بازنگری و توجه به قوانین خانواده از مهم ترین دغدغه هاست

یکی از دغدغه های رهبر انقلاب توجه به آرا و قوانین موجود با در نظر گرفتن حقوق زن و خانواده جهت جلوگیری از ظلم به زنان در جامعه و خانواده است .
خانواده

انسیه خزعلی در جشنواره ملی آرای قضایی با محوریت زن و خانواده به این نکته اشاره کرد که توجه به حقوق زنان در جامعه و خانواده از ضروریات مهم بوده و باید به گونه ای عمل شود که به زنان ظلمی وارد نگردد.

بررسی های جدی در دهه ۶۰ در ایران باید انجام شود زیرا مطابق با آمارهای خام موجود بیشترین جرم ها مربوط به این زمان بوده و زنان مورد سوء استفاده در زمینه قاچاق مواد مخدر قرار می گرفتند. خوشبختانه ایران به لحاظ آمار زنان زندانی در جایگاه خوبی قرار دارد اما همین مقدار اندک با تلاش و اهتمام مسئولین و دیگر افراد جامعه باید رفع شود.

باتوجه به اینکه زنان بزه دیده آسیب های روحی بسیاری را تجربه می کنند، بهتر است قضات با نگاه عادلانه تری به موضوعات آنان نگاه کرده و این مسئله یکی از محورهای جشنواره ملی آرای قضایی است. بر همین اساس قاضی باید به مشکلات زنان آسیب دیده گوش دهد و باید ببیند که چقدر حکم او می‌تواند درمانگر باشد. مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید دارد که ظلم به زنان نشود؛ اینها مواردی است که باید آن­را در حوزه قضایی جدی گرفت.

خزعلی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مسائل مربوط به خانواده در قانون نیاز به بازنگری دارد، گفت: خواهشمندم که در بخش قانون‌گذاری تنقیحی داشته باشیم؛ ۶۰ درصد مسائل مربوط به خانواده نیاز به بازنگری دارد. همچنین اجرای عدالت و احقاق حقوق زنان و قوانین مربوط به آنان باید شناسایی و در اختیار ما گذاشته شود. ناگفته نماند که واکاوی نقش رویه قضایی در استحکام خانواده‌ها مهم است. همچنین باتوجه به افزایش آمار طلاق باید رویه‌های مربوطه در این زمینه اصلاح شود تا طلاق کاهش یابد.

یکی از پیشنهادات در حوزه پیشگیری و کاهش میزان طلاق در کشور، برنامه مشاوره به زوجین از ابتدا ازدواج تا ثبات زندگی بوده که ابتدا به صورت تلفنی و در گام بعدی به صورت حضوری در ۵ استان کشور در حال اجراست و در آینده در دیگر استان ها اجرا خواهد شد.

ایسنا