قتل و خشونت علیه زنان در کنیا

گزارش ها حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۶ میلادی تا دسامبر ۲۰۲۳حداقل ۵۰۰ زن در این کشور به قتل رسیده‌اند درحالی‌که بسیاری از قتل‌ها گزارش نشده است.

قتل زنان و خشونت علیه آنان زنان کنیا را به اعتراض واداشت. خلأ قانون در این مورد و عدم برخورد قاطع با مجرمان علیه زنان آمار خشونت و قتل را در این کشور به‌طور فزاینده ای بالا برده است.

هزاران زن در نایروبی، پایتخت کنیا، علیه تبعیض جنسیتی دست به اعتراض زدند، این تظاهرات در اعتراض به دلیل کشتن حداقل ۱۴زن در طول کمتر از دو ماه، در روز شنبه برگزار شد.

معترضان تیشرت هایی بر تن داشتن که نام زنان قربانی برروی آن ها چاپ شده بود.

گزارش ها حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۶ میلادی تا دسامبر ۲۰۲۳ حداقل۵۰۰ زن در این کشور به قتل رسیده‌اند درحالی‌که بسیاری از قتل‌ها هم گزارش نشده است.

تظاهرات اخیر علیه «زن کشی» بزرگترین رویداد در نوع خود علیه خشونت جنسی در این کشور محسوب می‌شود. یکی از زنان قربانی خشونت در سال جدید میلادی، دانشجویی بود که برای باج‌گیری ربوده شد، قطعه قطعه و سرش از تن جدا شد بود‌.

فعالان می‌گویند رسیدگی به پرونده‌های خشونت مبتنی بر جنسیت در دادگاه‌های کنیا روندی بسیار طولانی دارد، نقصی که به «مجرمان جرات ارتکاب جنایات علیه زنان را می‌دهد.»

یورونیوز