قاعدگی یا یائسگی؟ کدام برای زنان بهتر است؟

اگر زنان برای همیشه قاعدگی داشته باشند، سالم تر و شادتر خواهند بود؟ تخمدان ها همه چیز را از متابولیسم گرفته تا خلق و خوی افراد تحت تاثیر قرار می دهند . بر این مبنا برخی از دانشمندان امیدوارند بتوانند روند پیری را کاهش دهند.

مسئله این است که با افزایش  طول عمر  تخمدان ها، زنان ممکن است شانس بیشتری برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی، زوال عقل، پوکی استخوان، چاقی، دیابت و سایر شرایطی که می تواند بر سلامت آنها تأثیر بگذارد داشته باشند و روند یائسگی به تاخیر می افتد.

در ماه ژوئیه، تیمی از دانشگاه کلمبیا با استفاده از یک داروی شناخته شده و ارزان قیمت به نام راپامایسین، نتایج اولیه تلاش خود را برای افزایش طول عمر تخمدان اعلام کردند . این دارو که کارکرد آن بهبود دهنده سیستم ایمنی برای بیماران پیوند عضو است، از دست دادن طبیعی تخمک ها از تخمدان ها را کند می کند و نشان داده شده است که زندگی تخمدان را در موش ماده افزایش می دهد.

دانشمندان تخمین می زنند که این دارو می تواند پیری تخمدان (یائسگی )را تا حدود ۲۰ درصد به تعویق بیاندازد و این می تواند  افزایش طول عمر افراد باشد.

 همچنین  روش دیگری با هدف کاهش سرعت انتشار تخمک، توسط Oviva Therapeutics، یک شرکت بیوتکنولوژی ایالات متحده، در حال بررسی است. دیزی رابینتون، مدیر عامل و بنیانگذار این شرکت، می گوید: این شرکت از “پروتئین مهندسی شده ای مبتنی بر هورمونی به نام هورمون ضد مولر (AMH) استفاده می کند. هرکسی که تحت آزمایش های باروری قرار گرفته باشد با AMH آشنا خواهد بود زیرا مقدار آن در جریان خون زنان بهترین تخمین را از ذخایر تخمک زن در اختیار پزشکان قرار می دهد. رابینتون می گوید: AMH به طور طبیعی در بدن زنان و مردان تولید می شود. در زنان، این امر به تنظیم تعداد تخمک در حال بلوغ در هر چرخه کمک می کند. رابینتون می‌گوید “هدف بزرگ” Oviva Therapeutics این است: افزایش سطح این پروتئین در خون، بنابراین می‌توانیم تعداد تخمک‌هایی که در طول زمان از دست می‌روند را کاهش دهیم و با انجام این کار، یائسگی را به میزان قابل توجهی به تعویق بیاندازیم.

در زنان مسن‌تر، ممکن است انتظار داشته باشید که تخمک‌های اضافی باقی‌مانده که یائسگی را به تعویق می‌اندازد، کیفیت پایینی داشته باشند، اما رابینتون فکر نمی‌کند که این موضوع بر تأثیرات سلامت ناشی از کارکرد تخمدان‌ها تأثیر بگذارد. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تخمدان برای تولید هورمون هایی که سلامت و تندرستی ما را حفظ می کند باید یک تخمک باکیفیت داشته باشد  وجود ندارد.

افزایش سطح AMH می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد، مانند حفظ باروری برای زنان در دهه ۳۰ یا ۴۰ سالگی. اما هدف این دارو کمک به زنان مسن برای بچه دار شدن نیست. رابینتون می گوید: «برای اینکه یک زن ۵۵ ساله بتواند باردار شود، کل بدن  به نسبت ضعیف است و این به دلایل زیادی خطرناک تر است. همچنین، در مطالعات روی حیواناتی که داروی AMH را دریافت کرده اند (هنوز روی انسان آزمایش نشده است)، اثر ضد بارداری نشان داده شده است. این به این معنی است که ، زنان جوان می توانند به جای قرص پیشگیری از بارداری از این دارو استفاده کنند و همزمان تخمک و طول عمر تخمدان خود را نیز حفظ کنند. اگر زنی  بخواهد باردار شود، می‌تواند دارو را به طور موقت متوقف کند. اما  اطلاعات انسانی در این مورد وجود ندارد، بنابراین این یک حدس و گمان است.

یائسگی می تواند یک امتیاز باشد

پائولا بریگز، مشاور سلامت جنسی و باروری در تراست بنیاد زنان لیورپول ، این را مثبت نمی بیند. او می گوید: «چیزهایی در مورد یائسگی وجود دارد که واقعاً مفید هستند. هر زنی نمی خواهد هر ماه خونریزی داشته باشد. عدم خونریزی یک فایده برای سلامتی است.  به عنوان نمونه هموگلوبین خون شما کاهش نمی یابد،  بنابراین به افسردگی مرتبط با کم خونی مبتلا نمی شوید. هر گونه علائم مرتبط با تغییرات هورمونی، چه میگرن باشد و چه اختلالات خلقی قبل از قاعدگی، بهبود می یابد. در واقع چیزهای زیادی هستند که با یائسگی درمان می شوند.

وی در ادامه گفت«مردم  نمی‌خواهند ورزش یا رژیم غذایی سالم داشته باشند. چیزهای فوق‌العاده ساده‌ای که عمرشان را افزایش می‌دهد». با این حال ما در حال سرمایه‌گذاری برای افزایش عمر تخمدان با دارو هستیم،  و این در حالی است که نمی‌دانیم دقیقاً چه تأثیری بر سلامت عمومی خواهد داشت؟

در واقع حتی اگر فردی تخمدان‌هایش را برداشته باشد، لزوماً به زوال عقل یا هر یک از بیماری های ذکر شده مبتلا نمی‌شود. اگر فرد به مدت نیم ساعت در روز بدود، رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، این مغز را فعال نگه می دارد و از زوال عقل جلوگیری می کند . چرا برای افزایش طول عمر تخمدان خود دارویی مصرف می کنید که در صورت استفاده از HRT احتمالاً می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

 وی افزود: ما واقعاً خیلی چیزها را نمی‌فهمیم. مطمئناً چیزهای زیادی وجود دارد که تخمدان ها تولید می کنند که ما واقعاً آنها را کشف نکرده ایم .داده ها با توجه به پیچیدگی زیست شناسی بسیار محدود هستند و فرضیات زیادی وجود دارد.