قانون جدید اتحادیه اروپا برای محدویت زنان مسلمان

تصمیم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت حجاب کارکنان و کارمندان در اماکن کاری، پیامدهای قابل توجهی برای زنان مسلمان در این قاره خواهد داشت.

به گزارش جهان بانو، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا بدون در نظر گرفتن حق زنان مسلمان برای داشتن حجاب، تصمیمی مبنی بر ممنوعیت حجاب در محل کار را صادر کرد.

در آخرین حکم دیوان دادگستری آمده است: شرکت ها در این مجموعه این اجازه را دارند که ممنوعیت حجاب را تازمانی که ممنوعیت کلی تبعیضی بین کارمندان به وجود نیاورد، اجرا کنند.

مسئولان دیوان دادگستری ادعا کردند در صورتی که این تصمیم برای همه کارکنان به طور کلی و بدون تبعیض اعمال شود، تبعیض مستقیم محسوب نمی شود.

«عربی ۲۱» با لوئیس میگل بوئنو، سخنگوی رسمی اتحادیه اروپا در خاورمیانه و شمال آفریقا در رابطه با این تصمیم درخواست مصاحبه کرد، اما وی نپذیرفت و گفت:  ما نمی توانیم در ارتباط با تصمیمات دادگاه اظهار نظر کنیم.

تبعیض علیه زنان مسلمان

«حسام شاکر» نویسنده و تحلیلگر سیاسی در رابطه با این موضوع اظهار کرد: این تصمیم پوشش قانونی برای اقداماتی است که تبعیض علیه زنان مسلمان در اروپا محسوب می شود یا دسترسی آنها به فرصت های شغلی را محدود می کند، چرا که در صورت اجرای این قانون برابری آنها با سایر کارمندان و کارکنان زن به وقوع نمی پیوندد.

شاکر در گفتگوی اختصاصی با عربی ۲۱ خاطر نشان کرد که تصمیم دادگستری اتحادیه اروپا برای شرکت ها، موسسات و کارفرمایان فرصت تبعیض علیه زنان مسلمان را فراهم می کند. همچنین هوشمندانه این موضوع مطرح می شود که این تصمیم تعبیض آمیز نیست و به طور کلی در رابطه با نوع پوشش است. با این وجود چنین تصمیمی پوشیدن لباس های مورد نظر با پیشینه مذهبی به طور خاص برای زنان مسلمان را ممنوع می کند و این فرصت را به برخی شرکت ها می دهد تا کارمندان مسلمان را به دلیل انتخاب لباس تحت فشار قرار دهند.

آیا این تصمیم الزام آور است؟

شاکر که ساکن یکی از کشورهای اروپایی است، بر این باور است که این تصمیم اگرچه الزام آور نیست، اما به شرکت ها این بهانه را می دهد که آن ها به اعمال تبعیض در خصوص کارکنان مسلمان به طور خاص برای انتخاب لباس نیاز دارند. در نتیجه، هر کارفرما و یا هر شرکتی این اجازه را دارد که به بهانه حکم دیوان دادگستری اروپا محدودیت هایی در رابطه با لباس اعمال کند.

این نویسنده تاکید می کند: در اینجا نه تنها به فرصت های برابر و امکان ارتقا اداری برای زنان مسلمان آسیب وارد می شود، بلکه تاثیر آنچه را که اصطلاحا سقف شیشه ای نامیده می شود، یعنی موانع نامرئی را که مانع از امکان فعالیت گروه های خاص در جامعه به خصوص زنان مسلمان است، چند برابر می کند. بنابراین ما در اینجا از قانونی صحبت می کنیم که بر بازار کار تاثیر خواهد گذاشت، محیط های مشخصی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و مشکلات بزرگی برای زنان مسلمان در محیط های کاری مختلف به وجود می آورد.

شاکر می گوید: در واقع این تصمیم به صورت مغرضانه ای در جهت منافع کارفرمایان است. وقتی چنین تصمیماتی اتخاذ می شود، زنان آسیب می بینند و بار اضافی بر دوش آنها گذاشته می شود.

این نویسنده می گوید که تصمیم دادگستری اتحادیه اروپا با توجه به مشکلات موجود در تعدادی از محیط های کاری اروپا در خصوص جذب زنان مسلمان، به طور برابر مورد توجه قرار نمی گیرد و یا با تبعات آن برخورد نمی شود. با اطلاع رسانی مداوم، مدیریت موسسات و شرکت ها یا کارفرماها به خود حق می دهند که محدودیت هایی در انتخاب لباس اعمال کنند.

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی خاطر نشان می کند: خطرناک‌ترین مسئله در این زمینه این است که اقدامات عملی برای این تصمیم تاثیر روانی بدی بر نسل جوان زنان مسلمان خواهد گذاشت.

 پیامدهای سیاسی این تصمیم

شاکر درباره پیامدهای سیاسی این تصمیم بیان می کند: مسلم است که این تصمیم تاثیرات اجتماعی و سیاسی در واقعیت اروپا بر جای خواهد گذاشت. فرهنگ ممنوعیت یکی از مشکلات موجود در جامعه امروز اروپاست که عمدتا در رابطه با زنان مسلمان اعمال می شود. در اینجا برکسی پوشیده نیست که دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در رابطه با میزان استقلال در تصمیم گیری هایش مورد انتقاد قرار دارد. این دیوان از قضات منصوب یا تفویض شده توسط کشورهای عضو تشکیل شده است . در واقع، تصمیم اخیر بیانگر فرصتی برای تاثیرگذاری در تصمیمات قضایی است.

وی هشدار داد که این تصمیم به گسترش سوء استفاده و اعمال تبعیض آمیز علیه زنان دامن می زند و به افرادی که این اقدامات را انجام می دهند، انگیزه می بخشد.

 گزینه های مسلمانان

این نویسنده درباره گزینه های مسلمانان اروپا درباره این تصمیم گفت: مسلمانان بیش از آنکه در ایجاد فشار نقش آفرینی کنند، در تیررس کمپین های فشار و تحریف قرار داردند، چرا که در ۱۰ سال گذشته آسیب های جدی به نهادهای اصلی نمایندگی آنها وارد آمد.

شاکر می گوید: درست است که جمعیت مسلمانان در اروپا درحال افزایش است، با این وجود تمرکز بر تب تعقیب اجتماعی مسلمانان اروپا که شامل کمپین های سیاسی و رسانه ای است، این موضوع را نابرابر کرده است. بنابراین مسلمانان در برخی از محیط ها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و به طور نرم در کشورهای دموکراتیک از نظر فرهنگی سرکوب می شوند و این نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ است.

وقتی پوپولیسم بالا می رود، راست های افراطی بالا می آیند و تنش های اجتماعی حاکم می شود، تأثیر این تصمیم ها در واقع می تواند سخت باشد. مشخص است که زنان مسلمانان مالیاتی بالاتر از این تبعیض پرداخت می کنند.

شبستان