لغو قانون معافیت زنان باردار از زندان

در ایتالیا جدیدا قانونی به تصویب رسیده است که در آن زنانِ باردارِ مجرم نیز به زندان می‌روند.

دولت ایتالیا جدیدا قانونی را حذف کرده است، قانونی که درآن زنان باردار و دارای نوزاد زیر ۱۲ ماه از زندان معاف می‌شدند؛ پیش از این، زنانی که مجرم شناخته می‌شدند، در صورت بارداری یا مراقبت از نوزاد، دوره حبس آن‌ها به‌طور خودکار به تعویق افتاد.

پارلمان دولت این قانون را که در زمان نخست وزیر قبلی «جورجیا ملونی» به تصویب رسیده بود اکنون باطل کرد.

بر اساس گزارش‌ها، زنان باردار و زنان دارای نوزاد در زندان‌های سنتی نگهداری نمی‌شوند، بلکه در یک مرکز ویژه و جداگانه نگهداری می‌شوند که در آن «شرایط بازداشت سبک‌تری» اعمال می‌شود.

این اقدام توسط ائتلاف سیاسی جناح چپ، AVS مورد انتقاد قرار گرفته است؛ آن ها بر این عقیده هستند که زندان زمینه سواستفاده از نوزادان را فراهم میکند درحالیکه آن ها بی تقصیر هستند.

آندره آیاکومینی، روزنامه‌نگار و سخنگوی یونیسف ایتالیا گفت که حقوق کودکان “تخلف ناپذیر” است و “باید توسط همه به رسمیت شناخته و از آن حمایت شود.”

قوانینی که امکان تعویق خودکار مجازات زنان باردار و مراقبان نوزادان را فراهم می کرد، به جنایتکارانی مانند آنا زهیروویچ کمک کرد تا  زندانی نشوند، او ۳۱ ساله و مادر ده فرزند است.

زاهیروویچ، همیشه باردار بوده یا هر بار که به دلیل سرقت دستگیر و محکوم شده است، از یک کودک خردسال مراقبت می کرده و بر اساس گزارش‌ها، او در ۲۰ سال گذشته ۱۴۸ محکومیت به نام خود ثبت کرده است، و اکنون با ۳۰ سال زندان مواجه است.

Womensagenda