لطفا در برابر آزار بانوان در اماکن عمومی سکوت نکنید

به گزارش جهان بانو سعیده غالبی، وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط با آزارهای خیابانی اظهار کرد: جرم مزاحمت برای نوامیس در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده است. طبق آنچه در این قانون مطرح شده است در صورتی که تعرض یا مزاحمت توسط برخی از افراد برای بانوان در معابر و اماکن […]

آزار زنان در خیابان و لزوم برخورد قانونی با آن

به گزارش جهان بانو سعیده غالبی، وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط با آزارهای خیابانی اظهار کرد: جرم مزاحمت برای نوامیس در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده است. طبق آنچه در این قانون مطرح شده است در صورتی که تعرض یا مزاحمت توسط برخی از افراد برای بانوان در معابر و اماکن عمومی اتفاق بیفتد و یا بانوان با الفاظ و حرکات مخالف حیثیت و شئون مورد توهین قرار گیرند، کسانی که به این کار اقدام کرده اند، مرتکب جرم شده‌اند و قانون‌گذار برای این قیبل کارها مجازات در نظر گرفته ‌است.‌

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به آزارهای خیابانی اضافه کرد: نوعی از آزار جنسی آزار خیابانی است که به‌ دلیل جنسیت برای بانوان رخ می‌دهد. این آزار به شکل های مختلفی اتفاق می‌افتد؛ لمس‌های عمدی توسط افراد، به‌کار بردن الفاظ جنسی(sexual)، تحقیر جنسی، توهین و تعرضات جنسی از انواع آزارهای خیابانی است.

غالبی در ادامه گفت: در جوامعی که روح مردسالاری هنوز در آن ها وجود دارد، بیشتر خانم ها یکی از انواع آن را تجربه کرده‌اند، بدون آنکه قانون در این مورد ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی عنوان کرد: ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی تنها ماده قانونی است که در حال حاضر به صورت اختصاصی در ارتباط با آزارهای خیابانی نسبت به بانوان وجود دارد. با این وجود هنوز برخی عوامل فرهنگی بر جامعه حکمفرماست و تعداد زیادی از بانوان به دلیل همین عوامل اقدام به طرح شکایت قضایی نمی‌کنند، چرا که می‌خواهند از گزند قضاوت‌های نابه‌جا در امان بمانند. اما لازم است که در صورت مورد تعرض قرار گرفتن بانوان در اماکن عمومی و یا خیابان فورا اعتراض کنند، با پلیس تماس بگیرند و به متهم اجازه ندهند که فرار کند. همچنین باید با سر و صدا از فرار متهم ممانعت کنند و یا شماره پلاک خودرو را ثبت کنند تا بتوانند اقدام قضایی انجام دهند.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: در سایر موارد هر گونه آزاری بدون اینکه هیچ نوع تبعیض مثبتی به سود بانوان اتفاق بیفتد، در قالب قوانین عمومی قرار می‌گیرند.

غالبی یادآور شد: هم اکنون شرایط فرهنگی جامعه ایجاب می‌کند که قوانین کاربردی‌تری به منظور حفاظت از امنیت بانوان در جامعه، امکان عمومی و حتی خصوصی وضع شود تا زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند از حمایت قانونی برخوردار شوند. همچنین لازم است که آن‌ها این توانایی را داشته باشند که هر کجا احساس کردند به حقوق انسانی شان آسیبی وارد شده به دستگاه قضا و قانون مراجعه کنند. دیگر افراد جامعه نیز باید حضور بانوان در جامعه را پذیرا باشند و به آنان آموزش‌های مورد نیاز مانند جرم‌انگاری و فرهنگ‌سازی داده شود تا از ایجاد آزار به نیمی از جمعیت کشور پیشگیری شود.

وی به لایحه حفظ کرامت و حیثیت زنان در برابر خشونت اشاره کرد و توضیح داد: این لایحه در دولت گذشته به مجلس ارائه شد تا به تصویب رسانده شود و در حال حاضر می‌تواند همچون نقطه عطفی در این زمینه قرار گیرد و باعث تاسف است که لایحه یادشده تاکنون در مجلس فعلی مسکوت مانده و مورد بی‌مهری مجلسی‌ها واقع شده ‌است. بنده اعتقاد دارم که لایحه حفظ کرامت و حیثیت زنان با وجود همه انتقاداتی که به آن وارد است، از این نظر که مسئله خشونت را مورد پذیرش قرار داده می‌تواند بسیار مفید واقع شود و با تغییرات بهتر و شرایط جامعه در آینده باب تصویب قوانین کامل‌تر را در این زمینه باز کند.

منبع: ایسنا