مادران افسرده به فرزند خود به چشم مزاحم نگاه می‌کنند

مادرانی که از افسردگی رنج می‌برند، قادر به ارتباط درست با فرزندانشان نبوده و به دلیل بی‌حوصلگی، توجه کافی به آنها نداشته و موجب بروز مشکلاتی مانند کمبود اعتمادبه‌نفس در آنها می‌شوند.

فرشته کریمی زاده روان‌شناس کودک در مورد تأثیر افسردگی مادران بر روح فرزندان و ایجاد گوشه‌گیری اجتماعی در آنها اظهار داشت: به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط صحیح با دیگران، کودکان دارای مادر افسرده بیش از همسالان خود دچار ناراحتی شده و اغلب آنها رفتارها و حرکات خاصی انجام می‌دهند.

مادران افسرده با تلقی منفی از رفتارهای طبیعی کودک، اغلب به چشم مزاحم به آنها نگاه کرده و باعث نافرمانی، پرخاشگری و گرایش آنها به بازی‌های کامپیوتری شده و باتوجه‌به زمینه استرس و یادگیری توسط فرزندان، چنین کودکانی اغلب دچار استرس هستند.

کریمی زاده افزود: به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط درست با دیگران، این کودکان توجه کمتری به محیط اطرافشان داشته و نسبت به همسالان خود، از هوش کمتری برخوردارند.

وی با تأکید بر تأثیر بی‌توجهی مادر به فرزند در تأمین‌نشدن نیاز به مواد غذایی و خواب کافی، اظهار کرد: چنین کودکانی اختلال افسردگی را از مادر خود می‌آموزند، بنابراین بهتر است افراد قبل از بارداری به پزشک و روان‌شناس مراجعه کرده و در صورت افسردگی، اقدام سریع‌تری برای درمان داشته باشند.

میگنا