گفتگو با خالق جهان بانو

استقبال پرشور مردم از فصل دوم «جهان بانو»

فصل دوم نمایش «جهان بانو» به تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا از ۱۷ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۳ خرداد هرشب ساعت ۱۹:۳۰ در بوستان ولایت ادامه دارد.
جهان بانو

اجرای فصل دوم نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» به تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا آغاز شده است. به بهانه ورود دوباره «جهان بانو» به صحنه نمایش در ادامه گفتگو حسن بزرا کارگردان این اثر را مطالعه کنید.

حسن بزرا کارگردان نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» درباره این اثر به الهام عرشی‌زاده خبرنگار دانشجو گفت: سال گذشته نمایش «جهان بانو» را در امتداد نمایش‌های «روشنای شب تار» و «تنهاتر از میسح» در فرمت میدانی و سه وجهی در بوستان ولایت آغاز کردیم. فصل دوم این نمایش با حدود ۳۰۰ بازیگر چند روزی است که مجدد روی صحنه رفته است. «جهان بانو» علاوه بر بازیگران، حدود ۳۰۰ عوامل پشت صحنه دارد که هرروز در حال تلاش مستمر برای اجرای شبانه این اثر هستند.

بزرا در ادامه «جهان بانو» را روایتی از اتفاقات تاریخی دانست و افزود: این اثر به جهت نمایش اتفاقات تاریخی، دارای پروداکشن سنگین از جمله دکورهای عظیم و نورپردازی بسیار خاص است. گروه ۸ نفره کارگردانی وظایفی متعددی از جمله بازیگردانی و طراحی حرکات را بر عهده دارند و در مدت زمان محدودی تلاش کردند تا بازیگران را آماده اجرا کنند. لازم به ذکر است که همه عوامل حاضر در نمایش جزو بهترین‌های سینما و تئاتر در حوزه فعالیت خود هستند که دور هم جمع شدند و کار را پیش می‌برند.

این کارگردان «جهان بانو» را روایتگر زندگی زنان تاریخ سازی چون حضرت حوا، ساره، هاجر، آسیه، مریم و حضرت خدیجه تا زنان تاثیرگذار پیش از انقلاب، انقلاب، دفاع مقدس و زمان حال دانست. نمایش فصل جدید این اثر بنابر درخواست‌های مکرر از سمت مردم، ارگان‌ها و نهادهای مختلف بود. سری جدید «جهان بانو» با تغییرات مختصر نسبت به فصل قبل از ۱۷ اردیبهشت روی صحنه رفته است.

نمایش «جهان بانو» حاصل زحمت چند تیم زبده است و من تلاش می‌کنم تا خوراک فکری که از قبل به عنوان نویسنده نمایش، آماده کرده بودم به دوستان منتقل کنم. امیدوارم این نمایش به بهترین شکل اجرا برسد.

بیشتر بخوانید

پروداکشن سنگین، بسیار سخت

بزرا اجرای نمایش «جهان بانو» را به دلیل پروداکشن سنگین، بسیار سخت دانست و گفت: باید بدانیم که کارگردانی نمایش میدانی فقط مختص به حضور در صحنه نیست و در چندین مرحله انجام می‌شود. مرحله اول زمانی است که فیلمنامه را می‌نویسیم و برای اولین بار نمایش را در آن مرحله کارگردانی می‌کنیم و برحسب امکانات و دانسته هایمان از صحنه، نور و بازیگرها را کارگردانی شده پیش می‌بریم. متن «جهان بانو» بعد از چندین مرتبه بازنویسی و ویرایش به شکلی که الان اجرا می شود رسید.

وی در ادامه بیان کرد: طراحی صدا و صداگذاری این نمایش را  کنار عرفان حسن زاده، طراح صدای با سابقه به اتمام رساندیم و بخش دیگر کارگردانی «جهان بانو» روی میز صدا انجام شد.

برزا استقبال از نمایش «جهان بانو» در فصل اول را پرشور دانست و در ادامه افزود: اگرچه فصل اول این نمایش در شرایط اجتماعی مناسبی اجرا نشد، اما استقبال از آن به شدت پرشور بود به طوری‌که بعضی شب‌ها به دلیل تکمیل ظرفیت مجبور بودیم از باقی تماشاگران عذرخواهی کنیم و خواهش کنیم در شب‌های آینده برای تماشای نمایش تشریف بیاورند. امسال هم مثل سال گذشته علیرغم اینکه «جهان بانو» تبلیغات شهری و تلویزیونی ندارد و فقط در شبکه های اجتماعی تبلیغ شده، از شب اول اجرا، سالن کاملا پر از تماشاگر شد.

کارگردان «جهان بانو» در پایان گفت: کلیه آثار ما بر مبنای توصیف است و قصد داریم تا ذهن تماشاگر‌ را با فطرت انسان و غبارروبی از درون انسان درگیر کنیم. مخاطب اصلی این نمایش مخاطب عام و خاکستری است، تا اینجا هم سعی داشتیم تا نمایش برای قشر خاصی نباشد و عموم جامعه را برای لذت بردن از تماشای آن مد نظر داشته باشیم. سعی می‌کنیم علاوه بر توجه به محتوا، در تکنیک، فرم و پروداکشن نیز محتوای مناسب اخلاقی و انسانی را در یک ظرف مناسب تقدیم مخاطب کنیم.

نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» تا ۱۳ خرداد هرشب ساعت ۱۹:۳۰ در بوستان ولایت در حال برگزاری است.

تهیه بلیط

دانشجو