زنان، صاحب ۶۴ درصد از کسب‌وکارهای اینستاگرامی

گزارش مرکز بتا نشان می‌دهد بیش از 2 میلیون کسب‌وکار ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند و صاحبان 64 درصد از آن‌ها زنان هستند.
فیلتر اینستاگرام

به گزارش جهان بانو، بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های بتا بیش از ۲ میلیون کسب‌وکار ایرانی در اینستاگرام مشغول به فعالیت هستند که تنها ۱۹ درصد از آن‌ها محصولات خود را به صورت حضوری به فروش می‌رسانند. این آمار نشان دهنده آن است که فیلتر یک ماهه اینستاگرام، ضربه بزرگی به میلیون‌ها کسب‌وکار وارد کرده است و صاحبان تعداد زیادی از این کسب و کارها (بیش از ۶۴ درصد) زنان هستند.

در یک ماه اخیر به دلیل ناامنی ها و اغتشاشات رخ داده در کشور تعدادی از پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام، اسکایپ، لینکدین و واتس‌اپ فیلتر شده اند و مشخص نیست چه زمانی برای رفع فیلتر آن‌ها اقدام می‌شود. در بستر تعدادی از این پلتفرم‌ها از جمله اینستاگرام برخی کسب‌وکارها مشغول به فعالیت بوده اند و به دلیل وضعیت فیلترینگ ضربه بزرگی به آن ها وارد شده است.

مرکز پژوهشی بتا که در زمینه داده‌کاوی فعالیت می‌کند، اخیرا گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد بیش از ۲ میلیون کسب‌وکار ایرانی در اینستاگرام مشغول به فعالیت هستند. عددی که به آمار اعلام شده از سوی رئیس مرکز ملی فضای مجازی مشابهت دارد. فیروزآبادی مرداد ماه امسال اعلام کرده بود ۲٫۴ میلیون واحد صنفی در این پلتفرم مشغول به فعالیت هستند.

گزارش اخیر بتا نشان دهنده آن است که اغلب این کسب‌وکارها بومی، خانگی و غیررسمی محسوب ‌می‌شوند و تنها ۱۹ درصد از آن‌ها امکانات لازم را برای فروش حضوری (مغازه و فروشگاه) دارند.

۶۴ درصد کسب‌وکارهای اینستاگرامی متعلق به زنان است

بر اساس گزارش مرکز پژوهشی بتا، صاحبان ۶۴ درصد از کسب‌وکارهای اینستاگرامی بانوان هستند. همچنین، ۷۱ درصد کالاهای عرضه شده در این بستر ساخت داخل بوده و ۱۰ درصد از آن ها صنایع دستی و تولیدات بومی کشور محسوب ‌می‌شوند.

کفش، کیف و پوشاک بیشترین سهم را در میان محصولات عرضه شده از سوی کسب‌وکارهای اینستاگرامی داشته و محصولات آرایشی و بهداشتی و خدمات در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.