رمضان از نگاه زنان تازه مسلمان

ماه رمضان تنها در کشورهای مسلمان و عربی نیست، بلکه در بسیاری از کشورهایی که دین رسمی‌شان اسلام نیست حال و هوای معنوی ماه رمضان به دلیل حضور مسلمانانی که در این کشورها زندگی می‌کنند جریان دارد. روایت‌های مسلمانان ساکن این کشورها در مواجهه با غیرمسلمان‌ها شنیدنی است.

ماه مبارک رمضان که آغاز می‌شود حس و حال همه‌ ما مسلمان‌هایی که در کشورهای اسلامی زندگی می‌کنیم و روزه‌ می‌گیریم طبیعتا خوب است و فضای معنوی این ماه را به خوبی احساس می‌کنیم. با این وجود در کشورهای غیرمسلمان هم نور و برکت این ماه به دلیل حضور مسلمانان در این کشور‌ها به خوبی احساس می‌شود، اما قطعا احساس افرادی که از کودکی با این ماه انس نداشته‌اند و در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که شاید به دلیل روزه‌‌داری و نماز تحقیر و یا نهی بشوند متفاوت‌تر است.

این تفاوت درباره فرهنگ و شرایط مسلمان‌های سایر کشورها باعث شد تا در فضای مجازی جستجو کنیم و چند ویدئو درباره زنانی که در کشورهای غربی و در خانواده‌های غیرمسلمان به دنیا آمده‌اند و بعدها مسلمان شدند را مورد بررسی قرار دهیم. در این ویدئو‌ها بانوان تازه مسلمان از شرایط روزه‌داری و احساس خودشان نسبت به ماه رمضان و اولین ماه رمضان پس از مسلمان شدنشان صحبت می‌کنند.

در ادامه روایت‌هایی از ماه رمضان زنان تازه مسلمان را می‌خوانیم.

«وقتی فهمیدم روزه با نیت نزدیکی به خداوند گرفته می‌شود برای من خیلی اهمیت پیدا کرد.»

شیلا مارگاس اهل پرو است و معتقد است که مسلمان شدنش تصادفی نبود بلکه او اسلام را آگاهانه انتخاب کرد.

خانواده شیلا از مسیحیان کاتولیک هستند و خیلی موافق مسلمان شدن او نبودند. شیلا می‌گوید: «یک روز از مادرم خواستم تا با من به داخل مسجدی که در پرو  است بیاید، اما او درخواستم را رد کرد و نیامد. مادرم هنوز نتوانسته است مسلمان شدن مرا بپذیرد و همچنان امیدوار است که من دوباره مسیحی شوم. اما این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.»

شیلا مارگاس بعد از آشنایی با دین اسلام به حرم امام رضا (ع) سفر می‌کند و معتقد است که این سفر ایمانش را به اسلام بیشتر کرده است.

روزه داری به من آرامش می‌دهد

مارگارس سال ۱۳۹۷، چند هفته پیش از ماه رمضان مسلمان شد و به دلیل شناختی که نسبت به این ماه داشته اصرار داشت که قبل از شروع ماه رمضان شهادتین را بگوید تا بتواند روزه‌های این ماه را بگیرد. او در اینباره می‌گوید: «احساس می‌کردم که به روزه گرفتن نیاز دارم تا روحم آرامش پیدا کند و اینکه این روزه‌ها با نیت قربة الی الله بود، برای من بسیار عجیب بود چراکه قبل از مسلمان شدنم همه کارها را فقط بخاطر نفسم انجام می‌دادم نه برای رضایت خداوند.»

«چند روزی تا شروع ماه رمضان مانده بود که درباره روزه با دوستان مسیحی‌ام صحبت کردم. وقتی فهمیدند که قرار است برای چند ساعت مشخص غذا و آب نخورم، تعجب کردند و سعی کردند مرا منصرف کنند. چند سال از آن ماه رمضان می‌گذرد و حالا که می‌بینند من چقدر با روزه گرفتن حالم خوب می‌شود، مخالفت نمی‌کنند.»

می‌خندد و می‌گوید:《الان دیگر من به آنها توصیه می‌کنم که روزه بگیرید.»

درباره اینکه آیا توانسته کسی از اطرافیانش را دعوت به روزه گرفتن کند می‌گوید: «خاله‌ من مسیحی است و سال گذشته که حال خوب من را هنگام روزه گرفتن دید خیلی مشتاق شد که روزه را امتحان کند. من هم با اشتیاق فراوان آداب روزه‌داری را برای او توضیح دادم و یک روز توانست روزه بگیرد. این منعطف بودن خاله برخلاف مادرم برای من بسیار جالب بود.»

