قتل هزار کودک در هر روز؛ عدم بازدارندگی قانون در برابر سقط جنین

روزانه هزاران جنین کشته می‌شوند با این وجود در مرحله صدور احکام علیه مجرمین، ابطال پروانه پزشکی کمتر صادر می‌شود.

«تصور کنید مادری فرزند نوزاد و بی‌دفاعش را به قتل برساند.» این نظر یکی از پزشکان ماما درباره سقط جنین است.

صابر جباری فاروجی، رئیس مرکز جوانی جمعیت گفت که روزی ۱۰۰۰ سقط در کشور رخ می‌دهد با این وجود در مرحله صدور احکام علیه مجرمین، ابطال پروانه پزشکی کمتر صادر می‌شود.

این درحالی است که طبق قانون مجازات اسلامی چنانچه ماما یا پزشک به طور غیرقانونی وسایل سقط را تهیه کند پروانه فعالیت مامایی یا پزشکی او باطل می‌شود.

سقط جنین در ۱۰ سال گذشته در حال افزایش است، به عنوان مثال در سال ۱۳۹۳ روزانه کمتر از ۶۰۰ سقط قانونی و غیرقانونی رخ داده است.

براساس آمارها سالانه بین ۳۵۰ تا ۵۳۰ هزار سقط در کشور رخ می‌دهد به این معنا که یک سوم از نوزادان متولد نمی‌شوند. متأسفانه تنها ۲۰هزار سقط غیرارادی و با مجوز رخ می‌دهد.

اغلب دلایل مادران برای سقط، پیشرفت، عدم آمادگی، تحصیل و اشتغال است.

سقط جنین براساس خواست خود فرد در بسیاری از کشورها ممنوع است و علاوه بر مجازات ماما و پزشک، مادر نیز در سقط غیرقانونی مورد مجازات قرار می‌گیرد. در السالوادور سقط «بدترین نوع قتل» محسوب می‌شود که تا ۵۰ سال حبس به مجرم تعلق می‌گیرد.

در برزیل و لهستان سقط تنها در صورت خطر مرگ مادر و تجاوز مجاز است. البته در ایتالیا، ایرلند، کلمبیا و تایلند سقط تا هفته ۲۴ بارداری قانونی است، با این وجود ۶۷ درصد از پزشکان زنان ایتالیا سقط جنین خودخواسته را برای بیماران انجام نمی‌دهند.

لیلا رحمانی، پزشک زنان و زایمان، اعتقاد دارد که می‌توان مانع فعالیت پزشکان متخلف شد و می‌گوید که با توجه‌ به تعداد مراجعه کنندگان و با استفاده از نظارت نامحسوس نهادها می‌توان پزشکان و ماماهایی که از راه‌های غیرقانونی اقدام به سقط جنین می‌کنند را شناسایی کرد.

با این وجود سلیمان حیدری، مدیرکل مرکز نظارت امور درمان با بیان برخی نواقص قانونی می‌گوید که برای اثبات جرم باید جنین سقط شده وجود داشته باشد و ثابت شود که پزشک این کار را انجام داده است. اگر پیش از سقط تخلف را کشف کنید براساس قانون ماما مرتکب جرم نشده است.

طبق مطالعه‌ای که توسط اندیشکده موج انجام شده است حاکمیت باید با گفتمان سازی نگرش به جنین را تغییر دهد به به صورتی که به جنین به عنوان لخته خون بی جان نگاه نشود، بلکه جنین به عنوان موجودی زنده تلقی شود. همچنین با وضع قوانین سخت‌گیرانه در برابر داروهای سقط جنین و مراکز سقط جنین زمینه ارتکاب به این جرایم را از بین ببرد.

 فارس