بررسی قوانین پوشش زنان در ادیان مختلف

پوشش یا حجاب عنوانی است که نه در دین اسلام بلکه در همه ادوار تاریخی و دینی به آن اشاره شده و نظریه پردازان غربی و اروپایی بسیاری به این موضوع پرداخته‌اند. با شروع انقلاب صنعتی آرام آرام جهان به سمتی پیش رفت که در کارخانه‌ها از زنان به جای مردان استفاده کنند، چراکه دستمزد زن از مرد کمتر است و نگاهی کم توقع‌تر به کارفرما دارد.
حجاب

چرا حجاب؟

این سوالی است که بیشتر نوجوانان و جوانان درباره آن هزاران پاسخ دادند در واقع پیکان بیشترین انحرافات و کج‌روی‌ها در نسل جوان به سمت اعتقادات و دین است که دشمنان هر جامعه نیز روی آن تمرکز می‌کنند و می‌پرسند مگر در زمان یونان، کوروش، آریایی‌ها، زرتشت و … حجاب بوده که الان بخواهیم آن را رعایت کنیم؟ این نوع پوشش به اصطلاح حجاب که ریشه عربی دارد پس از ظهور اسلام پدید آمده و مختص مسلمانان است، اما شواهد و آنچه در تاریخ ذکر شده حاکی از پوشش کامل زنان و مردان در هر دوره تاریخی و دینی است. شاید در برهه‌ای از زمان کمرنگ شده باشد، اما پوشش کامل برای زنان و مردان نیز وجود داشته است.

نظریه افراد مختلف غربی و خارجی درباره پوشش و جایگاه زنان در جامعه

ژان ژانک روسو نظریه‌پرداز فرانسوی بیان می‌کند که شبیه شدن زنان به مردان باعث تسلط مردان به زنان می‌شود، مردان پوشش خاص خود دارند  و اگر زنان هم بخواهند همان پوشش را به همان شکل داشته باشند، این منجر به آزادی برای زنان است.

ویکتورهوگو از آزادی زنان با عنوان بردگی یاد می‌کند و می‌گوید خیلی سال است که بردگی در اروپا از بین رفته، اما بردگی در اروپا همچنان ادامه دارد و بر زنان تحمیل می‌شود و نامش فحشاست. 

در کتاب فمنیست در آمریکا آمده وقتی به زن اجازه دادیم هر کاری کند و حجاب هم آزاد باشد. آزار جنسی و مزاحمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، درواقع جامعه‌ای که علیه شرم و حیا اعلام جنگ کند دشمن زنان است

 ویل دورانت درباره جایگاه زنان بیان می‌کند؛ وقتی یک زن بر سر کاری حاضر می‌شود نه بیمه لازم دارد و نه هزار حق و حقوقی که به مرد تعلق می‌گیرد، بنابراین بسیاری از سرمایه داران فریاد دفاع از حقوق زن دارند. قبل و بعد از قرون وسطی زن را به عنوان موجودی بالاتر از حیوان و پایین‌تر از انسان می‌دانستند.

جان. اِف کندی رئیس جمهور سابق آمریکا می‌گوید من امیدوارم به آینده این جامعه نیستم، چراکه جوانان آن به سمت هرزگی روی آوردند.

گاندی در پاسخ به نوع آزادی زنان می‌گوید؛ زن هرگاه که درصدد آزادی برآمد مورد خطر جدیدی قرار گرفت و بازیچه و وسیله هوس رانی مردان شد، من ترجیح می‌دهم نسل انسان نابود شود تا اینکه بماند و با تبدیل شدن زن یا ظریفترین مخلوق الهی به شهوت از هر حیوانی پست تر گردد.

حجاب در دیگر ادیان 

یونان باستان

زنان در یونان باستان حجابی شبیه چادر داشتند، لباسی بلند که تمامی بدنشان را می‌پوشاند. پوشش آن‌ها نیز حکایت بر این دارد که دختران و زنان آن‌ها هنگامی که به بازار یا محل های پر رفت و آمد می رفتند خود را از نگاه مردان می پوشاندند و پارچه ای بزرگ مانند روسری برسر داشتند.

