مبارزه با چاقی بعد از یائسگی

کاهش استروژن در دوران یائسگی باعث تغییر در توزیع چربی بدن و بیماری های قلبی عروقی و اختلال متابولیکی می شود.

محققان دریافتند که گیرنده ای به نام Cxcr4، هنگامی که در موش  ماده مسدود می شود، تمایل سلول های بنیادی چربی را برای تبدیل شدن به چربی سفید، کاهش می دهد. این درمان به طور بالقوه می تواند با دوزهای پایین استروژن درمانی برای کاهش تغییرات در توزیع چربی بدن در زنان یائسه (یائسگی) و محافظت در برابر بیماری قلبی متابولیک ترکیب شود. تحت شرایط عادی، درمان با استروژن برای موثر بودن، نیاز به دوزهای بالاتر دارد، که این موضوع می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در بیمار افزایش ‌دهد.

محققان سال‌ها پیش دریافتند که هورمون‌های جنسی تستوسترون و استروژن در تنظیم رشد چربی نقش دارند. استروژن به طور معمول چربی زیر پوستی “سالم” را تولید می کند، که از نظر متابولیکی به عنوان یک محافظ عمل می کند. هنگامی که استروژن حذف می‌شود، مانند دوران یائسگی، زنان چربی سالم  خود را از دست می‌دهند و «چربی سفید ناسالم» افزایش می‌یابد .در این مطالعه، بری و همکارانش، روی گیرنده Cxcr4 تمرکز کردند. این سلول های بنیادی می توانند به انواع مختلف بافت تبدیل شوند. برخی از آنها سیگنال دریافت می کنند و به سلول های چربی تبدیل می شوند.

 محققان با دانستن اینکه Cxcr4 بیولوژی سلول های بنیادی را تنظیم می کند، بررسی کردند که آیا حذف این گیرنده باعث می شود سلول های بنیادی به صورت کم و بیش قابلیت تبدیل شدن به سلول های چربی سفید را داشته باشند یا خیر. بری گفت: «زمانی که ما Cxcr4 را حذف کردیم، متوجه شدیم که سلول‌های بنیادی چربی کمتری در موش‌های ماده تولید می کنند و به نظر می‌رسد که آنها به دریافت استروژن حساس هستند. یافته اخیر نشان می دهد که دوزهای پایین تر استروژن درمانی می تواند در فقدان یا مهار دارویی Cxcr4 موثر باشد. بری گفت: «این یعنی اینکه ما میتوانیم میزان تولید چربی را کنترل کنیم، و به احتمال بسیار زیاد استروژن واسطه این فعالیت است. برای آزمایش این موضوع، تیم تحقیقاتی تخمدان‌هایی را که استروژن تولید می‌کنند را از موش‌های ماده جدا کردند. وی گفت: ما دیدیم که وقتی استروژن را از بدنشان خارج کردیم، چربی آنها برگشت. این یافته راه‌های امیدوارکننده‌ای را برای درک بیشتر چگونگی ایجاد بافت چربی سالم و ناسالم از سلول‌های بنیادی ارائه می‌کند که روزی می‌تواند به رفع اپیدمی چاقی کمک کند. همچنین با مسدود کردن Cxcr4 و سپس تجویز استروژن درمانی با دوز پایین که عوارض جانبی مضر سرطان سینه را محدود می کند، کاهش چربی سفید ناسالم در زنان یائسه (یائسگی) را به دنبال دارد. چنین درمانی همچنین می تواند از بیماری های قلبی عروقی و متابولیک مرتبط با بافت چربی سفید اضافی جلوگیری کند.