عوامل موثر بر ازدواج مجدد زنان

در نشست تخصصی «تحلیل بقای بی‌همسری زنان در آستانه بازازدواج اول» که در موسسه تحقیقات جمعیت کشور برگزار شد، عوامل موثر بر ازدواج مجدد زنان مورد بررسی قرار گرفت.

نشست تخصصی «تحلیل بقای بی‌همسری زنان در آستانه بار ازدواج اول» در راستای ارائه گزارشی از طرح‌های موظفی انجام‌شده توسط اعضای هیأت علمی موسسه تحقیقات جمعیت کشور در این موسسه برگزار شد.

دکتر سعادتی، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جمعیت کشور و مجری طرح، به ارائه گزارشی از طرح پژوهشی انجام شده پرداخت. به گفته وی، موضوع ازدواج و طلاق در ایران با توجه به اینکه در سالیان اخیر و متأثــر از عوامل مختلف، از جمله ترکیب سـنی جمعیت، شاهد تغییرات قابل توجهی بوده است، اهمیت به‌سزایی دارد.

عضو هیأت علمی تحقیقات جمعیت کشور با بیان اینکه در شرایط کنونی جامعه، زنان پس از ترک شوهر، اغلب با ابهامات و مخاطراتی از جمله سرپرستی فرزندان، سختی مشکلات اقتصادی و زندگی در تنهایی مواجه هستند، گفت: در چنین شرایطی، ازدواج مجدد یکی از راه‌های برون‌رفت از این مشکلات و رفع نیازهای جنسی و عاطفی زنان سرپرست خانوار است.

وی افزود: بررسی بقای بی‌همسری زنان در آستانه بازازدواج با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، با استفاده از داده‌های پیمایش مقطعی طرح ازدواج و طلاق که توسط سازمان ثبت احوال از پاییز ۱۳۹۶ تا پاییز ۱۳۹۷ در کلیه استان‌های کشور انجام شده است.

سعادتی در مورد نتایج این پژوهش گفت: در این مطالعه متغیرهای سن، داشتن فرزند از ازدواج اول و میزان درآمد خانواده پدری، بر بقای بی‌همسری بازازدواج زنان تأثیر معنی‌دار داشتند؛ به‌نحوی که با افزایش سن زنان، بقای بی‌همسری بازازدواج این زنان افزایش می‌یافت. زنان دارای فرزند، دیرتر از زنان بی‌فرزند اقدام به بازازدواج می‌کنند و زنانی که خانواده پدری آن‌ها درآمد کمتری دارند، سریع‌تر برای ازدواج مجدد اقدام می‌کنند.

بر اساس نتایج به‌دست آمده در این مطالعه، به‌نظر می‌رسد به‌منظور برنامه‌ریزی برای بازازدواج زنان که از ابعاد مختلف روانی، جمعیتی و اجتماعی حائز اهمیت است و به‌ویژه می‌تواند در افزایش نرخ باروری مؤثر باشد، باید به تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی موجود در استان‌های مختلف توجه کرد.

ایسنا