تحلیل خبر:

تاریخچه آب رفتن لباس زنان المپیکی در ورزش دو و میدانی

المپیکی‌های زن پس از دریافت مجوز پیوستن به بازی‌ها، دهه‌ها تیشرت و شلوارک ساده را در پیست می‌پوشیدند، اما در دهه 1960 پارچه‌ها به تدریج تنگ‌تر و خطوط پاچه‌ها بلندتر شدند.

خبر اصلی:

هنگامی که زنان برای اولین بار در مسابقات دو و میدانی المپیک در سال ۱۹۲۸ شرکت کردند، تیشرت‌ و شورت‌های گشاد می‌پوشیدند که گاهی اوقات با کمربند بسته می‌شد. المپیکی‌های زن پس از دریافت مجوز پیوستن به بازی‌ها، دهه‌ها تیشرت و شلوارک ساده را در پیست می‌پوشیدند، اما در دهه ۱۹۶۰ پارچه‌ها به تدریج تنگ‌تر و خطوط پاچه‌ها بلندتر شدند. در دهه ۱۹۸۰ استایل‌های کوتاه و بیکینی رایج شد و امروزه شلوارک‌های تنگ، جوراب شلواری، کت تک، کتانی، جلیقه، تیشرت، تاپ کوتاه و شلوارک و.. اما از آن زمان تاکنون پارچه بیشتری برای ورزشکاران رشته پیست زنان مورد استفاده قرار نگرفته است. در عوض، روند معکوس شده است و تفاوت‌ها با کیت‌های مردانه آشکار است. ژنو اذعان می‌کند که ورزشکاران باید گزینه‌هایی برای راحتی بیشتری داشته باشند.

تحلیل خبر:

در کتاب جنسیت و چهره تغییر یافته آموزش عالی اثر «کارول لیتوود» و «باربارا رید» پرسشی هوشمندانه و مهم در مورد زنان و ترویج ابژگی در میان آنان ارائه شده است.

آن پرسش این است: آیا این عادی است که در برهه‌ای که زنان توانمندی آن را یافته‌اند تا استعدادهای ذهنی خودشان را به نمایش بگذارند؛ جراحی‌های جنسیتی و زیبایی عادی شده و دختران و زنان در رسانه‌های غربی به شدت جنسیتی می‌شوند؟

این سوال مهم یک راهنمای کارگشا برای درک بهتر آنچه که بر زنان و دختران در چرخه‌ی باطل خودشی انگاری تحمیلی غربی اتفاق می‌افتد می‌تواند باشد. اگر روزی زنان برای کسب سواد و تحصیلات جنگیدند تا استقلال و کرامت شخصیتی شان به عنوان یک انسان را اعاده کنند و امروز این امر به وقوع رسید. امروز شکل جدیدی از استثمار و دون مایه نمودن زن در حال وقوع است.

مجری این طرح استثماری جدید مردسالاری نوینی است که با ابزار استاندارسازی برای زیبایی زنان را به سوی مصرف تولیدات صنعت زیبایی و شرکت داوطلبانه در ابژه پنداری خود؛ از آنچه برایش می‌جنگید باز بماند.

این امر نه تنها در علم و تحصیلات، پزشکی و بهداشت ، هنر بلکه در ورزش نیز دیده می‌شود. چون این عرصه‌ها عرصه شکوفایی زن نیز تلقی می‌شوند؛ شکوفایی روحی و جسمی.

نگاه التذاذ آمیز غرب اما آن نیست که زن رشد معنوی پیدا کند بلکه آن است که زن به پستوی مدرن بوالهوسانه مردان وارد گردد. لذا شاهد هستیم که هر دوره لباس‌های رسمی المپیک برای بسیاری از رشته های ورزشی؛ لباس زنان آب رفته و کوتاه می‌شود.

جهان‌بانو