لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران در وضعیت ابهام

اعضای شورای شهر تهران به لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران به علت عدم پیوست های ساختار و شرح وظایف رأی مثبت ندادند و مقرر شد تا پس از در اختیار قرار دادن پیوست ها درباره این لایحه رأی گیری مجدد شود.

اعضای شورای شهر تهران‌ در جلسه روز سه‌شنبه، بررسی لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران را در دستور کار خود قرار دادند و نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران جزییات این لایحه را تشریح کرد. وی گفت: با تشکیل این مرکز جایگاه اداری زنان در شهرداری تهران رشد می‌کند. باید سطح زنان در شهرداری ارتقا پیدا کند و در همه معاونت ها مسائل زنان حتی در اجرای مأموریت ها مورد توجه قرار گیرد و باید این اداره کل به مرکز تبدیل شود.

وی افزود: شهرداری تهران باید برای تشکیل مرکز زنان و خانواده اقدامات لازم را انجام دهد و ظرف یک ماه پس از اجرای این مصوبه تشکیلات لازم را اجرا کند. تشکیل این مرکز برای رشد جایگاه زن و خانواده ضروری است.

در ادامه شمس احسان، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در از این لایحه در پاسخ به سوال چمران، رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه تبدیل این اداره کل به مرکز چه سودی برای زنان دارد؟ گفت: اداره کل بانوان زیر مجموعه معاونت اجتماعی با ۲۰ نیرو است و نمی‌تواند در راستای اسناد بالادستی در رابطه با بهبود وضعیت زنان و خانواده و انتظارات مقام معظم رهبری اقدام اثرگذاری انجام دهد و در شهر تهران تحول ایجاد کند، چراکه زیرساخت ها و منابع محدودی دارد.

وی با بیان اینکه ایجاد مرکز زنان ممکن است باعث بهبود وضعیت موجود شود، گفت: زیرساخت هایی که در دوره ۱۲ ساله شهردار اسبق ساخته شد در کل استانها گسترش یافته و تمایل داریم که این مرکز زیر مجموعه شهردار تهران باشد، نه زیر مجموعه معاونتی در شهرداری تهران.

مریم اردبیلی، مدیرکل بانوان شهرداری تهران نیز در دفاع از این لایحه اظهار کرد: ما موضوع خانواده و خانواده محوری را در شهر پیگیری می‌کنیم با این حال کمبودهایی در این راه وجود دارد. در طول این سه سال، فعالیت های زنان بسیار بیشتر شده است و مدل‌های متفاوتی از فعالیت‌های دخترانه و زنانه را در تهران اجرا کردیم و توانستیم مشارکت زنان تهرانی را جلب کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع زیرساخت مخصوص زنان در تهران داریم، اضافه کرد: برای توسعه و حفظ این مراکز و اجرای پروژه‌های «تهران خانواده» که باید در همه معاونت های شهرداری تهران دنبال شود، به درجه‌ای از رابطه مستقل با واحدهای شهرداری تهران نیاز داریم.

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران در ادامه بررسی این لایحه در مخالفت با این اقدام گفت: جایگاه‌ها نباید مخدوش شود. یک لایحه آمده و ای کاش شهردار تهران و معاون مربوطه حضور داشتند تا این برداشت نشود که جنسیتی تصمیم گیری می‌شود.

اقراریان نیز در مورد این لایحه با طرح این سوال که این ارتقاء سازمانی چه تاثیری بر ارتقاء جایگاه زنان دارد؟ گفت: معتقدم جایگاه ارتقاء سازمان باید به اثرگذاری بیشتر در سازمان منجر شود و فکر می‌کنم مسئله ارتقاء جایگاه چندان مطرح نیست؛ بلکه صرفا ارتقاء جایگاه زنان است و مدیران آقا باید به این مسأله توجه کنند.

نادعلی نیز با در دفاع از این لایحه با بیان اینکه اتفاقا اداره کل بانوان عملکرد موفقی داشته و این موضوع را بانوان فعال نیز تأیید می‌کنند، گفت: اداره کل بانوان برای اجرای مصوبات و برنامه‌های شورای شهر بسیار تلاش کرده است.

ناصر امانی نیز در رابطه با این لایحه با تأکید بر اینکه این لایحه باز است، افزود: شرح وظایف و ساختار سازمانی این مرکز حتی امروز هم که قصد رأی گیری در مورد آن را داریم، به صحن نیامده تا ما ببینیم قرار است چه تغییراتی اتفاق بیفتد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه همه شرح وظایف و پیشنهادات که براساس اظهارات اعضا در کمیسیون ارائه شده، باید در اختیار همه اعضا قرار گیرد تا در جلسه آینده این موضوع به رأی گیری گذاشته شود، تصریح کرد: اعضای شورای شهر باید بتوانند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. من خودم لایحه را دیده‌م، اما ساختار را ندیده‌ام و اعلام می‌کنم که در جلسه رأی گیری، معاون و یا اگر شهردار موافق باشد در آن جلسه حضور داشته باشند و توضیح دهند.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با رأی خود به پیشنهاد چمران، رئیس شورای شهر تهران مبنی بر تعویق رأی گیری و برگشت به کمیسیون مربوطه در رابطه با این لایحه رأی مثبت دادند.

ایسنا