عوارض سیگارکشیدن در بارداری

حتی اگر مادر باردار سیگارکشیدن را ترک کرده باشد، نتایج خطرآفرین تولد نوزاد، با کشیدن روزانه یک نخ سیگار قبل از بارداری مرتبط است.

تحقیقات جدید با مشارکت ۱۲ میلیون خانواده نشان داده، حتی یک یا دو نخ سیگار در روز قبل از بارداری یا در زمان بارداری، مشکلات جدی مربوط به‌سلامتی نوزادان را به وجود می‌آورد. حدود ۱.۷ درصد زنان حامله در سراسر جهان سیگار می‌کشند. اگرچه این میزان در آمریکا ۵.۹ درصد، و در اروپا ۸.۱ درصد است.

تأثیر منفی کشیدن سیگار در دوران بارداری موجب محدودیت رشد نوزاد و خطر تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد و افزایش مرگ‌ومیر می‌شود.

متخصصان در این مطالعه، رابطه بین عوارض عمده سیگارکشیدن بر سلامتی نوزادان مانند نیاز به اکسیژن بلافاصله پس از تولد، بستری‌شدن در بخش NICU با اکسیژن، تشنج، مشکوک بودن ابتلا به عفونت خون، و یا اختلال عصبی را تجزیه‌وتحلیل کردند.

حدود ۹.۵ درصد از نوزادان به‌طورکلی، این مشکلات را تجربه کردند. اما متخصصان دریافتند ۲۷ درصد احتمال ابتلا به چنین مورد از این عوارض، در مادرانی که پیش از بارداری سیگار کشیده باشند افزایش داشته، و این احتمال در صورت سیگارکشیدن به هر میزان و در هر مرحله از بارداری، تا ۳۱ درصد افزایش می‌یابد.

سیگارکشیدن پیش از بارداری

بر طبق مطالعات جدید، حتی سیگارکشیدن در ماه‌های پیش از بارداری خطرآفرین بوده، و به گفته” کیتان نوتلی” مدیر تحقیقات اعتیاد در دانشگاه آنگلیای شرقی انگلیس، در دوران بارداری هرگونه سیگارکشیدن بر روی نوزادان تأثیر می‌گذارد.

حدود ۱۲.۲ میلیون مادر و نوزاد در این تجزیه تحلیل، ادامه خطرات سلامتی فارغ از سایر عوامل مانند سن، قومیت و وزن را نشان دادند.

۹.۳ درصد از مجموع مادران در این مطالعه، قبل از حاملگی سیگار کشیدند. درحالی‌که در سه‌ماهه اول ۷ درصد، در سه‌ماهه دوم ۶ درصد، و ۵.۷درصد در سه‌ماهه سوم، سیگار کشیدند.

ترک کامل سیگار لازم است

 نتایج این مطالعه به گزارش یورونیوز، پیامدهای بدتر سیگارکشیدن بر روی نوزادانی که مادرانشان در اواخر بارداری سیگار می‌کشیدند، در مقایسه با افرادی که اصلاً سیگار نمی‌کشیدند؛ اما در معرض خطر بیشتری برای نوزادان خود بودند، نشان داد.

افزایش این خطرات برای افراد سیگاری پرمصرف، نشان‌دهنده آمار افزایش ۲۹ درصدی بستری‌شدن فرزندان زنانی که روزانه بیست نخ یا بیشتر سیگار می‌کشیدند در بخش مراقبت‌های ویژه بود.

 بااین‌حال افزایش ۱۳درصدی بستری‌شدن نوزادان افرادی که روزانه فقط یک یا دو نخ سیگار می‌کشیدند در بخش مراقبت‌های ویژه، وجود داشت. این محقق ضمن تأکید بر لزوم ترک سیگار، برای محافظت از سلامت نوزاد گفت: کافی‌نبودن کاهش مصرف سیگار به‌ویژه در دوران بارداری واضح است.

روش‌های ترک سیگار در بارداری

 به دلیل سرعت متابولیسم نیکوتین در دوران بارداری، ممکن است ترک سیگار برای زنان حامله سخت  باشد. به نظر دکتر نوتلی، درمان‌های جایگزین مانند آدامس نیکوتین حتی با دوز بالاتر، می‌تواند به این زنان که سعی در ترک دارند کمک نموده، و می‌توانند از سیگارهای الکترونیک که ممکن است حاوی نیکوتین و بدون تنباکو باشند به‌جای سیگارهای سنتی استفاده کنند.

 نوتلی اظهار کرد: برای حمایت زنان، این رویکرد تنها برای کاهش آسیب  است و به ترک کامل سیگار، توصیه می‌شود.

 ایسنا