ماجرای عذاب وجدان یک کارگردان؛ نازایی از مردان بود نه زنان

کارگردان فیلم «سونسوز» با بیان اینکه این فیلم در قالب یک مستند داستانی روایت شده است، گفت: فیلم درباره کاظم، فیلمساز پیری است که در مورد نازایی زنان روستایشان فیلمی ساخته است.

رضا جمالی که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در رابطه با این فیلم اظهار کرد: همواره سوژه‌هایی که در اطراف ما وجود دارند، توجه ما را به خود جلب می‌کنند. من هم ایده اولیه فیلم «سونسوز» را سال‌ها قبل از بین سوژه‌های زیادی که در دفترم یادداشت کرده بودم، انتخاب کردم. سپس طبق آن، فیلم کوتاه «کات» را ساختم. در روستایی زنان قادر به بچه‌دار شدن نیستند و تناقض موجود بین این واقعیت و وظیفه‌ای که زنان روستایی برای به دنیا آوردن هفت یا هشت فرزند بر عهده دارند، توجه من را جلب کرد و انگیزه‌ای شد تا فیلمی درباره آن بسازم.

وی درباره ایده اولیه فیلم بیان کرد: ایده اولیه فیلم به سال ۱۳۹۰ باز می‌گردد که در آن زمان فیلم کوتاهی با عنوان «کات» را با موضوع تجدید فراش مردان به دلیل نازایی زن‌هایشان ساختم. سال‌ها پس از ساخت فیلم کوتاه «کات» بر اساس داستان اصلی و با اعمال تغییرات و اضافه کردن موارد مربوط به سوژه اصلی سرانجام موفق به ساخت نسخه بلند آن با عنوان «سونسوز» شدم که پخش بین المللی این فیلم پس از گذراندن مراحل فنی در اواخر سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

این کارگردان افزود: فیلم درباره کاظم، فیلمساز پیری است که ۲۰ سال قبل در مورد نازایی زنان روستایشان فیلمی ساخته اما زنان روستا به کار او پی برده و از ترس آبرویشان فیلم را دزدیده و آن را می‌سوزانند. بعد از گذشت چندین سال و با فرزند دار نشدن مردان از همسران دوم و سومشان، کاظم متوجه می‌شود که مشکل بچه‌دار نشدن نه از زنان بلکه از مردان بوده است. او که عذاب وجدان گرفته است، می‌خواهد گذشته را جبران کند و این بار به کمک دستیارانش فیلمی را با موضوع عقیم بودن مردان روستا بسازد که در این بین اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد.

جمالی در پایان خاطرنشان کرد: «سونسوز» فیلمی فمینیستی نیست. من به هیچ عنوان در موضوع فیلمم نمی‌خواستم به جنسیت اشاره کنم و اصلاً به دنبال نگاه فمینیستی نبودم، بلکه تلاش کردم نگاهی انسانی داشته باشم. در این فیلم ما حتی مردانی را داریم که همسران خود را طلاق نداده‌اند و علی‌رغم مشکل رایج در روستایی که قصه این فیلم روایت می‌شود، این مردان پای زندگی‌ مشترکشان ایستاده‌اند. به‌عنوان مثال دستیار کارگردان را در این فیلم می‌بینیم که می‌خواهد در آینده کارگردان شود، او نگاه جالبی دارد و همسرش را هم طلاق نداده و به زندگی خود متعهد است. من نه ضد مردان فیلم ساخته‌ام و نه به دنبال حمایت از زنان بودم؛ در «سونسوز» نگاهی انسانی جاری است که من تلاش کردم آن را نشان دهم و امیدوارم مخاطب هم همین احساس را داشته باشد.

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از مدیر فیلمبرداری: عبدالله شکری، فیلمبردار: محبوب شکرزاده، مدیر صدابرداری: رضا حیدری، صدابردار: امیر عباس علیرضایی، مدیرصحنه ولباس: رسول علیزاده، تدوین: امیر اطمینان و هما ولی زاده، صداگذاری: حسین قورچیان، طراح گریم: رحیم پرواسی، دستیاران گریم: سودا صدری، سجاد سیدهدا و رضا صاحب نظر، مدیر تولید: مقداد اکبری، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: امین راک، منشی صحنه: مینا عباس زاده، عکاس: وحید یوسف خانی، اصلاح رنگ: نیما دبیرزاده، مشاور رسانه‌ای: فرانک قنبری.

مهر