سعی کنند ضرر را به حداقل برسانند.

در نظر گرفتن نظرات خود زنان نیز مهم است و ممکن است این ابتکار عمل را تبعیض‌آمیز بدانند.

مووسسیان تأکید می‌کند: زنان امروزی می‌خواهند شغلی داشته باشند و خود را به‌صورت حرفه‌ای بر مبنای برابر با مردان بشناسند.

از نقطه نظر تبعیض، به گفته دنیس زومر، درست‌تر است که ابتکار عمل را برای کوتاه کردن روز کاری روز جمعه بدون اشاره به جنسیت در نظر بگیریم. این بسیار درست است، زیرا کار و شرایط آن باید برای همه کارمندان بدون توجه به جنسیت، سن و مذهب برابر باشد.

به هر حال، برخی از گروه‌های جمعیت، حتی امروز نیز حق دارند ساعات کاری خود را کاهش دهند که آنها توسط ماده ۹۲ قانون کار تنظیم می‌شوند.

شبستان