قلب زنان در معرض خطر ماموگرافی

به گفته پژوهشگران، امکان خطر بیشتر بیماری قلبی در زنان با تجمع‌های کلسیمی که در ماموگرافی‌ها شناسایی می‌شود، وجود دارد.

در نشست سالانه انجمن یائسگی در شیکاگوی آمریکا، دو گروه پژوهشی گزارش کردند: پلاک‌های کلسیمی در شریان‌های پستان که در ماموگرافی‌ها مشاهده شده، معمولاً نشانه سرطان پستان نبوده؛ بلکه نشانگر افزایش خطر  ابتلا به بیماری قلبی است.

با پیگیری نزدیک به ۴۰۰ زن به مدت ۱۸ سال، دریافتند که در ۲۳ درصد از زنان دارای تجمع کلسیم یا کلسیفیکاسیون در شریان پستان، بیماری قلبی_ عروقی ناشی از تصلب شرایین _ تنگی و سفتی شریان‌ها که جریان خون را کاهش می‌دهد_ تشخیص داده می‌شود. درحالی‌که این رقم، در زنانی که این علامت را در ماموگرافی ندارند۱۳.۹ درصد است.

به گفته پژوهشگران کالج پزشکی دانشگاه درکسل در پنسیلوانیای آمریکا، چنین ارتباطی در پژوهش‌های پیشین هم وجود داشته بنابراین، وجود تجمعات کلسیمی در شریان پستان در ماموگرافی‌ها باتوجه‌به یافته‌های مشابه آنها، باید به طور روتین گزارش شوند.

حمله قلبی فقط در مردان رخ نمی‌دهد زنان هم در معرض خطر هستند

بنا بر تجزیه‌وتحلیل تحقیق جداگانه توسط پژوهشگران کالج ایالتی پزشکی پن در پنسیلوانیا، بر اساس داده‌های ۹ بررسی قبلی که شامل تقریباً ۴۷۰۰۰ زن می‌شدند و برای نزدیک به ۱۲ سال به طور متوسط پیگیری شده بودند، دریافتند زنانی که تجمع کلسیمی در شریان پستان آنها در ماموگرافی مشاهده شده، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی، مرگ ناشی از بیماری قلبی_ عروقی و بیماری قلبی_ عروقی ناشی از تصلب شرایین و نارسایی احتقانی قلب هستند.

به گفته کارشناسان، یافته‌های این بررسی‌ها این نظر را که عوامل خطرساز برای بیماری قلبی_ عروقی در زنان با مردان متفاوت است، تقویت می‌کند.

همشهری آنلاین