ماجرای خرید طلا در ۱۳ صفر!

در روز سیزدهم صفر، بازار طلای ایران با اقبال عجیب خریداران مواجه بود. برخی می‌گفتند: خرید طلا بنا بر روایات قدیمی در سیزدهم صفر خوش‌یمن، و به اعتقاد برخی با خرید طلا، می‌توان به حاجت و خواسته خود برسند.

وضعیت خاص بازار طلا و شلوغی این بازار، موجب به اشتراک گذاشته شدن تصاویر عجیبی از خریداران طلا شد. مطالب اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر روایات قدیمی که موجب اقدام مردمان برای خرید طلا در این روز می‌شد، دلالت داشت.

سرآغاز قصه چه بود؟

با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده اینستاگرام و تلگرام در باب رابطه سیزدهم صفر و خوش‌یمنی خرید طلا، باعث وضعیت وارونه در بازار طلایی که مدت‌های طولانی رکود را تجربه کرده بود توسط مشتریان شدند.

به گفته فعال قدیمی بازار طلا، محمد کشتی آرای که ۶۳ سال در این بازار مشغول است این اتفاق سابقه‌ای نداشته و بسیار عجیب بوده، و مردم در ماه محرم و صفر و به‌خصوص تا پایان سیزدهم صفر ملاحظاتی برای خرید طلا داشته و معتقد به سنگینی این ایام بودند. اما با موج عجیب‌وغریب خریداران سیزدهم صفر امسال، قیمت‌های حبابی و افزایشی در بازار طلا شکل گرفت.

او در ادامه گفت: به لحاظ سنتی، مذهبی، عرفی و تاریخی تاکنون چنین چیزی نشنیده بودم و فکر می‌کنم قدرت شبکه‌های مجازی در جاانداختن مسئله‌ای زیاد است، و چقدر خوب می‌شود برای کارهای مثبت، از این ظرفیت بهره برد.

به گفته این فعال صنفی، وقتی چنین حرف بی‌مبنایی را به‌سادگی می‌توان جا انداخت، امکان جاانداختن حرف‌های مفید هم وجود دارد.

کشتی آرای این اقدام و رویه که عمده خریدها طلای یک گرم و کمتر از یک گرم بود، مبارزه‌ای دینی دانسته که توسط تشکیلاتی با هر نیتی، برای خرید یک‌تکه طلا در روز سیزدهم صفر در فضای مجازی منتشر شده، و توانایی اثرگذاری در حوزه‌های دیگر بر باور مردم را دارد.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: در این روز همین اقدام و باور جدید مردم، موجب گران‌شدن ۷۵۰ هزارتومانی سکه و ۱۰۰ هزارتومانی هر گرم طلا درحالی‌که نرخ ارز و اونس جهانی ثابت بود، شد.

یک طلافروش منطقه مرکزی شهر هم در پاسخ به این سؤال که انتظار چنین اقبالی را داشتند گفت: از روزهای قبل در فضای مجازی مطالب بدون مبنایی دیده بودم و تصورم به نداشتن سند و خرافاتی بودن مطالب بود، اما با موج عجیبی از خریداران که اغلبشان با اعتقاد به حاجت‌روایی و خوش‌یمنی، طلاهای با مزد ساخت اندک و حتی دست‌دوم طلب می‌کردند، روبرو شدیم.

جستجو در احادیث و روایات هم جزئیات و اطلاعات فضای مجازی را در بر نداشت.

اتفاق روز ۱۳ صفر، به گفته یک فعال بازار  مانورهایی برای شکسته‌شدن رکود در بازار طلا داشت.

درحالی‌که به اعتقاد فعالان، بازار طلا تنها نوزدهم فروردین با تقاضای خرید شرف الشمس در هر سال مواجه بوده، و چنین ماجرایی در بازار طلا سابقه نداشته، اما به اعتقاد خریداران، حتی اگر روایاتی هم در مورد این اقدام نبوده کارشان فاقد ضرر و چیزی از دست نداده‌اند.

حالا در غیاب رسانه‌های فراگیر، شبکه‌های اجتماعی به مرجع مهمی از سوی مردم، برای کسب اطلاعات بدنه جامعه و مردم عادی تبدیل شده‌اند.

 آنچه مهم است با اتفاق رخ‌داده روشن شد، با وجودی که این شبکه‌ها در ایران فیلتر هستند، اما از ضریب نفوذ آنها برای جاانداختن چنین مسائلی نباید غافل شد.

انتخاب