فرمانده گردان نانوایان

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان، به مناسبت هفته دفاع مقدس قسمت چهارم مجموعه موشن کمیک «زنان تاریخ ساز» را منتشر کرد.

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان به مناسبت هفته دفاع مقدس، قسمت چهارم «فرمانده گردان نانوایان» مجموعه موشن کمیک «زنان تاریخ ساز» را منتشر کرد.

این کمیک موشن براساس کتاب «آب، آتش، نان » روایتی از زندگی حاجیه زهرا اسدی است.

مرحومه حاجیه زهرا اسدی که به عنوان «چریک پیر» شناخته می‌شد، از شیرزنان استان کرمان و شهر خانوک زرند است که با کمک مردم این شهر تا پایان جنگ تحمیلی وظیفه پخت نان جبهه را با همه اهالی خانوک برعهده گرفت و پس از مادر، فرزندان این شیر زن‌ همچنان این کار را انجام می‌دهند و هرسال اربعین برای پخت نان زائران امام حسین (ع) در کربلا فعالیت می‌کنند. این موکب به دستور فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی در عتبات به نام موکب گردان نانوای بانوان خانوک‌ به ثبت رسید.

همچنین، این بانو یک کارگاه خیاطی برای لباس رزمندگان به راه انداخت که در آن برای رزمندگان لباس می‌دوختند. حاجیه زهرا اسدی مادر جانباز علی زادخوش، آزاده سلمان زادخوش و شهید محمدجواد زادخوش است.

سردار شهید حاج قاسم سفارش کرده بود زمانی که خواستید سنگ قبرش را بسازید، بر روی سنگ قبر بنویسید «چریک پیر» و بنا به سفارش سردار سلیمانی بر روی قبر این بانو، عبارت «حاج زهرا چریک» حک شد.

جهان بانو