با مروری بر اسناد تاریخی قبل از میلاد، قبیله ای در کنار دریا سیاه زندگی می کردند که مردمان بسیار وحشی داشتند که نیم نژاد آن ها مغول بود و نیمی دیگر اروپایی، زندگی آن ها قبیله ای بود و اکثر اوقات در ارابه به سر می بردند. در تفکر آن ها زن موجودی ارزشمند بود و او را همیشه پشت پرده به دور از نگاه مردان غریبه نگه می داشتند. حتی در یونان باستان زن در همه محیط های عمومی حضور نداشت و فقط در صورتی که خویشاوندان و دوستان خود را ملاقات کند، یا در جشن های مذهبی حضور داشته باشد، خارج از خانه رفت و آمد می کرد.

حجاب زن در ایران باستان

شاید سخت ترین شرایط برای زنان در ایران، مختص برهه زمانی ایران باستان بود، چراکه زنان اجازه نداشتند چهره آن ها را کسی جز پدران، برادران و همسرشان ببینند، حتی این موضوع در دیوار نگاره‌های تاریخی که از آن دوران به جای مانده است به خوبی قابل درک است.

براساس آنچه در اسناد تاریخی ذکر شده زنان جدای از اینکه لباسی بلند برتن داشتند، عبا یا چادری بر سر می انداختند تا چهره و اندامشان مشخص نشود، به تعبیری زنان در دوران ایران باستان دو پیراهن برتن می کردند. زنان در دروه ساسانیان که دین زرتشت رواج پیدا کره بود، به همین صورت بود، حتی به هنگام عبادت نیز زنان و مردان آن ها روبنده‌ای سفید بر چهره داشتند تا دیده نشوند.

حجاب زن در یهودیت

دراصول اخلاقی «تلمود» که یکی از کتاب‌های مهم دینی و درحقیقت فقه مدوّن و آیین نامه زندگی یهودیان است، آمده: اگرزنی به نقض قانون یهود بپردازد، چنانچه مثلا بی آنکه چیزی برسر داشت به میان مردم برود ویا در شارع عام نخ می‌رشت یا با هرسنخی از مردان درد دل می‌کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که، چون درخانه اش تکلم می‌نمود، همسایگانش می‌توانستند سخنان او را بشنوند، درآن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.

حجاب زن در مسیحیت

در کتاب انجیل آمده است؛ پولس دررساله خود به قرنتیان تصریح می‌کند: «اما می‌خواهم شما بدانید که سر هر مرد، مسیح است و سر زن، مرد و سر مسیح، خدا. هر مردی که سر پوشیده دعا یا نبوت کند سر خود را رسوا می‌نماید. اما هرزنی که سر برهنه دعا کند، سر خود را رسوا می‌سازد؛ زیرا این چنان است که تراشیده شود. زیرا اگر زن نمی‌پوشد، موی را نیز ببرد واگر زن را موی بریدن یا تراشیدن قبیح است، باید بپوشد؛ زیرا که مرد از زن نیست، بلکه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن آفریده نشده، بلکه زن برای مرد. ازاین جهت زن می‌باید عزتی بر سر داشته باشد به سبب فرشتگان … دردل خود انصاف دهید آیا شایسته است که زن نا پوشیده نزد خدا دعا کند.»

ونیز در انجیل، در رساله پولس، به تیمو ثیوس می‎‌گوید : «و همچنین زنان خود را بیارایند به لباس حیا و پرهیز، نه به زلف ها وطلا و مروارید ورخت گران بها ، بلکه چنان که زنانی را می شاید که دعوای دینداری می کنند به اعمال صالحه».

زن گوهری جاودانه است اگر؟

هیچ دینی به اندازه اسلام زن را زیبا و ارزشمند توصیف نکرده است، زنی که والاترین جایگاه بشریت را نزد پروردگار دارد پس چه می‌شود که گاهی فراموش می‌کنیم زن کالا نیست و وظایفی دارد که با ظرافت تمام انجام می‌شود نه با خشونت مردانه!

خبرنگاران جوان