فقط پنج زن ریاضیدان !

به گزارش نشریه علمی معتبر «نیچر» طی ۹۰ سال اخیر تنها پنج زن توانستند جایزه ریاضی را از آن خود کنند که مریم میرزاخانی یکی از آن پنج زن می‌باشد.

این ژورنال در مقاله خود آورده است فقدان تنوع جنسیتی در میان برندگان جوایز ریاضی امری برجسته بوده و جایزه فیلدز که معادل جایزه نوبل می‌باشد اکثریت به مردان تعلق گرفته است و شش مورد از برترین افتخارات ریاضیدان جهان شامل مدال فیلدز و جوایز آبل، شاو، ولف، کرافورد و بریکترو در مجموع ۲۱۷ بار اهدا شده‌اند؛ اما سهم زنان در آنها تنها ۷ بار بوده است.

کاترین لئونارد، رئیس سابق انجمن زنان در ریاضیات و استاد کالج اکسیدنتال در کالیفرنیا، درباره سهم زنان از جوایز ریاضیات می‌گوید هرچند وضعیت اهدای جوایز در سال‌های اخیر بهبود یافته است، «با این حال اگر زنان و سایر گروه‌های کنار گذاشته شده دیده نشوند، طبعا کار آنها نیز مورد تجلیل و اشتراک‌گذاری قرار نخواهد گرفت.»

در میان صاحبان این جوایز تنها دو زن بودند که توانستند هر کدام دو عدد از این جایزه‌ها را به خود اختصاص دهند. مریم میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ برنده مدال فیلدز شد و پس از مرگ نیز در سال ۲۰۲۰ به دلیل کار نظری خود در درک تقارن سطوح منحنی، جایزه «بریکترو» را دریافت کرد.

کلر ویسین ۶۱ ساله نیز در ۳۰ ژانویه امسال اولین زنی لقب گرفت که جایزه کرافورد ۲۰۲۴ در ریاضیات را از آن خود کرد. خانم ویسین در سال ۲۰۱۷ نیز موفق به دریافت جایزه «شاو» شده بود.

کارولینا آرائوجو، رئیس کمیته زنان اتحادیه بین‌المللی ریاضیات با تاکید بر اینکه آگاهی زنان در شکاف جنسیتی رشته ریاضی بالاتر رفته و زنان فعالیت بیشتری در این رشته دارند گفت: اما همچنان نسبت زنان نویسنده در ‘نشریات برتر’ در ریاضیات زیر ۱۰ درصد باقی مانده است.

خانم آرائوجو همچنین پیشنهاد کرده است نهادهای متولی اعطای جوایز برای زنان ریاضیدانی که بچه‌دار می‌شوند و باید از فرزندان خود مراقبت کنند، به ازای هر کودک ۱۸ ماه در محدودیت سنی جوایز استثنا قائل شوند.

یورونیوز