ماجرای کمپین تبلیغاتی در پوشش برج ایفل

کمپین تبلیغاتی یک برند لباس زنانه پوشیده در فرانسه، پس از انتشار یک ویدیو تبلیغاتی که در آن برج ایفل حجاب و عبا به تن دارد، جنجال گسترده‌ای را برانگیخته است.

برند «مراشی» که توسط یک طراح مراکشی-هلندی به نام ندی مراشی راه‌اندازی شده است، اعلام کرد که برای فروش برخی از طرح‌های خود در بازه زمانی ۲۲ تا ۳۰ مارس سال جاری میلادی به پاریس می‌رود، که این موضوع واکنش‌های ضد و نقیضی را در محافل فرانسوی برانگیخت.

براساس گزارش پایگاه خبری الجزیره، این برند تجاری ویدیوی تبلیغاتی را با این توضیح منتشر کرد: «یادتان هست که حجاب را ممنوع کردند؟ دولت فرانسه ما را در پاریس نمی‌خواهد» که اشاره‌ای است به محدودیت‌هایی که فرانسه برای پوشیدن حجاب در برخی از اماکن عمومی اعمال می‌کند.

این کمپین تبلیغاتی باعث انتقاد سیاستمداران فرانسوی شد، به طوری که لیزت بولت، نماینده حزب راست افراطی تجمع ملی گفت: «برج ایفل، نماد فرانسه توسط برند مراشی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است که آن را با حجاب اسلامی در یک آگهی تحریک‌آمیز می‌پوشاند.«

با این وجود فیلیپ موریه، بنیانگذار جنبش سیاسی مدنی فرانسه پا را فراتر گذاشت و گفت: «باید قاطع باشیم: فروشگاه‌های این برند را ممنوع کنیم و دسترسی به وب سایت آن را در فرانسه مسدود کنیم. باید احترام را تحمیل کرد.«

دیدگاه‌های متفاوت

برنامه «شبکات» بخشی از واکنش‌های کاربران فرانسوی‌ در شبکه‌های اجتماعی در مورد این کمپین بازاریابی را رصد کرد، از جمله آنچه جرمییا نوشت: «قدم بعدی چیست؟ برج پیزا با نقاب؟ اگر یک آگهی تجاری جمهوری را به لرزه در می‌آورد، شاید مشکل ما در حجاب نیست، بلکه در شکنندگی این جمهوری است.«

در مقابل، بیتی با اعتراض توییت کرد: «برج ایفل تابلوی تبلیغاتی برای هیچ عقیده‌ای نیست. باید برای این نوع تبلیغات حد و مرزی تعیین شود.«

لامز با تعجب پرسید: «چه ربطی دارد که تمایل نداشته باشیم بزرگترین اثر تاریخی فرانسه را با استفاده از یک نماد مذهبی به بهانه نژادپرست بودن مخدوش کنیم؟ آیا موافقید که تصویر صلیب بر روی یک بنای یادبود در یک کشور مسلمان قرار داده شود؟ اگر این باعث ناراحتی شما می‌شود، این به این معناست که شما هم نژادپرست هستید.«

با این وجود برخی کاربران از جمله اتیین معتقد بودند که واکنش‌ها اغراق‌آمیز است. این کاربر نوشت: «چرا این همه خشم؟ اگر برج ایفل می‌تواند با رنگ‌های گوناگون برای حمایت از مسائل مختلف روشن شود، پس چرا نمی‌توان آن را با حجاب در یک آگهی تجاری به تصویر کشید؟ آزادی برای همه معنا دارد، اینطور نیست؟«

«مراشی» یک برند لباس زنانه پوشیده است که مرکز آن در هلند است و محصولات خود را از طریق وب سایت اینترنتی خود در کشورهای مختلف به فروش می‌رساند و به طور خاص مسلمانانی را هدف قرار می‌دهد که حجاب را انتخاب می‌کنند.

در واکنش به اظهارات جنجال‌برانگیز، صاحب این برند با دفاع از کمپین خود گفت: «این صرفاً یک کمپین بازاریابی است و نه بیشتر و یک موضوع سیاسی نیست» و تاکید کرد که به حضور برند خود در فرانسه ادامه می‌دهد.

این شرکت از رویکرد بازاریابی خود عقب نشینی نکرد، بلکه با انتشار تصویر جدیدی از یک دختر محجبه با لباس‌های مراشی در طاق پیروزی در وسط پاریس، در اقدامی آشکار انتقادات وارد شده را به چالش کشید.