لزوم آسیب‌شناسی نقش کمرنگ زنان در تصمیم‌سازی ها در دولت چهاردهم

رئیس انجمن ایرانی مطالعات زنان با اشاره به حضور کم‌رنگ زنان در حوزه تصمیم‌سازی در سطح کلان در کشور، به دولت چهاردهم توصیه کرد که نسبت به چرایی حضور کم رنگ بانوان در این عرصه‌ها آسیب‌شناسی کند، چراکه نگاه کلیشه‌ای به این موضوع، زنان را در رسیدن به حقوق‌شان با مشکل مواجه می‌کند.

زهرا داور با اشاره به سخنرانی آیت‌الله رئیسی در اجلاس نیویورک گفت: شهید رئیسی در اجلاس نیویورک بر جنبش جهانی تعهد به خانواده تاکید کردند؛ رئیس جمهور جدید نیز لازم است بیشتر به خانواده و اقدامات لازم برای تحکیم بنیان خانواده اهمیت دهد. طبیعتا حقوق خانواده، زنان و کودکان زمانی تحقق پیدا می‌کند که به ابعاد مختلف این حقوق توجه شود.

وی افزود:زنان در همه زمینه‌ها نقش پررنگی دارند، به جز حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری که نشان‌دهنده حضور کمرنگ آن‌ها در عرصه سیاسی است. در دولت چهاردهم باید این آسیب‌شناسی انجام شود که چرا زنان در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در رابطه با سیاست‌های کلان کشور نقش مهمی ندارند؟

رئیس انجمن ایرانی مطالعات زنان با اشاره به نقش زنان در جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: خانم مرضیه دباغ فرمانده سپاه پاسداران، زن بود و منیره گرجی نیز از دیگر زنانی بود که در عرصه‌های تاثیرگذار کشور فعالیت می‌کردند بنابراین مشکل اعتقادی در این زمینه وجود ندارد، اما چه اتفاقی باعث شده است که حضور بانوان در مقاطع مختلف کمرنگ و محدود به افرادی با وابستگی‌های خاص شده است؟ چرا تعداد نمایندگان زن در مجلس کم است؟

داور تصریح کرد: از طرف دیگر نیز اگرچه معاونتی با عنوان معاونت امور زنان ریاست جمهوری وجود دارد، اما این نهاد چه نقشی ایفا می‌کند؟ تا چه اندازه می‌تواند در آگاه‌سازی، توانمندسازی و حساس‌سازی جامعه و مسئولان موثر باشد؟

وی با تاکید بر لزوم توجه دولت چهاردهم به سیاست‌های مغفول مانده در رابطه با خانواده نیز خاطر نشان کرد: علت عدم حضور پررنگ زنان در عرصه‌های سیاسی، نیاز به آسیب‌شناسی دارد؛ اگر قرار بر این باشد که تنها با نگاهی کلیشه‌ای به حضور زنان توجه کنیم، طبیعتا در احقاق حقوق افراد از جمله زنان و خانواده با مشکل مواجه خواهیم شد.

ایسنا