شیلا همچنین از سختی‌های مسلمان بودن در کشورهای غربی می‌گوید: «اسلام سبک زندگی من را عوض کرده است. پس از مسلمان شدن در اماکن عمومی با حجاب می‌روم و این کار عقاید مرا به وضوح نشان می‌دهد و به همین دلیل گاهی نظرات و واکنش‌های بدی را دریافت می‌کنم.»

شیلا می‌گوید: «گوشت حلال در کشورهای غربی  به سختی پیدا می‌شود و مغازه‌ها اغلب گوشت‌های حرام می‌فروشند این باعث می‌شود که اکثر مسلمان‌ها در غرب به رژیم‌های گیاهخواری روی آورند.»

رمضان، ماهی سرشار از انرژی روحانی

«من این ماه را یک انرژی روحانی می‌دانم.» ایوت بالداچینو، در خانواده‌ای ایتالیایی متولد شده است. زمان کودکی سوالات زیادی درباره عبادت و چگونگی تثلیت در دین مسیحیت می‌پرسید. هنگامی که به نوجوانی رسید اعتقادش به انجیل را از دست داد و همیشه در هرجمعی می‌گفت: «انجیل توسط انسان‌ها تحریف شده است و در آن مسائل نادرست وجود دارد. من اعتقاد دارم که انجیل کلمات واقعی خداوند نیست.» او به دلیل همین صحبت‌ها در مدرسه تنبیه می‌شد و مورد سرزنش قرار می‌گرفت.

ایوت در نوجوانی درباره ملت‌های مختلف بسیار مطالعه می‌کرد. در بین مطالعاتش درباره گروهی خوانده بود که با لباس‌های سفید در یک مسیر مشخص حرکت می‌کنند. اوایل فکر می‌کرد که آیینی مربوط به گاندی است و به دلیل حس خوبی که به خاطر دیدن این تصاویر در او به وجود می‌آمد، وقتی که بزرگتر شد درباره ادیان شرقی مطالعه کرد و ابتدا از ادیان بودایی و برهمایی شروع کرد.

هنگامی که نوجوان بود در سفری خانوادگی به مصر رفت. او درباره مسلمانان مصر می‌گوید: «چون من در غرب بزرگ شده بودم، ذهنیتم درباره مسلمانان بسیار منفی بود. اما زمانی که به مصر سفر کردم، احترام به بزرگ‌ترها، روحیه بخشش و ایثار و ارزش‌های خانوادگی را در بین مردم دیدم. با اینکه مردم از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار داشتند بسیار راضی و مهربان بودند. انگار هدفی داشتند و از آینده نمی‌ترسیدند. این چیزی بود که در مکتب ماتریالیسم ندیده بودم. همین موضوع باعث شد تا سؤالاتی در مورد اسلام در ذهنم شکل بگیرد و هر چه بیشتر مطالعه می‌کردم، بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گرفتم.»

بالداچینو در مصر متوجه می‌شود که تصاویر افراد سفیدپوش به ادیان هندی ارتباطی ندارد، بلکه این تصویر مسلمانان در زمان انجام مناسک حج است.

این پرس‌وجو و مطالعه در رابطه با اسلام باعث شد تا او مسلمان شود، ۶ سال در کشور مصر زندگی کند و تمام احکام واجب  برای مسلمانان را از مسلمانان مصری فرا بگیرد.

بالداچینو در مورد اولین تجربه روزه گرفتن در ماه رمضان می‌گوید: «به من این موهبت داده شد تا اولین ماه رمضانم را در مصر و در بین مسلمانان سپری کنم. برای من ماه رمضان بهترین تعطیلاتی است که این فرصت را فراهم کرده تا از گرفتاری‌های این دنیا رها شویم و روزها و شب‌ها خدا را عبادت کنیم. در این دنیای مدرن که انسان‌ گاهی خدا را از یاد می‌برد و درگیر اهداف شخصی خود می‌شود، این ماه به ما یادآوری می‌کند که کمی از هدف‌های شخصی خود فاصله بگیریم و به معنای زندگی خودمان پی‌ ببریم.»

ایوت در ادامه گفت: «این ماه یک شارژ مجدد روحانی برای مسلمان‌ها است و انسان را متوجه خودش و اموراتش می‌کند. وقتی که نعمت ماه مبارک رمضان به پایان می‌رسد من واقعا ناراحت می‌شوم.»

 فارس