مقاومت زنان فلسطینی در برابر سرقت هویت با فروش لباس سنتی

زنان فلسطینی با تلاش برای محافظت از لباس سنتی فلسطین با برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای سرقت این میراث معنوی فلسطینی مبارزه می‌کنند

لباس سنتی فلسطین نمادی از تاریخ کهن هنر دست زنان است. زنان فلسطینی هر سال روز ۲۵ جولای را که به عنوان روز ملی «لباس فلسطینی» نامگذاری شده است، جشن می‌گیرند.

«صباح زهور» معلم گلدوزی در مرکزی خیریه در رام الله در کرانه باختری می‌گوید: من بیش از ۳۰ سال است که گلدوزی و خیاطی فلسطینی را به هنرجویان آموزش می‌دهم. ما در این مرکز لباس‌های قدیمی را که در بعضی موارد بیش از یکصد سال از دوخت آن‌ها می‌گذرد، ترمیم می‌کنیم.

این بانوی فلسطینی اضافه می‌کند: رژیم صهیونسیتی تلاش می‌کند تا این میراث مردم فلسطین را هم غارت کند. به عنوان مثال مهمانداران هواپیماهای اسرائیلی این لباس را می‌پوشند و می‌گویند که این میراث اسرائیل است؛ اما ما به همه می‌گوییم این ادعا دروغ است و این میراث ملی فلسطینی‌هاست.

«میسون عابد» فروشنده لباس سنتی فلسطینی نیز در این باره می‌گوید: در لباس سنتی فلسطینی تا حد زیادی از المان‌های طبیعی استفاده شده و هر منطقه فلسطین، لباس مخصوص خود را دارد. مثلا لباس‌های «بیت دجن» معمولا با طرح عقرب شناخته می‌شوند.

لباس سنتی فلسطین، نمادی زنده از فرهنگ زنان فلسطینی محسوب می‌شود که نشان دهنده هویت تاریخی آن‌ها و نشانه‌ای از مبارزه با اشغالگری اسرائیل است.

تسنیم